جمعه ۱۲ آبان ۱۳۸۵ - ۱۲:۴۶
۰ نفر

گروه اجتماعی: براساس شاخص بهداشت جهانی به ازای هر 750 دانش‌آموز باید یک مربی بهداشت وجود داشته باشد ولی در کشور ما برای 17 میلیون دانش‌آموز تنها 3600 مربی بهداشت وجود دارد که براساس تعریف استاندارد جهانی این تعداد باید به 6 برابر برسد.

به گزارش همشهری، طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، بهداشت مدارس مجموعه اقداماتی است که به منظور تشخیص، تامین، حفظ و ارتقاء سلامت جسمانی، روانی و اجتماعی دانش‌آموزان و کارکنان مدارس که به نوعی در ارتباط با  دانش‌آموزان قرار دارند، تحت راهنمایی و سرپرستی مسئولان آموزشگاه به اجرا درمی‌آید. همچنین مدرسه نقش بسیار مهمی در تامین بهداشت روانی دانش‌آموزان در کاهش ناهنجاری‌هایی که سبب‌ساز جرایم دانش‌آموزی می‌شوند،   دارد. مصرف و خرید و فروش قرصهای توهم‌زا، انرژی‌زا در بین دانش‌آموزان و خرید و فروش و مصرف مواد مخدر در بین برخی دانش‌آموزان دبیرستانی، بروز رفتارهای پرخاشگرانه و بیماری عصبی در بین دانش‌آموزان دختر، همه نمونه‌هایی از رفتارهایی است که گروهی از دانش‌آموزان با آن مواجه هستند.
دوسوم فضاهای آموزشی ، وضعیت نامناسب بهداشتی دو سوم فضاهای آموزشی کشور به ویژه در مناطق محروم و دورافتاده از وضعیت بهداشتی مناسب و مطلوبی برخوردار نیستند. شیوع مقطعی برخی بیماری‌ها نظیر وبا به دلیل استفاده از آب ناسالم، همچنین طرح هایی چون ریشه‌کنی شپش سردانش‌آموزان، به دلیل کمبود اعتبارات و مربیان بهداشت، نافرجام باقی مانده است لذا اقدامات فوری در رابطه با بهسازی توالت، دستشویی،‌ آبخوری و بوفه مدارس در این مناطق بسیار ضروری است.
شناسنامه موقت
مدیران و مربیان بهداشت مدارس طی ابلاغ دستورالعملی موظف هستند، تا پایان دی ماه، شناسنامه سلامت تمام دانش‌آموزان پایه اول ابتدایی را به مراکز بهداشتی و با انجام معاینات شنوایی، بینایی، پوست و مو، صادر کنند. امسال علاوه بر دختران دانش‌آموز دبیرستانی و پیش‌دانشگاهی، حدود 300 هزار دانش‌آموز سوم راهنمایی نیز تحت پوشش طرح آهن یاری قرار خواهند گرفت .
کد خبر 7200

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز