ساکنان شادمان شهر خرسون پس از ترک این تنها پایتخت منطقه‌ای در تصرف نیروهای روسی بوسیله آنها، روز جمعه از ورود نیروهای اوکراینی به مرکز این شهر استقبال کردند.

Kherson

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در سخنرانی ویدئویی عصرگاهی‌اش در این باره گفت: «امروز روزی تاریخی است. ما به جنوب باز می‌گردیم، ما به خرسون بازمی‌گردیم.»

او گفت: «هم اکنون مدافعان ما در حومه‌های شهر هستند و ما به ورود بسیار نزدیک هستم. اما واحدهای ویژه هم اکنون در شهر مستقر هستند.»

روسیه اعلام کرد ۳۰ هزار نیرویش را بدون از دست دادن حتی یک سرباز با عبور از رودخانه دنیپر عقب کشیده است. اما اوکراینی‌های تصویری از یک عقب‌نشینی پرآشوب را ترسیم کردند و مدعی شدند که نیروهای روسی یونیفرم‌هایشان در می‌آوردند، سلاح‌هایشان را رها می‌کردند و هنگام تلاش برای فرار غرق می‌شدند.

این عقب‌نشینی سومین عقب‌نشینی بزرگ روسیه در این جنگ و نخستین عقب‌نشینی شامل پس دادن یک شهر بزرگ اشغال‌شده در مقابل یک ضد حمله عمده اوکراینی‌ها است که بخش‌های از شرق و جنوب این کشور را بازپس گرفته است.

یک فیلم ویدئویی که رویترز آن راتایید کرده است چندین نفر را نشان می‌دهد که در حال شادی کردن و سر دادن شعارهای پیروزی در میدان مرکزی خرسون هستند جایی که ظاهرا نخستین نیروهای اوکراینی وارد شده در آن سلفی می‌گیرند.

سازمان اطلاعات دفاعی اوکراین اعلام کرد خرسون دوباره تحت کنترل اوکراین درآمده است و دستور داد هر نیروی روسی باقی‌مانده به نیروهای کی‌یف که وارد شهر می‌شوند، تسلیم شوند.

افراد محلی در حالیکه اخبار پایان یافتن بیش از هشت ماه اشغال انتشار می‌یافت، پرچم‌های اوکراین را در میدان مرکزی قرار دادند.

  زلنسکی گفت اقداماتی برای ایمن نگهداشتن خرسون، به خصوص پاک کردن شمار زیادی از مین‌های زمینی در کمترین زمان ممکن آغاز خواهد شد.

کد خبر 719282

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رحمان اصل IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۱
    4 2
    دروغ پوتین مبنی بر همه پرسی در این نواحی برملا شد مردم طرفدار کشورشون هستن نه اشغالگران