نماینده تبریز درباره اظهارات و ادعاهای رییس جمهور آذربایجان علیه ایران گفت: راه پاسخ‌دادن به چنین اراجیفی، از رهگذر اعتنای ویژه به مردم و رأی و نظر آنها می‌گذرد. هرقدر از این منبع قدرت فاصله بگیریم، با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد. به پشتوانه قدرت مردم است که می‌توانیم به دهان یاوه‌گویان بزنیم.

احمد علیرضابیگی - نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو

به گزارش همشهری آنلاین، نمـــــایـنـــده استان آذربایجان‌شرقی در مجلس با اشاره به رجزخوانی‌های اخیر رئیس‌جمهور آذربایجان، به همشهری گفت: شرایط موجود سیاسی در کشور و برخی مشکلاتی که در حوزه سیاست‌داخلی با آنها مواجه هستیم، سبب شده برخی به‌خود اجازه دهند با سوءاستفاده از بعضی مشکلات، به لفاظی علیه ملت بزرگ ایران بپردازند، اما راه به جایی نخواهند برد.

احمد علیرضابیگی با بیان اینکه این‌ روزها از مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه گرفته تا اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، موقعیت را برای تحرکات و سخنان ضدایرانی مهیا دیده‌اند، افزود: در این میان الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان نیز نمی‌خواهد از قافله عقب بماند و به لفاظی علیه ایران پرداخته، اما او باید کمی هم تاریخ بخواند.

وی با بیان اینکه او باید بداند جمهوری‌آذربایجان در گذشته جزئی از امپراتوری بزرگ ایران بوده و براساس برخی عهدنامه‌های ننگین از مام میهن جدا شده‌است، ادامه ‌داد: علی‌اف باید بداند این عهدنامه ننگین گلستان در عصر قاجار بود که سبب جدایی مناطقی مانند «قره‌باغ»، «گنجه»، «شکی»، «شروان»، «دربند»، «باکو» و... از ایران شد. علیرضابیگی با اشاره به انعکاس حسرت جدایی بخش‌هایی از ایران در ادبیات فولکلور مردم آذربایجان عنوان ‌کرد: شعر «آیریلیق» در فراق و حسرت جدایی قفقاز از مام میهن سروده‌ شده‌است.

در فراق شهرهای از دست رفته ایران

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس با اشاره به شعرخوانی جنجالی رئیس‌جمهور ترکیه، درباره «رود ارس» در جریان جشن پیروزی جمهوری‌آذربایجان بر ارمنستان در بازپس‌گیری منطقه قره‌باغ در آذرماه۱۳۹۹، گفت: شعری که آن روز اردوغان درباره ارس خواند (ارس را جدا کردند و آن را با میله و سنگ پر کردند / من از تو جدا نمی‌شدم به زور جدایمان کردند)، شعر حسرت ماست.
علیرضابیگی افزود: این اشعار در فراق شهرهای ازدست‌رفته ایران سروده شده‌است. اکنون نیز ما در تبریز شعر ارس را در مرثیه‌هایمان در فراق عزیزان ازدست‌رفته‌مان می‌خوانیم که گواهی است بر حسرت مردم ایران برای جدایی شهرهایی از مام میهن.
وی با بیان اینکه برای حسرت این جدایی به شواهد نزدیک‌تری نیز می‌توان اشاره کرد، ادامه ‌داد: با فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، زمانی که سیم‌های خاردار از مرزهای این ابرقدرت برداشته شد، ما ساحل‌نشینان ارس شاهد به‌آب‌زدن افرادی بودیم که به‌سوی مام‌میهن می‌آمدند. نکته اینجاست که کسی از این‌سوی ارس به آب نزد که به آن‌سو برود. علیرضابیگی ادامه داد: اصل پذیرفته‌شده این است که دست را به بدن پیوند می‌زنند و عجیب است کسی ادعا کند باید بدن را به‌دست پیوند زد.

هشداری به مسئولان

این نماینده مجلس همچنین گفت: ازسوی دیگر اظهارات ضدایرانی اخیر رئیس‌جمهور آذربایجان نشانه‌ای به‌حساب می‌آید بر اینکه در شرایط وجود مشکلات در حوزه سیاست داخلی، فردی مانند علی‌اف نیز به‌خود اجازه می‌دهد اظهارفضل کند و به رجزخوانی علیه ما بپردازد.
علیرضابیگی افزود: این موضوع باید به‌عنوان یک هشدار مدنظر سیاستگذاران کشور قرار گیرد که قدرت و قوت ما به مردم است و به پشتوانه آنهاست که می‌توانیم پاسخ دندان‌شکنی به رجزخوانی‌های دشمنان کمین‌کرده بدهیم.
وی اضافه‌کرد: راه پاسخ‌دادن به چنین اراجیفی، از رهگذر اعتنای ویژه به مردم و رأی و نظر آنها می‌گذرد. هرقدر از این منبع قدرت فاصله بگیریم، با مشکلات بیشتری مواجه خواهیم شد. به پشتوانه قدرت مردم است که می‌توانیم به دهان یاوه‌گویان بزنیم.

«صبر» ایران نباید به «ضعف» تعبیر شود

فضاسازی‌های اخیر رئیس‌جمهور آذربایجان با واکنش دوباره وزارت امورخارجه کشورمان مواجه شد و سخنگوی دستگاه دیپلماسی در آخرین نشست‌خبری خود با تأکید بر اینکه سیاست ایران بر گسترش روابط با همسایگان مبتنی است و جمهوری‌آذربایجان هم مستثنا نیست، عنوان کرد که با وجود این «کسی حق ندارد از این سیاست ایران سوء‌برداشت کند. ایران با بادها و نسیم‌ها دچار رفتارهای هیجانی و احساسی نمی‌شود. بر این اساس کسی «سکوت» و «صبر» ایران را به ضعف ایران تعبیر نکند؛ اعلام مواضع و گلایه‌ها در پشت رسانه کمک‌کننده نیست.» ناصر کنعانی پیش‌از این نیز در واکنش به اظهارات ضدایرانی علی‌اف عنوان کرده بود که ایران همواره بر حفظ تمامیت ارضی و حل‌وفصل مسالمت‌آمیز اختلاف‌ها میان جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان، با رعایت حق و در چارچوب حقوق بین‌الملل تأکید کرده و از این رو، اشغال سرزمین‌های جمهوری‌آذربایجان را محکوم و از آزادسازی آن در بالاترین سطوح حمایت کرده‌است. درچنین شرایطی جمهوری‌اسلامی بارها تصریح کرده‌ که مسیر حل مشکلات منطقه قفقاز نه مراجعه به نیروهای فرامنطقه‌ای، بلکه از پایتخت کشورهای منطقه می‌گذرد و ایران همواره آمادگی خود را برای کمک به حل‌وفصل مسائل باقیمانده بین ۲همسایه شمالی، در قالب‌های دوجانبه، سه‌جانبه و «ابتکار منطقه‌ای شش‌جانبه» در تهران اعلام کرده‌ است.

کد خبر 720831
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha