دوشنبه ۹ دی ۱۳۸۷ - ۰۶:۱۳
۰ نفر

حسن دانه داران : با سپری شدن بیش از 3 ماه حضور بی‌وقفه دانش‌آموزان در کلاس‌های درس، موسم امتحانات فرا رسیده و دانش‌آموزان باید قسمتی از سرنوشت سالانه خود را رقم بزنند.

اما چگونه سپری شدن ایام امتحانات فوق‌العاده مهم است و برنامه‌هایی که دانش‌آموزان برای سپری شدن این ایام و بهره‌وری حداکثری دارند فوق‌العاده اهمیت دارد. از طرفی همزمانی با ماه محرم  باعث می‌شود تا مدت زمانی هر شب صرف حضور در مراسم عزاداری شود و از سویی پیاپی بودن امتحانات موجب می‌شود دانش‌آموزان برای مطالعه نیاز داشته باشند تا  مدت زمان مطالعه خود را پربار سازند. شاید تصور بر این باشد که همزمانی سوگواری حسینی با ایام امتحانات باتوجه به شور و شوق جوانان و نوجوانان برای شرکت در این مراسم‌ها بر امر مطالعه و امتحانات اثر منفی دارد ولی واقعیت این‌چنین نیست.

اگر برنامه‌ریزی صحیحی برای مطالعه و پس از آن وجود داشته باشد نه تنها شرکت در مراسم عزاداری زمان‌بر نیست بلکه وزنه روحی بزرگی خواهد بود برای دانش‌آموزانی که درک بهتری از این ایام دارند و بهترین زمان برای تشویق شدن به مطالعه با اتکال به تعالیم دینی است.

آموزش و پرورش هم در این زمینه تمهیداتی اندیشیده است که از آن جمله می‌توان به عدم‌برگزاری امتحانات از دوشنبه، 16 دی‌ماه (8محرم) تا پنجشنبه 19دی‌ماه ،روز بعد از عاشورا اشاره کرد و سازمان آموزش و پرورش تهران حتی به یکی از مناطق که در این 2 روز برنامه امتحانی گذاشته بود طی دستور العملی اعلام کرد با جابه‌جایی برنامه خود زمینه عزاداری در ایام عاشورا و تاسوعا را برای دانش‌آموزان فراهم کند.

توصیه‌هایی برای نتیجه‌گیری بهتر ‌

دانش‌آموزان جهت نتیجه گرفتن در امتحانات بهتر است به توصیه‌های زیر جامه عمل بپوشانند:  به دقت درس امتحانی خود را مطالعه کرده و با استفاده از تعطیلی ساعتی مدارس در ایام برگزاری امتحانات، این زمان را زمان استراحت ندانند و در این ایام با برنامه‌ریزی اصولی در جهت یادگیری با تمام توان بهره گیرند و بدانند از دست دادن چنین ایام مهمی جبران پذیر نخواهد بود.

برنامه مطالعه خود را طوری تنظیم کنند که بعد از حداقل یکبار مطالعه دقیق و عمقی مطالب حداقل یکبار مطالب امتحانی خود را مرور کنند.

توصیه‌هایی برای قبل از امتحان 

حتی المقدور برنامه مطالعه در ایام امتحانات به گونه‌ای تنظیم شود که در شب امتحان استراحت به میزان لازم وجود داشته باشد. معمولا دانش‌آموزانی که استراحت کافی در شب امتحان ندارند در روز امتحان هم نمی‌توانند آنچنان موفق عمل کنند.

صبح روز امتحان داشتن روحیه لازم فوق العاده مهم است.  خسته و خواب آلود بودن و صبحانه نخوردن از جمله موارد مهمی هستند که باعث می‌شود دانش‌آموز در زمان برگزاری امتحان نتواند از پس پاسخگویی به سؤالات امتحانی به نحو صحیح برآید.   

 در زمان امتحانات هر مسئله‌ و مشکلی را که بر ذهن مؤثر است و انرژی مفید را کاهش داده و ذهن را درگیر می‌کند، حذف کنند.   

مدیریت زمان هنگام امتحان‌دادن

آرامش داشتن در روز و زمان امتحان فوق العاده اهمیت دارد. افرادی که کارهای خود را منظم‌تر برنامه‌ریزی می‌کنند و به انجام می‌رسانند کمتر در شرایط تنش امتحان قرار می‌گیرند. اما بخشی از استرس در زمان قبل از امتحان کاملا طبیعی است و بیانگر نوعی نگرانی است که ممکن است در همه افراد رخ دهد. حتی در بسیاری از موارد در دبیران که خود برگزار‌کننده امتحانات مختلف هستند وجود دارد اما یکی دو ساعت قبل از امتحان باید به این احساس نگرانی‌ها پایان داد و با امیدواری به خود بقبولانیم که با هر میزان مطالعه قادر به موفقیت در امتحان هستیم.

در زمان امتحان، زمان را مدیریت کنیم. درست است که دبیران زحمتکش در هر شرایطی تا حدودی می‌توانند مدت زمان لازم را حدس بزنند و در بالای برگه ذکر کنند اما این مسئله بیانگر این مطلب نیست که همه دانش‌آموزان در این مدت زمان قادر به پاسخگویی به همه سؤالات هستند. شاید برای عده قلیلی این زمان کم باشد. اما هیچ کس در جلسه امتحان مسئول مدیریت زمان برای پاسخگویی سؤالات یک دانش‌آموز نیست و دانش‌آموز خودش باید برای پاسخگویی به سؤالات و در مدت زمان امتحان برنامه بریزد و مطابق آن پیش رود تا بتواند به همه سؤالات پاسخ دهد.

دانش‌آموزان لازم است زمانی که برگه امتحانی را دریافت می‌کنند با حداکثر تمرکز یکبار سؤالات را مرور کنند و سؤالاتی را که هنگام یادگیری، خوب بدان مسلط نشده‌اند و احتمال خارج شدن آنها در هر لحظه از ذهن وجود دارد، ابتدا با دقت پاسخ دهند چون این احتمال وجود دارد که با گذر از این نوع سؤالات و رفتن به سراغ سؤالات دیگر پاسخ آنها از ذهن بیرون رود و بعد از این سؤالات به سراغ سؤالاتی بروند که تسلط بیشتری بر آنها دارند و راحت‌تر به‌نظر می‌رسند. بعد از این مرحله هم سؤالاتی که دشوارتر به‌نظر می‌رسند در بر نامه کاری قرار گیرند و به آنها توجه شود و فرصت بیشتری صرف فکر کردن روی آنها شود لازم است در پایان پاسخگویی به سؤالات امتحانی یکبار به دقت پاسخ‌ها بررسی شوند تا سؤالی بدون پاسخ نماند.

تعداد دقیق سؤالات امتحان نیز باید مورد توجه دانش‌آموزان باشد. ضمن آنکه در سؤالات چند گزینه‌ای، صحیح/ غلط و پرکردنی (پر کردن جاهای خالی) با توجه به اینکه برای پاسخ‌های غلط نمرات منفی در نظر گرفته نمی‌شود با دقت پاسخ دهند و هیچ سؤالی را بدون جواب نگذارند.

کد خبر 71802

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز