مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۷ آبان ۱۳۸۷ - ۰۷:۰۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: شاتل ایندیوور که برای توسعه ایستگاه بین‌المللی فضای پرتاب شده است، به ایستگاه بین‌المللی رسید.

به گزارش آسوشیتدپرس ایندیوور اواخر روز یکشنبه با وجود ایراداتی که پیش‌تر در آنتن سیستم راداری آن مشاهده شده بود با هدایت فرمانده کریستوفر فرگوسن به ایستگاه بین‌المللی فضایی ملحق شد.

ایندیوور که در این ماموریت چندین تن بار به همراه برده است قرار است در ماموریتی که توسعه خانه نام گرفته است ظرفیت ایستگاه را از 3 خدمه به 6 خدمه برساند.

خدمه ایندیوور هنگام ورود به ایستگاه با استقبال سرنشینان آن موجه شدند. ناخدا مایک فینک هنگام وردو آنها گفت: ما متوجهیم که این خانه به نوسازی اساسی نیاز دارد و شما کسانی هستید که آن را انجام می‌دهید

شاتل هنگامی که به 100 فوتی ایستگاه رسید توسط ناخدا فینک و فضانورد گرگوری شامیتوف هدایت شد تا یک پشتک کامل 360 درجه بزند. این کار به خاطر آن است که خدمه استگاه از تمامی بخش‌های خارجی شاتل عکس‌برداری کنند.

 در این ماموریت حدود 200 از شاتل گرفته شده و قرار است در اختیار ناسا قرار بگیرد تا آن‌ها با بازرسی آن‌ها صدمات احتمالی را که هنگام پرتاب در ایندیوور ایجاد شده است شناسایی کنند.

این بازرسی‌ها پس از آنکه شاتل کلمبیا هنگام ورد مجدد به جو زمین منفجر شد بخشی از کار روتین ناسا شده‌اند. هنگام ورود مجدد کلمبیا به جو زمین، خرده‌هایی که از تانک خارجی شاتل جدا شده بودند باعث ایجاد صدمه در سپر حرارتی شاتل شدند که در نهایت به انفار آن منجر شد. در این حادثه هفت سرنشی شاتل جان خود را از دست دادند.

مهندسان ناسا در پایگاه فضایی کندی با بررسی عکس‌هایی که هنگام پرتاب شاتل گرفته‌اند تا کنون جداشدن یک تکه کوچک را تایید کرده‌اند که آن هم مشخص شده است یک تکه یخ بوده است. اولین بار که این تکه در عکس‌ها مشاهده شد مهندسان ناسا فکر کردند که یک تکه از سپر حرارتی شاتل است.

اندیوور و خدمه‌اش حدود دو هفته میهامان ایستگاه خواهند بود که کمی از ماموریت‌های همیشگی شاتل‌ها طولانی‌تر است. قرار است در این دو هفته چهار راه‌پیمایی فضایی انجام شود.

کد خبر 68546

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز