معاون وزیر امور خارجه در همایش بین‌المللی قرن ۲۱ و جهان عاری از سلطه آمریکا، گفت: تولید مواد مخدر در افغانستان پس از حضور آمریکا ۵۰ برابر شد.

علی باقری کنی - معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران

به گزارش همشهری آنلاین، علی باقری روز شنبه در همایش بین‌المللی «قرن ۲۱ و جهان عاری از سلطه آمریکا» که در دانشگاه تربیت مدرس گفت: چیزی که اکنون در عراق می‌بینیم با آن چیزی که آمریکایی‌ها انتظارش را داشتند در هیچ ساحتی و در هیچ‌یک از عرصه‌های تقنین، حاکمیت و فضای افکار عمومی و اجتماعی مطابق نگاهشان نیست.

وی افزود: البته آنها در این سال‌ها تلاش فراوانی انجام دادند و به تعبیری که رئیس جمهور سابق آمریکا به‌کار برد، ۷ هزار میلیارد دلار هزینه کردند اما اهدافی که انتظارش را داشتند محقق نشد.

معاون وزیر امور خارجه افزود: در افغانستان که بسیار مشهود است بعد از ۲۰ سال حضورشان در افغانستان اولا مجبور شدند این کشور را ترک کنند و وقتی هم که خاک افغانستان را ترک کردند دستاورد آنها ناامنی بیشتر و نهادینه‌تر و گسترده‌تر شدن تروریسم در این کشور بود. همچنین تولید مواد مخدر نزدیک ۵۰ برابر بیشتر از زمانی بود که آمریکایی‌ها وارد افغانستان شدند و خروج و مهاجرت از افغانستان افزایش پیدا کرد.

باقری عنوان کرد: آمریکایی‌هایی که اعتقاد داشتند که می‌خواهند با ابزار نظامی به افغانستان بیایند و امنیت را برقرار کنند و این امنیت بستری برای تحقق توسعه و بعد ترویج دموکراسی در افغانستان شود امروز بعد از ۲۰ سال می‌بینیم که این کشور توسعه، امنیت و دموکراسی ندارد و این واقعیتی است که آمریکایی‌ها در عراق و افغانستان برجای گذاشتند.

وی ادامه داد: این موضوع شاخص بسیاری مهمی است که نه تنها اراده و تصمیم‌شان بلکه اقدام آنها هم هدفشان را محقق نکرد.

معاون وزیر امور خارجه اظهار کرد: معتقدم شاید این تعبیر درستی باشد که آمریکایی‌ها امروزه استفاده از زورشان بیشتر از استفاده از قدرتشان است یعنی قدرت آمریکا دیگر کارایی ندارد و آمریکا برای اینکه بتواند هدف خود را محقق کند متوسل به زور خود می‌شود. البته استفاده از زور هم نمی‌تواند اهدف آمریکا را محقق کند و این موضوع نهایت اضمحلال و انحطاط قدرت مدعی قدرت جهانی و ابداع و ایجاد نظم تک‌قطبی در جهان است.

باقری ادامه داد: اینها واقعیت‌هایی است که در این چند ساله با آن مواجه بودیم و ادعا آمریکایی‌ها بود. افول آمریکا مورد اجماع اکثر کارشناسان حتی صاحبنظران داخل این کشور است.

معاون وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: به عنوان یک مسئول وزارت خارجه آماده تعامل با دانشگاه هستم.

کد خبر 717748
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۴
    0 0
    الانم 500 برابر شده. قاچاق فراوانه. مواظب مرزها باشید . اسلحه میارن!