پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران، شب گذشته کارش را در گرگان آغاز کرد؛ جشنواره‌ای که تا دوره قبل در کرمان برگزار می‌شد. براساس فراخوان این جشنواره، قرار بود از ۲۰ تا ۲۵ آبان، این دوره در کرمان برگزار شود که این موضوع منتفی شد و ستاد برگزاری با تعویق ۳روزه این جشنواره، آن را به گرگان برد.

موسیقی نواحی

به گزارش همشهری آنلاین، در پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران برخلاف دوره‌های قبل در سکوت خبری برگزار شده؛ چرا که نه جدول اجرای گروه‌های موسیقی و نه حتی نام گروه‌های شرکت‌کننده منتشر شده است.

در این دوره از جشنواره ۲۷گروه از ۱۷استان حضور دارند و اجراهای صحنه‌ای در تالار فخرالدین اسعد گرگانی برگزار می‌شود. جشنواره بدون برگزاری مراسم افتتاحیه و با اجرای گروه‌ های موسیقی، کارش را شروع کرد.

جشنواره پانزدهم بعد از مدت‌ها سکوت گروه‌های موسیقی، چراغ فعالیت موسیقایی را روشن کرد. در دوران شیوع کرونا، گروه‌های موسیقی نمی‌توانستند اجرایی داشته باشند و با کم شدن کرونا فعالیت‌ها از سر گرفته شد اما با شروع ماه محرم و صفر باز هم اجراها منتفی شد و در۵۰ روز گذشته هم، به‌خاطر ناآرامی هیچ گروهی اجرا نداشت.

عنوان شده که در این جشنواره منتخبی از هنرمندان موسیقی نواحی از سراسر ایران به‌مدت ۵روز با هدف پرداختن به «اشتراکات موسیقایی جوامع مسلمان در حوزه ایران فرهنگی کهن» و «چیدمان این رنگین کمان فرهنگی در یک میدان هنری» به اجرای موسیقی می‌پردازند. از سوی محمداللهیاری، مدیر دفتر موسیقی وزارت ارشاد؛ محمدعلی مرآتی، دبیر جشنواره و احمد صدری، حمید عسکری و منصوره ثابت‌زاده اعضای شورای سیاستگذاری انتخاب شده‌اند.

پانزدهمین جشنواره موسیقی نواحی ایران ‌کار خود را آغاز کرد
موسیقی نواحی

جشنواره مانند هر دوره دیگری با پیام وزیر ارشاد، معاون هنری و مدیر دفتر موسیقی، کار خود را شروع کرد. در بخشی از پیام محمدمهدی اسماعیلی، وزیر ارشاد آمده است: «این جشنواره فرصتی برای همنشینی و هم‌افزایی در میان اقوام ایران با ایجاد بستری برای قدرشناسی از این گنجینه‌های بی‌بدیل ایرانی است که سال‌ها عمر خود را وقف فرهنگ و هنر اصیل این سرزمین کرده‌اند.»

در بخشی از پیام محمود سالاری، معاون هنری ارشاد آمده است: «برگزاری جشنواره موسیقی نواحی ایران، این رویداد هویت‌بخش و انسجام‌آفرین بیانگر بخش کوچکی از دامنه وسیع موسیقی اقوام مختلف ایران اسلامی است که تلاش دارد با پاسداشت و معرفی ابعاد و ظرفیت‌های بکر و وسیع این نوع موسیقی، برای مخاطبان امروز نواها و نغمه‌هایی برآمده از نای و نفیری زلال و صمیمی و پنجه‌هایی سحرآفرین و مایه‌ساز که نسل به نسل و سینه‌به‌سینه، با عشق و پایمردی پیشکسوتان، حفظ و منتقل گردیده را هر ساله در این میعادگاه، به گوش مشتاقان و مخاطبانش برساند.»

برگزاری نشست‌های تخصصی

یکی از بخش‌های این جشنواره، نشست‌های تخصصی است که نخستین نشست آن روز گذشته برگزار شد. در نخستین نشست هوشنگ جاوید به بررسی اشتراکات موسیقایی ایران با حوزه آسیای‌ میانه پرداخت و عبدالمجید رژیم هم در نشست دوم از «دو تار در آسیای میانه» گفت. در مجموع قرار است ۱۰نشست پژوهشی برگزار شود.

امروز (۲۴آبان ماه) احمد ملکی و منصوره ثابت‌زاده هم از روایت‌های عاشیقی و موسیقی مروگی در حوزه حصار و درواز صحبت می‌کنند. در آخرین روز از جشنواره هم کارگاه باغلاما از ترکیه با حضور احمد جمال کایهان برگزار می‌شود و دولت نظریف هم درباره موسیقی تاجیکی صحبت خواهد کرد. این جشنواره ۲۷آبان به‌کار خود پایان می‌دهد. ‌

کد خبر 720239
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار موسیقی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha