درآمد حاصل از فروش انرژی تولیدی پنل‌های خورشیدی با رمزارزها یا همان ارزهای دیجیتال رقابت می‌کند. این ادعایی است که یکی از جوانان کارآفرین تهرانی مطرح کرده است؛ جوانی که به همراه دوستانش پنل‌های خورشیدی را آماده می‌کنند و برای عشایر و روستاهای دورافتاده می‌فرستند.

پنل خورشیدی

همشهری آنلاین - سمیراباباجانپور: ۲ سال پیش جمعی از نوجوانان و جوانان اکباتان دور هم جمع شدند تا یک پروژه مهم را افتتاح کنند. هدف مشخص بود: تأمین انرژی پاک و رایگان برای مناطق مرزی و روستاهای دورافتاده. جایی که از نعمت برق محرومند. آنها امروز به هدفشان رسیده‌اند.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

همه‌چیز از یک رؤیاپردازی هیجان‌انگیز شروع شد. مصطفی حیدری جوان خلاقی است که خودش را عضو گروه معرفی می‌کند. یک گروه ۶نفره که سعی می‌کنند دغدغه‌هایشان را عملی کنند و خیال‌پردازی‌هایشان را به واقعیت پیوند بزنند. حیدری می‌گوید: «سال ۱۳۹۹ اولین پنل خورشیدی را ساختیم. هدف مشخص بود. ساخت پنل‌های خورشیدی برای عشایر و روستاهای کم‌برخوردار و دورافتاده. موفق شدیم، اما ساخت سفر تا صد این پنل‌ها مقرون‌ به‌ صرفه نبود، در نتیجه ما را از هدفمان دور می‌کرد. تصمیم گرفتیم پنل‌های وارداتی را بومی‌سازی کنیم؛ یعنی با تغییراتی که در آن‌ها می‌دهیم با توجه به موقعیت نصب پنل خورشیدی بیشترین انرژی را دریافت کنیم.»

از سال ۱۳۹۹ تا امروز آنها توانستند پای قولشان بمانند و پنل‌های خورشیدی آماده‌شده را به روستاها ببرند و در اختیار عشایر بگذارند.

انرژی پاک؛ از اکباتان تا چادرهای عشایری

حیدری می‌گوید: «ایده تأمین انرژی پاک و حتی درآمدزایی از طریق آن با دیدن مشکلات واحدهای تجاری شهرک اکباتان برای پرداخت هزینه‌های مشترک بازارچه به ذهنم رسید. سقف بازارچه‌های اکباتان شرایط مناسبی برای نصب پنل‌های خورشیدی دارد. مسلماً با نصب این پنل‌ها نه‌تنها هزینه برق مصرفی بازارچه تأمین می‌شود، بلکه برای کسبه درآمدزایی دارد. هرچند این ایده عملی نشد، ولی با کمک دوستانم توانستیم ایده کمک به تأمین انرژی عشایر و روستاهای دورافتاده را عملی کنیم. در حال حاضر هم در حال آماده کردن ۷ پنل برای هدیه دادن به عشایر هستیم که به‌زودی آماده می‌شود.»

حیدری، سرپرست گروه، می‌گوید: «صفر تا صد کار را اعضای گروه بر عهده‌ گرفته‌اند تا این حس تعلق بتواند آنها را برای ادامه کار تشویق کند. خدا را شکر، در این مدت همچنان اعضای تیم که از دوران دانش‌آموزی دور هم جمع شده‌ایم پای‌کار هستند.»

پیشنهاد جذاب جوان تهرانی برای درآمدزایی | مالک مزرعه‌های خورشیدی شوید

پنل‌های پرسود؛ رقیب رمزارزها

پنل خورشیدی یکی از پرکاربردترین روش‌های بهره‌مندی از انرژی‌های پاک و تجدید پذیری است که سال‌هاست در کشورهای توسعه‌یافته استفاده می‌شود. اگرچه این پنل‌ها جای خود را در ایران پیداکرده‌اند و در برخی کارخانه‌ها و پروژه‌های بزرگ به‌عنوان یک منبع انرژی استفاده می‌شوند و حتی وارد خانه‌ها نیز شده است، ولی به گفته حیدری، این پنل‌ها وارداتی است و هنوز بومی‌سازی نشده است. او می‌گوید: «درآمدزایی از این پنل‌های خورشیدی با درآمد رمزارزها یا همان ارزهای دیجیتال که این روزها سروصدا کرده است، برابری می‌کند؛ یک کارآفرینی پرسود که می‌تواند انگیزه خوبی برای جوانان باشد. جالب اینکه تهران برای این موضوع بسیار مستعد است. راه‌اندازی مزرعه‌های خورشیدی می‌تواند تأمین انرژی پایتخت را متحول کند.»

این مزرعه‌های خورشیدی یا پارک خورشیدی، نیروگاه‌های خورشیدی بزرگی هستند که برای تولید برق، طراحی و تنظیم‌ شده‌اند. این نیروگاه‌ها با نیروگاه‌های خانگی یا آفگرید کوچک متفاوت هستند و برق را بیشتر در مقیاس‌های بزرگ و اغلب به‌صورت آنگرید (متصل به شبکه) تأمین می‌کنند. تهران با دارا بودن میزان تابش بسیار زیاد، منطقه‌ای مستعد برای ایجاد مزارع خورشیدی وسیع است.

انرژی رایگان تأمین کنید و بفروشید

هزینه‌های این پروژه فعلاً به‌طور شخصی پرداخت می‌شود، هرچند بعد از رونمایی از اولین پنل کوچک خورشیدی و انتشار فیلم آن، ۲ شرکت بزرگ در زمینهٔ استفاده از انرژی‌های پاک اعلام آمادگی کردند تا از طرح حمایت کنند، اما اعضای گروه تصمیم گرفتند خودشان کار را پیش ببرند. حیدری می‌گوید: «اعضای ما محدود نخواهد بود، بلکه ما از همه دانش‌آموزان و دانشجویان تهران دعوت می‌کنیم تا ما را یاری کنند؛ مسلما خواستن توانستن است.»‌

حیدری باور دارد که با رونق و افزایش پنل‌های خورشیدی در پایتخت، جوانان می‌توانند کسب‌وکار پرسودی را رقم بزنند. او می‌گوید: «این یک منفعت دوطرفه است. حمایت سازمان‌ها و ارگان‌هایی که مدیریت شهری و مدیریت زیست‌محیطی را بر عهده‌ دارند می‌توانند با حمایت از انرژی‌های پاک، با کمترین هزینه، بیشترین بازده را دریافت کنندۀ از طرفی، برای جوانان هم کارآفرینی فوق‌العاده‌ای است. یک پنل خورشیدی ۲۰ تا ۲۵ سال کار می‌کند؛ یعنی شما در یک دوره زمانی طولانی می‌توانید انرژی رایگان تأمین کنید و بفروشید.»

مصطفی حیدری و اعضای گروهش پنل‌های آماده‌شده را به‌رایگان در اختیار روستانشینان و عشایر می‌گذارند و عهد کرده‌اند این عمل خیر را ادامه دهند. با این‌ حال، حیدری معتقد است از درآمدزایی درازمدت پنل‌های خورشیدی نباید غافل شد. این می‌تواند یک پیشنهاد شغلی جذاب برای جوانان باشد.

پیشنهاد جذاب جوان تهرانی برای درآمدزایی | مالک مزرعه‌های خورشیدی شوید

خورشید دوست‌داشتنی

حیدری می‌گوید: «ایران با داشتن حدود ۳۰۰ روز آفتابی در سال جزو بهترین کشورهای دنیا در زمینهٔ پتانسیل انرژی خورشیدی در جهان است. استفاده از انرژی خورشیدی یکی از بهترین راه‌های برق‌رسانی و تولید انرژی در مقایسه با دیگر مدل‌های انتقال انرژی به روستاها و نقاط دورافتاده در کشور از نظر هزینه، حمل‌ونقل، نگهداری و عوامل مشابه است.»

او درباره اینکه چرا پنل‌های خورشیدی دوست‌داشتنی هستند؟ می‌گوید: «هنگام استفاده از پنل‌های خورشیدی از تجهیزات آفگرید استفاده می‌شود، تجهیزات آفگرید تجهیزاتی‌اند که برای استفاده از آنها به جریان اصلی برق احتیاجی نیست. وقتی برای نصب اولیه پنل هزینه‌ای را می‌پردازید، انرژی‌ای که پنل در ادامه طول عمر خود تولید می‌کند (بسته به کیفیت و نوع پنل) به‌اندازه ۱۵ تا ۲۰ سال است و کاملاً رایگان. اگر انرژی مصرفی از تولید پنل خورشیدی کمتر باشد، انرژی اضافی قابل ‌فروش است.»

کد خبر 718274

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی GB ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۱/۰۸/۲۵
    7 0
    آفرین