موج‌های آلودگی هوا در ۶ ماه دوم هر سال بخش وسیعی از کشور را دربر می‌گیرند، اما هنوز اقدام عاجلی برای کاهش و کنترل آنها در نظر گرفته نشده است.

آلودگی هوا

به گزارش همشهری آنلاین، نخستین موج آلودگی هوا در ۶روز از هفته گذشته، هوای تهران و کرج را آلوده کرد و با وقوع بارش‌ها و باد فروکش کرد، اما موج جدید آلودگی هوا این بار قرار است در ۶  استان کشور نمایان شود. در این باره سازمان‌های حفاظت محیط‌زیست و هواشناسی طی اطلاعیه‌هایی اعلام کردند که در هفته جاری سکون هوا و افزایش غلظت آلاینده‌های جوی در ۶استان کشور رخ خواهد داد و نسبت به مدیریت بهینه در استفاده از سوخت‌های فسیلی، کاهش تردد غیرضروری و انجام ندادن حرکات ورزشی در فضای باز، به‌ویژه برای سالمندان، کودکان و افراد باسابقه بیماری‌های قلبی و تنفسی هشدار دادند.

سازمان هواشناسی در اطلاعیه‌ای با هشدار آلودگی هوای سطح زرد، شرایط را برای پایداری هوا از روز یکشنبه، ۲۹آبان‌ تا روز سه‌شنبه اول آذر آورده است که سکون هوا و افزایش غلظت آلاینده‌های جوی در اراک، اصفهان، تبریز، ارومیه، کرج و تهران پیش‌بینی می‌شود. بر این اساس، احتمال افزایش غلظت آلاینده‌ها، افزایش شاخص‌های آلودگی هوا، کاهش کیفیت هوا در حد ناسالم برای گروه‌های حساس و در صورت عدم مهار منابع آلاینده (ثابت و متحرک) در بعضی از ساعت‌ها در حد ناسالم برای تمام گروه‌ها وجود دارد. از سویی در تهران، کرج و اصفهان تا پایان هفته شرایط برای پایداری هوا مساعد خواهد بود، از حجم آلودگی تنها در ساعاتی که باد و باران می‌وزد کاسته می‌شود و در دیگر ساعات هفته آلودگی باقی خواهد ماند.

در ایران بسیاری از شهرهای بزرگ و متوسط هر سال با آلاینده‌های هوایی مواجه هستند که انتشار آن شرایط استانداردی ندارد. حتی برآورد می‌شود با احتساب تأثیر پدیده ریزگردها، بیش از ۶۵درصد جمعیت کل کشور در معرض آلودگی قرار دارند. در عین حال منابع متحرک آلودگی شامل خودروها، موتورسیکلت‌های کاربراتوری و کامیون‌ها همچنان به سهم فزاینده خود در آلودگی هوا ادامه می‌دهند. از سویی در بخش منابع ثابت، صنایع، پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌های دارای سوخت مازوت و گازوئیل،‌ پایانه‌های اتوبوسرانی و جایگاه‌های عرضه بنزین طی سال‌های اخیر از سهم ۲۰ تا ۴۶درصدی خود در آلودگی هوا هیچ گاه نکاسته‌اند.

گزارش موثر مرکز پژوهش‌های مجلس

موج‌های آلودگی هوا در ۶ ماه دوم هر سال بخش وسیعی از کشور را دربر می‌گیرند، اما هنوز اقدام عاجلی برای کاهش و کنترل آنها در نظر گرفته نشده است. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی به تازگی در گزارشی به بیان راهکارهای سریع برای کاهش میزان معتنابهی از آلاینده‌های جوی پرداخته است.

طبق این گزارش که ۲۳مهر امسال با عنوان «راهکارهای کم‌هزینه و زودبازده برای کاهش آلودگی هوا» تهیه شده و نسخه‌ای از آن در اختیار همشهری قرار گرفته است، در شهری مثل تهران با اجرای ۱۵راهکار منتخب کم‌هزینه و زودبازده، حداقل ۲۷.۸درصد از انتشار آلاینده‌های گازی و ۱۹.۶درصد از انتشار آلاینده ذرات معلق کاهش پیدا خواهد کرد. برای این میزان کاهش چیزی در حدود ۱۰.۷هزار میلیارد تومان اعتبار مورد نیاز است که بخشی از آن توسط دولت، بخشی توسط شهرداری‌ها، بخشی آورده متقاضیان و باقی از سایر منابع قابل تأمین است.

با صرف این هزینه، حداقل ۱۷.۶هزار میلیارد تومان عایدی اقتصادی ناشی از کاهش آلودگی هوا خواهد شد که نشان می‌دهد طول دوره بازگشت سرمایه کمتر از یک سال است. این ارقام در مقایسه با اجرای راهکارهای اصلی کاهش آلودگی هوا بسیار مقرون به‌صرفه‌تر و مؤثرتر است؛ به‌گونه‌ای که با صرف کمتر از یک سوم هزینه، بین ۲ تا ۳برابر کاهش آلودگی هوا ایجاد خواهد شد. از سویی حدود ۵۰هزار دستگاه اتوبوس در کل کشور وجود دارند که نوسازی این تعداد اتوبوس با فرض قیمت ۵۰میلیارد ریالی هر اتوبوس نو، حدود ۲.۵هزار میلیارد تومان بودجه نیاز دارد. این رقم برابر با ۲۰ درصد از کل بودجه عمومی کشور در سال ۱۴۰۱ است. از سویی طبق گزارش مجلس،‌ با صرف ۳۴هزار میلیارد تومان از بودجه، می‌توان سالانه ۱۹هزار و ۱۰۰ تن از آلاینده‌های خطرناک شامل اکسیدهای نیتروژن و ذرات معلق کاست که رقم بسیار معتنابه و مهمی است.

کاهش ۱۹ هزار تن آلاینده‌ با ۳۴ هزار میلیارد تومان | جدول اقدامات و اعتبارات برنامه کاهش آلودگی هوا


 

کد خبر 721271
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha