رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش گفت: استرس داوطلبی که در آزمون چهار ساعته باید خودش را آماده می‌کرد بسیار بالا بود و اگر برای فردی مسأله‌ای پیش می‌آمد یا در جلسه دچار استرس می‌شد، فرصت یک ساله‌ای را از دست می‌داد و داوطلبان آسیب می‌دیدند.

کنکور

به گزارش همشهری آنلاین، محسن زارعی رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: باتوجه به تغییرات کنکور از سال آینده مطابق مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، هم خود دانش‌آموزان و داوطلبان کنکور و هم والدین نیازمند دریافت توضیحات کامل هستند تا بدانند که این مصوبه تا چه میزان به نفع دانش‌آموزان است و کجا دارای ایراد و نیازمند اصلاح است.

زارعی با تاکید بر ضرورت اجرای صحیح این مصوبه و جلوگیری از تضییع حقوق شرکت کنندگان در این آزمون عنوان کرد: باید بتوانیم پاسخگوی دغدغه‌ها باشیم. دستگاه تعلیم‌وتربیت سال‌ها این نگرانی را داشت که در سال‌های پایانی تحصیل به‌خصوص در پایه دوازدهم، تمرکز دانش‌آموز، خانواده، مدرسه و به تبع آن معلم همه به سمت یک آزمون سراسری می‌رفت که قرار بود سرنوشت دانش‌آموز در آن رقم بخورد.

مدرسه از اسفند رسما تعطیل و به سمت آماده شدن برای کنکور می‌رفت

وی ادامه داد: دانش‌آموز از برنامه درسی، کلاس درس و مدرسه کاملا خارج می‌شد و آزمون دیگری در سرنوشتش دخیل و ناچار بود خودش را برای همان آزمون آماده کند. مطالبه خانوده از مدرسه هم همین بود. این موج سابقا در مدارس خاص و غیردولتی بیشتر بود که اکنون به مدارس دولتی هم رسیده و شاهد آن هستیم که بعد از اسفند رسما مدرسه تعطیل و به سمت آماده شدن برای کنکور و شرکت در کلاس‌های کنکوری می‌رفت.

بیشتر بخوانید: 

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برگرداندن توجه دانش‌آموز به کتاب و برنامه درسی مهم است گفت: دانش‌آموز باید تکنیک و مهارت تست زنی را می‌آموخت و به همین جهت موسساتی شکل گرفت که وی را آماده این کار کند. به همین خاطر از مدرسه و فضای آموزشی کاملا جدا شد و زیست آموزشی‌اش در فضای دیگری اتفاق می‌افتاد.

تاثیر سوابق تحصیلی در کنکور در طول اجرا به ۶۰ درصد می‌رسد

زارعی ادامه داد: این دغدغه همواره وجود داشته است که تا کنکور هست، دانش آموز از نظام تعلیم و تربیت جدا می‌شود. تمام تلاش ما این بود که توجه به سمت برنامه درسی برگردد. به نظر می‌رسد مصوبه اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند کمک خوبی برای دستگاه تعلیم و تربیت باشد که توجه دانش آموزان و مدرسه بر برنامه درسی قرار بگیرد.

وی با بیان اینکه موضوع کنکور سرجایش است اما سهمی را به سابقه تحصیلی می‌دهند که در سال اول اجرای مصوبه ۴۰ درصد است و در طول اجرا به ۶۰ درصد می‌رسد گفت: از این جهت، مصوبه مذکور به نظر اتفاق خوبی برای دستگاه تعلیم و تربیت است.

 استرس داوطلبی که در آزمون چهارساعته باید خودش را آماده می‌کرد بسیار بالا بود

رئیس مرکز سنجش و پایش کیفیت آموزشی وزارت آموزش و پرورش افزود: این مصوبه چند بند اصلی داشت؛ نخست اینکه کنکور دو مرتبه در سال برگزار شود. استرس داوطلبی که در آزمون چهارساعته باید خودش را آماده می‌کرد بسیار بالا بود و اگر برای فردی مسئله‌ای پیش می‌آمد یا در جلسه دچار استرس می‌شد فرصت یک ساله‌ای را از دست می‌داد و داوطلبان آسیب می‌دیدند. اینکه کنکور دو مرتبه در سال برگزار شود و فرد اختیار داشته باشد در هرکدام که مایل بود آزمون بدهد و بالاترین نمره برایش منظور شود، یک فرصت خوب است.

وی با اشاره به تاثیر قطعی سوابق تحصیلی گفت: دانش آموز در طول دوره دوم متوسطه درسش را می‌خواند و اگر در آزمون‌هایی نهایی توفیق می‌یافت، زحمتش جایی دیده نمی‌شد. موضوع ایجاد سابقه تحصیلی و تاثیر قطعی آن اتفاق خوبی بود. قبلا، تاثیر سوابق، مثبت بود و تمرکز باز هم بر کنکور قرار داشت. تاثیری مثبت اما خنثی‌ بود و بازخوردی از لحاظ شدن این تاثیر در رتبه داوطلب را به صورت عینی نمی‌دیدیم. با این مصوبه حداقل زحمت دانش‌آموزان در طول دوره تحصیلی منعکس و دیده می‌شود.

کد خبر 719810
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha