نیروهای اوکراینی یک روز پس از اعلام عقب‌نشینی روسیه از شهر استراتژیک خرسون پایتخت استان خرسون چندین شهرک مین‌گذاری‌شده رهاشده در جنوب اوکراین را تصرف کردند.

Ukraine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز یک تحلیل‌گر نظامی گفت شواهدی در پنجشنبه‌شب وجود داشت که نیروهای اوکراینی به شهر خرسون، بندری در دهانه رودخانه دنیپر نزدیکتر می‌شوند.

مقامات وزارت دفاع اوکراین می‌گویند حداقل یک هفته طول می‌کشد تا روسیه از شهر خرسون خارج شود. به گفته این مقامات، روسیه هنوز ۴۰۰۰۰ نیرو در منطقه دارند و این نیروهای درون و اطراف شهر باقی مانده‌اند.

روسیه روز چهارشنبه اعلام کرد که نیروهایش را از ساحل غربی رودخانه دنیپر که شامل شهر خرسون می‌شود، عقب می‌کشد. 

این سومین باری است که ارتش کوچکتر اوکراین توانسته روس‌ها را عقب براند. اوکراینی‌ها در ماه مارس (فروردین) توانستند مانع تصرف کی‌یف بوسیله روسیه شوند و بعد در ماه سپتامبر (شهریور) توانستند منطقه شمال شرقی خارکیف را آزاد کنند.

استان خرسون یکی از چهار منطقه‌ای است که ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه در ماه سپتامبر ادعای ضمیمه‌ کردن آنها را به قلمرویش کرد، در حالیکه اغلب کشورها این عمل را غیرقانونی دانستند.

یوری بتوتوسوف، تحلیل‌گر نظامی اوکراینی در کانال تلگرامی‌اش نوشت که شهر خرسون در حال حاضر در برد توپخانه نیروهای اوکراین قرار دارد و نزدیک‌ترین گشتی‌های شناسایی اوکراینی فاصله‌ای کمتر از ۱۸ کیلومتر از این شهر دارند.

ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در سخنرانی ویدئویی پنجشنبه بعدازظهرش اعلام کرد که نیروهای اوکراینی در مسیر پیشرفت به جنوب ۴۱ شهرک را آزاد کرده‌اند. او گفت تخریب‌چی‌ها و نیروهای خنثی‌سازی مین‌ به مناطق بازپس‌گرفته‌شده فرستاده شده‌اند تا آنها را از هزاران مین زمینی منفجرنشده باقی‌مانده پاک کنند.

گرچه قبلا درباره این امکان مطرح شده بود که این عقب‌نشینی دامی نظامی باشد، اما ولودیمیر موچانوف، مفسری از خرسون در مصاحبه با وب‌سایت تلویزیون ملی اوکراین نوشت: «هیچ نشانه‌ای از این عقب‌نشینی از خرسون یک دام باشد، وجود ندارد و نیروهای روسی از روز چهارشنبه شروع به خروج از این شهر کرده‌اند و در تلاش برای عبور از رودخانه دنیپر هستند.»

تحلیل‌گران نظامی می‌گویند عقب‌نشینی روس‌ها از خرسون نیروهایی را از هر دو طرف آزاد می‌کند تا در جاهایی دیگر بجنگند. به گفته آنها، این عقب‌نشینی گرچه یک نقطه عطف به شمار می‌رود اما به معنای آن نیست که روسیه جنگ را باخته یا اوکراین آن را برده است، روسیه همچنان می‌تواند به حمله‌ها یا ضد حمله‌های جدید دست بزند و هنوز زود است درباره سرنوشت این جنگ نظر داد.

کد خبر 719148

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha