دروغ‌هایی را که ترامپ و دوستانش درباره دزدیده شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری امریکا گفتند، روی یک دیوار بزرگ در بروکلین به نمایش گذاشته شد.

دیوار دروغ‌های ترامپ

به گزارش همشهری آنلاین، «کتابی خوانده‌ام به اسم «کتاب راهنمای دیکتاتور» و اگر ترامپ اهل کتاب خواندن بود، می‌گفتم کلمه به کلمه این کتاب را اجرا می‌کرد.» با هنرمندی به نام فیل بیولر صحبت می‌کنم که اخیرا یک بنر ۵۰ فوتی (۱۵ متری) به نام  «دروغ‌گوها و انکارکننده‌ها» نصب کرده است که حول محور دروغ ترامپ مبنی بر دزدیده شدن نتایج انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ امریکا می‌گردد. 

این اثر هنر چیدمان، متشکل از ده‌ها هزار دروغی است که دونالد ترامپ و طرفدارانش از زمان انتخاب شدنش به عنوان رئیس جمهوری امریکا گفته و در نهایت به دروغ بزرگ او ختم می‌شود. بیولر گفت: «اینکه مردم باورشان را به انتخابات آزاد و عادلانه از دست بدهند، واقعا برای سیستم دموکراتیک ما مخرب است.»

دیوار «دروغگوها و انکارکننده‌ها» دنباله‌رو پروژه قبلی بیولر است؛ دیوار دیگری از دروغ‌های ترامپ که بوهلر در تابستان ۲۰۲۰ ایجاد و نصب کرد. پروژه قبلی بوهلر دیوار دروغ نام داشت و حدود ۳۰ هزار دروغ را که ترامپ در زمان ریاست جمهوری گفته بود، مستند کرد. این دیوار که در باشویک در بروکلین نصب شد، بحث‌های زیادی به راه انداخت و توجه‌های بسیاری را به خود جلب کرد. 

عکس | یک دیوار بزرگ از ۳۰ هزار دروغی که این سیاست‌مدار گفت | دیوار دروغگوها و انکارکننده‌های دموکراسی

بیولر می‌گوید: «ما در آن محل یک پخش زنده رادیویی خیابانی راه انداختیم. یک پیرمرد آمد بالا و پرسید «چه کسی مسئول اینجاست؟» چاک شومر (سناتور نیویورک در مجلس سنای ایالات متحده) بود! به اطراف نگاه کردم، ماشین‌های سیاه و سرویس‌های مخفی در اطراف حضور داشتند، او به دنبال نام خود بود، مطمئن بود که باید جایی باشد.»

دیوار دروغ‌های اصلی کمی شبیه به یک نقاشی انتزاعی پیکسلی به نظر می‌رسید که هر جزء آن را یک مستطیل رنگی کوچک، حاوی یکی از دروغ‌های ترامپ تشکیل می‌داد که بر فراز سر تماشاگرانی که در حال تماشای دروغ‌ها و عکس گرفتن از دیوار نصب شده بود. 

شبیه دروغ‌های ترامپ، دیوار جدید «دروغگوها و انکارکنندگان» ماهیت بازگشتی دارد: این دیوار بازتولید دیوار دروغ اصلی است که با یک دیوار سفید و پهن به شکل املای عبارت دروغگوها و انکارکنندگان، ساخته شده است. دروغ‌هایی که ترامپ و دیگران در خدمت به دروغ بزرگ دزدیده شدن انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ گفته‌اند. برای بیولر مهم بود که این دیوار جدید، نه تنها دروغ‌های خود ترامپ بلکه دروغ‌های دیگرانی که در حمایت از او دروغ گفته‌اند هم پوشش دهد. بیولر گفت: «من واقعا می‌خواستم صدها منکِری را که انتخابات برگزار می‌کنند، برجسته کنم.»

بسیاری از دروغ‌های جمع شده روی دیوار، به دلیل جسارت محضی که برای بیان آن‌ها به کار رفته، آدمی را شگفت‌زده می‌کنند. رودی جولیانی، متحد ترامپ به طور محرمانه ادعا کرد که آرای انتخابات ۲۰۲۰ توسط نیکلاس مادورو، سیاست‌مدار قدرتمند ونزوئلا شمارش شده است. ویرجینیا توماس، همسر قاضی دادگاه عالی، کلارنس توماس، انتخابات ۲۰۲۰ را بزرگترین سرقت تاریخ امریکا می‌نامد. و البته خود ترامپ نیز با دروغ مکرر خود که «دوبار برنده شدم» روی دیوار حضور دارد. 

بیولر دروغ ترامپ را ناشی از دروغ‌های بسیاری می‌داند که رئیس جمهوری سابق امریکا در زمان ریاست جمهوری گفت. بیولر با این استدلال که دروغ بزرگ ترامپ، دموکراسی امریکا را به خطر انداخته است، زیرا به «آزمایشی برای هر نامزد جمهوری خواه انتخابات» بدل شده است. این دروغ همه چیز را در اطراف خود خراب می‌کند. برای این افراد درونی شده است که می‌توانند به گفتن این چیزها ادامه دهند. این حزب جمهوری خواه را به یک دسته  اپورتونیست و فرصت‌طلب بدل می‌کند. این‌ها کسانی هستند که ترامپ دارد جذب می‌کند؛ بزرگترین فرصت‌طلبان.

بیولر امیدوار است که دیدن این دروغ‌ها روی دیوار، بتواند احساس تعجب و خشم را در رای‌دهندگان برانگیزد. بیولر گفت: «۳۰۰۰ فقط یک عدد است. همان‌طور که استالین گفت، یک مرگ تراژدی است، اما ۱۰ میلیون مرگ آمار است. به یاد دارید زمانی را که فقط یک دروغ از یک سیاست‌مدار خبرساز می‌شد، الان یک‌جورهایی بی‌معنی است. مردم نمی‌توانند ترامپ را در مورد این جور چیزها گیر بیندازند، چون دیگر مردم اهمیتی نمی‌دهند. اما وقتی دیوار را می‌بینید، نمایش چشمگیری از عظیم بودن این دروغ‌ها در برابر چشم‌هایتان شکل می‌گیرد.

بیولر می‌گوید که افراد زیادی می‌آیند و از او تشکر می‌کنند و آن‌هایی که به دروغ بزرگ ترامپ مبنی بر دزدیده شدن نتایج انتخابات اعتقاد دارند، نسبت به انتخابات ابراز نگرانی می‌کنند. شخصی به من گفت که شما دروغ بزرگ را می‌شنوید، اما وقتی می‌بینید که چند نفر دیگر آن را تکرار می‌کنند و بعد آن را به علاوه دروغ‌های دیگر ترامپ می‌بینید، به شکل متفاوتی تحت تاثیر قرار می‌گیرید. شما این دروغ‌ها را به شکل مجسم می‌بینید و این تاثیرگذار است. 

همان‌طور که بیولر می‌گوید، اگر نیمه پری برای لیوان ریاست جمهوری ترامپ وجود داشته باشد، آن‌ هم این است که ریاست جمهوری او، آن احساس اطمینان را از بین برد. به عنوان شاهد، او به هنر اشاره می‌کند که به گفته او بعد از روی کار آمدن ترامپ بسیار سیاسی شده است. بیولر معتقد است نسلی که در دوران ترامپ به بلوغ رسید، برای همیشه تغییر کرد. او گفت: «این روی یک نسل کامل تاثیر گذاشت. این مسئله برای همیشه اینجاست: این نگرانی که چگونه کشور ما  [و دموکراسی ما] می‌تواند ربوده شود.»

منبع: ترجمه از گاردین با کمی تغییر. 

کد خبر 718554
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha