مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۱ دی ۱۳۸۷ - ۰۷:۱۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: ناسا در گزارشی آخرین لحظات زندگی خدمه شاتل کلمبیا را پیش از آن که بر اثر انفجار شاتل کشته شوند تصویر کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس نکته‌ای که ناسا با انتشار این گزارش 400 صفحه‌ای در پی آن است، رسیدن به سطح رضایت‌بخشی از میزان قابلیت زنده بودن در سفینه‌های فضایی بعدی است. این گزارش همچنین در مقایسه با گزارشی که پنج سال پیش درباره حادثه کلمبیا منتشر شد به جزئیات بیشتر و کامل‌تری اشاره می‌کند.

در این گزارش اشاره شده است خدمه کلمبیا در آخرین دقایق و پس از این که متوجه شدند شاتل دچار سانحه شده است تمام تلاش خود را به کار بسته بودند تا از وقوع حادثه جلوگیری کنند اما مسئله این بود که آن‌ها نمی‌دانستند جلوگیری از وقوع حادثه غیرممکن است. کلمبیا هنگام بازگشت به جو زمین دچار سانحه شد و علت آن آسیب دیدن بخشی از پوشش حرارتی آن بود که هنگام پرتاب ترک برداشته بود.

خدمه کنترل شاتل را از دست داده بودند. کلمبیا به دور خود می‌چرخید، برق کابین خاموش شده بود و بخش‌هایی از شاتل در حال جدا شدن بودند؛ این توصیفی است که در گزارش از آخرین لحظات شاتل ارائه شده است.

وین هال یکی از کارشناسان ناسا و کسی که بر روی این گزارش کار کرده است در این باره می‌گوید: چندین زنگ هشدار به صورت همزمان در کابین به صدا در آمده بود. خدمه سعی می‌کردند که کنترل شاتل را به دست بگیرند.

تیم تحقیقاتی ناسا با توجه به این گزارش 30 مورد تغییرات را در ساختار شاتل و دیگر سفینه‌های فضایی پیشنهاد کرده است که بیشتر آن‌ها شامل کلاه‌ایمنی، دستکش‌ها و کمربند‌های ایمنی می‌شود. ناسا همچنین پس از این حادثه به فضانوردان توصیه کرده است که توجه بیشتری به پوشیدن جلیقه ایمنی داشته باشند.

در گزارش آمده است که اگر فضانوردان می‌توانستند لباس ایمنی خود را بپوشند وقت بیشتری داشتند و به خاطر افت یکباره فشار بی‌هوش نمی‌شدند. در این صورت آن‌ها می‌توانستند واکنش‌های بهتری نسبت به حادثه نشان دهند. البته در گزارش تاکید شده است که این امر باعث نجات آن‌ها نمی‌شد.

در این گزارش رویدادهایی که منجر به مرگ فضانوردان شده است لیست شده‌اند: افت یک‌باره فشار به خاطر شکاف برداشتن کابین، برخورد فضانوردان به وسائلی که داخل کابین بوده است، انفجار نزدیک به خلا در فاصله 10 هزار فوتی زمین و بالاخره برخورد با زمین.

کلبمیا دومین شاتل ناسا بود که بر اثر انفجار نابود شد. علت انفجار کلمبیا هنگام ورود دوباره به جو زمین شکافی بوده است که در بال آن ایجاد شده بود. این شکاف هنگام پرتاب براثر برخورد بخشی از فوم عایق حرارتی آن که از تانک سوخت جدا شده بود ایجاد شد. در دیگر حادثه در تاریخ شاتل‌ها، شاتل چلنجر کمی بعد از پرتاب منفجر شد که در آن حادثه در سال 1986 هم هفت نفر جان خود را از دست دادند.

برخی کارشناسان ناسا از این که این گزارش رسانه‌ای شده است ابراز تعجب کرده‌اند چون قرار نبوده است این گزارش در اختیار رسانه‌ها قرار بگیرد. توجیه مقامات ناسا برای جلوگیری از رسانه‌ای شدن  گزارش جلوگیری از قرار گرفتن خانواده‌های قربانیان در کانون توجه رسانه‌ها بوده است.

ناسا انتشار گزارش را به درخواست خانواه‌ها به بعد از کریسمس موکول کرده است.
برخی انتشار این گزارش را غیرضروری عنوان کرده‌اند و در توجیه گفته‌اند دانستن این که فضانوردان چگونه جان داده‌اند چندان ضروری نیست.

با این حال این نکته که فضانوردان به یک‌باره به خاطر افت زیاد فشار بی‌هوش شده‌اند و هنگام مرگ درد نکشیده‌اند خبر خوشی برای دوستان فضانوردان بوده است.

کد خبر 71985

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز