شنبه ۱۴ دی ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۳
۰ نفر

باراک اوباما می‌گوید اعضای دمکرات سنا باید مردی را که راد بلاگویویچ، فرماندار ایلینوی، به‌عنوان فرد جایگزین او در سنا انتخاب کرده‌است رد کنند.

بلاگویویچ هم‌اکنون موضوع تحقیقات قضائی است و رسما به تلاش برای فروش کرسی اوباما به کسی که بیشترین مبلغ را بپردازد متهم شده است.

اما فرماندار ایلینوی با وجود فشارها در روز سه‌شنبه رولاند بوریس، دادستان کل سابق ایالتی را برای پر کردن کرسی خالی اوباما که پس از پیروزی وی در انتخابات خالی مانده است برگزید.سناتورهای دمکرات قول داده‌اند هر کسی را که بلاگویویچ منصوب کند وتو کنند.رئیس‌جمهور منتخب آمریکا با موافقت با نظر دمکرات‌ها گفته‌است که سنا نمی‌تواند شخصی را که از سوی بلاگویویچ انتخاب شده باشد بپذیرد. وی همچنین گفته‌است، فرماندار ایلینوی خود باید استعفا دهد.بلاگویویچ هرگونه تخلفی را انکار کرده و درخواست‌های قبلی برای استعفا را رد کرده است.بوریس، 71 ساله، در سال 1978 با پیروزی در انتخابات اولین سیاهپوستی بود که در ایلینوی به یک مقام ایالتی یعنی حسابرسی رسید.

وی از 1991 تا 1995 دادستان کل ایالت بود و در سال 1984 در انتخابات سنای آمریکا و در سال 1994 در انتخابات فرمانداری ایلینوی شرکت کرد اما شکست خورد.اوباما صلاحیت بوریس را تایید کرده اما گفته‌است که دمکرات‌های سنا هفته‌ها قبل روشن کردند که نمی‌توانند هرگونه انتصابی از سوی فرمانداری که به فروش این کرسی متهم است را بپذیرند.

بلاگویویچ روز سه‌شنبه هنگام معرفی بوریس به‌عنوان جانشین باراک اوباما گفت: خواهش می‌کنم اجازه ندهید اتهامات علیه من یک مرد خوب و درستکار را بدنام کند.اما هری رید، رهبر دمکرات‌ها در سنا گفت: هرکسی که از سوی فرماندار بلاگویویچ انتخاب شده باشد نمی‌تواند نماینده‌ مؤثر مردم ایلینوی باشد و از سوی دمکرات‌ها منصوب نخواهد شد.

کد خبر 72166

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز