گروه علمی فرهنگی: سازمان اطلاعاتی آمریکا اعلام کرد به تأسّی از موفقیت سایت دائره‌المعارف ویکی‌پدیا،‌ سایتی مشابه آن برای اهداف اطلاعاتی ایجاد کرده است.

مدیران ارشد این سازمان معتقدند پیروی از قالب این دائره‌المعارف مورد علاقه همه،‌ برای آینده دستگاه‌های جاسوسی این کشور ضروری است.
به گزارش سایت نیوز مکس،‌ دفتر جان نگروپونته- رئیس کل تشکیلات اطلاعاتی آمریکا- افزوده است: اینتلی‌پدیا در سایت طبقه‌بندی‌شده «اینتلینک‌وب» قرار دارد و این امکان را به تحلیلگران و سایر مقامات می‌دهد که با همکاری یکدیگر، مطالب را منتشر و ویرایش کنند.
شبکه فوق‌سری اینتلی‌پدیا در حال حاضر برای دسترسی 16 دستگاه اطلاعاتی که روی هم رفته تشکیلات اطلاعاتی آمریکا را تشکیل می‌دهد، از زمان راه‌اندازی(28فروردین) بیش از 28000 صفحه و 3600 استفاده‌کننده ثبت‌شده پیدا کرده است. این سایت نسخه های دیگری برای مطالب «سری» و «حساس ولی طبقه‌بندی‌نشده» نیز دارد. سازمان امنیت ترابری و آزمایشگاه‌های ملی نیز به این شبکه دسترسی دارند.
در حال حاضر،‌ از این شبکه برای گردآوری گزارش اطلاعاتی مهمی به نام برآورد اطلاعات ملی در مورد نیجریه و تدوین گزارش‌های سالانه وزارت خارجه در مورد تروریسم استفاده می‌شود. چه بسا روزی هم فرا برسد که کارشناسان از آن برای انجام جلسات روزانه توجیهی رئیس‌جمهوری آمریکا از آن استفاده کنند.
با این حال،‌ راه‌اندازی این شبکه باعث نگرانی‌هایی شده است. همین تازگی بود که یک برآورد ملی اطلاعاتی در مورد عراق، به مطبوعات درز و جنجال سیاسی زیادی به پا کرد. اما مقامات اطلاعاتی آمریکا می‌گویند این قالب برای عرضه اطلاعات به دستگاه‌های مختلف مناسب است، چون باعث می‌شود گزارش‌های دقیق‌تری تدوین شود. کارشناسان می‌توانند سابقه کامل و دائم نظریات گوناگون ازجمله آراء مختلف را نگهداری کنند. آنان امیدوارند به این ترتیب، شاید بتوان از بروز خطاهایی که از جمله باعث تدوین برآورد نادرست اطلاعاتی ملی در سال‌2002 در مورد عراق شد،‌ جلوگیری کرد. در گزارش یادشده آمده بود که صدام حسین مقادیر زیادی سلاح‌های کشتار جمعی در اختیار دارد.
مقامات اطلاعاتی به قدری نسبت به این طرح امیدوارند که در نظر دارند دسترسی به آن را برای استرالیا،‌ کانادا و انگلیس نیز فراهم کنند. حتی ممکن است در چارچوب این شبکه از چین برای تدوین گزارش طبقه‌بندی‌نشده اطلاعاتی در زمینه تهدید جهان از سوی بیماری‌های واگیردار کمک گرفت.
در پی ماجرای حملات یازدهم سپتامبر،‌ اصلاحاتی در نحوه فعالیت دستگاه‌های اطلاعاتی متعدد آمریکا صورت گرفت که بر این اساس،‌ این سازمان‌ها زیر نظر دفتر مدیر اطلاعات ملی درآمدند که در حال حاضر نگروپونته در رأس آن است.
کد خبر 7196

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز