همشهری آنلاین: رئیس جمهوری سومالی خطاب به پارلمان این کشور اعلام کرد که از مقام خود استعفا خواهد داد.

به گزارش بی بی سی، عبداللهی یوسف احمد که در جمع نمایندگان پارلمان سومالی سخن می‌گفت، اعلام کرد: همان‌گونه که در زمان انتخاب خود در 14 اکتبر 2004 نیز وعده داده بودم، در صورتی که نتوانم به وظایف خود عمل کنم از مقام خود کنارخواهم رفت. بر همین مبنا تصمیم گرفتم مسولیتی را که شما به من داده بودید باز پس دهم.

او در ادامه سخنان خود که از رادیوی ملی سومالی پخش می‌شد، گفت: زمانی که من به قدرت رسیدم وعده دادم سه چیز را عملی کنم، اول اینکه اگر نتوانم به وظایف خود عمل کنم از مقام خود استعفا دهم، دوم اینکه از تمام قدرت خود را برای فعالیت دولت در سراسر کشور استفاده خواهم کرد که هیچکدام از این دو محقق نشده است. من در سومین اقدام خود از رهبران سیاسی سومالی خواستم تا با من برای بهبود وضعیت عمومی مردم همکاری کنند که این مساله نیز جنبه عملی به خود نگرفت.

خبر استعفای عبداللهی یوسف چند روز پس از استعفای نخست وزیر منصوب وی اعلام می‌شود.

محمد محامود گولد هفته گذشته پس از کمتر از دوهفته  نخست وزیری با اعلام اینکه انتصاب وی به بی ثباتی در دولت سومالی دامن می‌زند و او نمی‌خواهد مانعی بر سر راه صلح باشد، از مقام خود استعفا داد. [نخست وزیر جدید سومالی استعفا داد]

انتخاب گولد منجر به بروز انتقادات شدید نمایندگان پارلمان به عبداللهی یوسف شده بود.نمایندگان پارلمان سومالی معتقد بودند برکناری نور حسن حسین از مقام نخست وزیری پیش از انتخاب گولد به مقام نخست وزیری غیر قانونی بوده است. نور حسن حسین پیش از انتصاب محمد محامود گولد نخست وزیر سومالی بوده است.

نور حسن حسین نوامبر 2007 به عنوان نخست‌وزیر سوگند یاد کرده بود. او جانشین علی محمد گدی (Ali Mohammed Gedi) شده بود که پس از ماه‌های نبرد قدرت با یوسف وادار به استعفا شده بود.

اما او هم چند هفته‌ای بود که با رییس جمهور اختلاف پیدا کرده بود. نخست‌وزیر، رئیس جمهوری را متهم می‌کرد از توافقنامه آتش‌بسی که با میانجی‌گری سازمان ملل با مخالفان اسلام‌گرا در این کشور منعقد شد، حمایت نمی‌کند.

یوسف عبداللهی طی ماه‌های اخیر با نور حسن حسین به دلیل اقدام نخست وزیر برای مذاکره با گروه‌های مخالف دولت دچار اختلاف شده بود. در نتیجه این اختلافات نور حسن حسین از مقام خود برکنار و محمد محامد گولد جای وی را گرفت که وی نیز کمتر از دو هفته در مقام نخست وزیری دوام آورد و ناگزیر به دلیل بروز اختلافات شدید میان رئیس جمهوری و پارلمان از مقام خود استعفا داد.

سومالی از سال 1991 زمانی که زیاد باره رئیس جمهور سابق این کشور سرنگون شد، دارای دولت قدرتمند و موءثری نبوده است.

کد خبر 71812

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز