گروه اجتماعی: وزیر بهداشت گفت: اجرای طرح پزشک خانواده که در نیمه راه آن هستیم، سیستم درمان نگر فعلی کشور را به یک نظام سلامت محور مبدل می‌کند و مردم باید رفته رفته با کامل شدن این سیستم تغییر این رویکرد را در زندگی خود احساس کنند.

کامران باقری لنکرانی در اجلاس هم اندیشی کارشناسان نظام سلامت افزود: زیرساختهای پزشک خانواده و نظام ارجاع تا حدی در روستاها ایجاد شده است ولی هنوز در حاشیه شهرها این زیرساختها به وجود نیامده است که باید هر چه زودتر شرایط اجرای آن را در این مناطق فراهم کنیم.
وی اضافه کرد:‌ در طرح پزشک خانواده بسته های خدمتی در همه ابعاد تعریف شده است و بر مباحث پیشگیری و سلامت محوری تاکید بیشتری نسبت به درمان بیماران شده است، حتی نظام بهداشت روان برای عموم مردم در این سیستم تعریف شده است که قطعاً اجرای کامل این برنامه ها هزینه های سرسام آور نظام بهداشت و درمان کشور را که بسیاری از آن هدر می‌رود، کاهش می‌دهد.
وزیر بهداشت گفت: استقرار نظام ارجاع، مراقبتهای تکه تکه و بدون سیاست بهداشتی و درمانی کشور را زیر چتر یک نظام واحد و حساب‌شده در می‌آورد و روشهای تشخیصی و حتی نظام تعرفه گذاری و اقتصاد سلامت را اصلاح می‌کند.
وی افزود: فقدان سیستم اطلاعات مستند سلامت مردم اکنون یک ضعف بزرگ در کشور ماست که یکی از علل اصلی نارضایتی مردم از خدمات سلامت و مدیریت نظام سلامت است که برای رفع این مشکل باید از فناوریهای نوین و تجربه کشورهای دیگر استفاده کنیم و در عین حال با بومی کردن این علوم به رفع نیازهای داخل بپردازیم.
باقری لنکرانی گفت:‌ طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع پزشکی هنوز با مشکلات زیادی مواجه است، از طرفی گروهی از پزشکان این سیستم را قبول ندارند و مردم هم از خدمات این سیستم هنوز راضی نیستند بنابراین باید با کمک همه گروهها چه در دولت و مجلس و چه خارج از سیستم اداری با کمک انجمنهای تخصصی و همه صاحبنظران برای رفع عیوب این سیستم اقدام کنیم تا به یک همکاری جمعی و بین بخشی برای رفع این مشکلات برسیم.
عبدالرضا مصری، وزیر رفاه و تامین اجتماعی نیز در این جلسه گفت: وزارت رفاه آماده هر گونه همکاری با وزارت بهداشت برای اجرای کامل طرح پزشک خانواده و نظام ارجاع در کشور است اما من معتقدم این سیستم قابل اصلاح است و باید اصلاح شود.
وی افزود: باید گذشته اجرای این طرح را دوباره بررسی کنیم و ببینیم چه نیازهایی داریم و چرا پزشکان عمومی از این طرح استقبال نکرده‌اند.
مسعود پزشکیان، وزیر سابق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این جلسه به خبرنگار فارس گفت: با اجرای طرح پزشک خانواده از یکسال گذشته تاکنون تغییرات مهمی در زندگی مردم روستاها ایجاد شده است و اکنون دیگر لازم نیست که روستائیان برای هر خدمت کوچک درمانی - بهداشتی یا تامین دارو به شهر بیایند، اعتباراتی هم که برای اجرای این طرح داده شده است در تاریخ وزارت بهداشت بی‌سابقه است بنابراین باید قانع باشیم و برای خدمت رسانی به مردم نیازمند کشور کار کنیم.
کد خبر 7199

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز