عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در گفت‌وگویی تلویزیونی جزئیات جدیدی از طرح حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی را اعلام کرده است.

فروشگاه آنلاین

وزیر ارتباطات با اعلام اینکه وجود پلتفرم بومی که کسب‌وکارهای آنلاین در آن به فروش محصولات خود بپردازند در بسیاری از کشورهای جهان محقق نشده است گفت: هم‌اکنون چند میلیون فروشنده «در پلتفرم‌های وطنی که الان جزو سرمایه‌های کشور هستند» فعالیت دارند.این مایه خوشحالی است که جوانان کشور، ما را از پلتفرم‌های عمدتا آمریکایی و اروپایی بی‌نیاز کردند.
به گزارش همشهری، زارع پور همچنین با مقایسه بازار دستفروشان و کسب‌وکارهای اینترنتی اعلام کرد که دستفروشان در جایی می‌ایستند که پاخور خوبی داشته باشد و پاخور کسب‌وکارهای آنلاین هم، پلتفرم‌های فضای مجازی است.
او در بخش دیگری از این گفت‌وگوی خبری تأکید کرد که تا هفته آینده، ضوابط اینکه چطور یک پلتفرم (سکو) می‌تواند مشمول دریافت خدمات طرح حمایت از کسب‌وکارهای اینترنتی بشود نیز اعلام خواهد شد.‌

مجوز کسب با عضویت در پلتفرم‌های بومی
 وزیر ارتباطات با اشاره به یکی از حمایت‌های پیش‌بینی‌شده برای پلتفرم‌ها گفت: به‌عنوان‌مثال بانک مرکزی مکلف شده است که امکانات ویژه‌ای مثل «حساب امانی» برای پلتفرم‌ها پیش‌بینی کند. این حساب می‌تواند اطمینان میان فروشنده و خریدار را فراهم کند. به‌طوری‌که پس از خرید کالایی از یک کسب‌وکار در این پلتفرم‌ها، پول به‌حساب واسطی واریز می‌شود و پس از دریافت کالا پول به‌حساب کسب‌وکار فروشنده واریز می‌شود.
زارع پور گفت: از دیگر امکانات پیش‌بینی‌شده بحث پرداخت اعتباری و برداشت مستقیم از حساب است. همچنین بانک مرکزی دنبال راه‌اندازی «رمز ریال» است که درصورت راه‌اندازی، بانک مرکزی مکلف شده تا امکان بهره‌مندی از آن را برای پلتفرم‌های مشمول فراهم کند. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه درباره حمایت‌های پیش‌بینی‌شده برای کسب‌وکارها نیز گفت: برای کسب‌وکارهایی که در پلتفرم‌های خارجی فعالیت می‌کردند که به پلتفرم‌های داخلی به‌نوعی مهاجرت کرده‌اند، حمایت‌هایی پیش‌بینی‌شده است تا نگرانی‌های آنها را برطرف کنیم؛ ازجمله اینکه هر کسب‌وکاری اگر در پلتفرم‌های بومی شروع به فعالیت کند، ثبت‌نام در این پلتفرم‌ها به‌مثابه دریافت مجوز خواهد بود. البته احتمالاً درگاه ملی مجوزها، اطلاعاتی نیاز دارد که به‌صورت برخط امکان بارگذاری آن فراهم خواهد شد.

رتبه‌بندی پلتفرم‌ها
زارع پور در بخش دیگری از این گفت‌وگو به مسئله «امکان رتبه بندی» سکوها یا همان پلتفرم‌های بومی تأکید کرد. بر این اساس اگر رتبه بندی صورت بگیرد، سکوها احتمالا براساس رتبه‌خود، خدمات را دریافت می‌کنند: «ممکن است سکوها را براساس میزان اقبالی که مردم به آنها نیاز دارند، رتبه بندی کنیم و سپس این امکانات براساس‌ رتبه در اختیارشان قرار گیرد.»
وزیر ارتباطات درباره جزئیات آیین‌نامه «طرح حمایت از کسب‌وکارهای اقتصاد دیجیتال کشور» گفت: در این آیین‌نامه 14ماده و 30نوع حمایت ویژه، هم برای پلتفرم‌ها یا سکوها و هم برای کسب وکارها پیش‌بینی‌شده است. اولاً برای آنکه انحصاری ایجاد نشود، این حمایت‌ها را منحصر به پلتفرم محدودی نکرده‌ایم. براساس ضوابطی که به‌زودی به‌صورت شفاف اعلام خواهد شد هر پلتفرم بومی که از شرایط لازم برخوردار باشد از این حمایت‌ها برخوردار می‌شوند.  او گفت: یک دبیرخانه‌ای برای پیگیری و اجرای این آیین‌نامه راه‌اندازی کرده‌ایم و در خود آیین‌نامه نیز یک کمیته‌ای با مسئولیت وزارت ارتباطات مأمور شده است که اجرای این طرح را پیگیری کند. این آیین‌نامه یک کار بزرگ ملی است که با اجرای آن گام بلندی در توسعه اقتصاد دیجیتال کشور برداشته خواهد شد.

بیشتر بخوانید:


تضمین پیدا کردن فالوور؛ حداقل نصف اینستاگرام
به‌گفته عیسی زارع پور بسیاری از کسب‌وکارها چند صد هزار دنبال‌کننده در پلتفرم‌های خارجی داشتند و حالا با ورود به پلتفرم داخلی با مشکل مواجه شدند. آدم اگر خانه خود را در یک کوچه هم عوض کند با مشکل مواجه می‌شود. ما بسته حمایتی تبلیغاتی درنظر گرفتیم تا همه دستگاه‌های دولتی با حداکثر تخفیف، تبلیغات برای کسب‌وکارها انجام دهند.
براساس این طرح، پلتفرم‌ها مکلف هستند لااقل نصف تعداد دنبال‌کننده در پلتفرم‌های خارجی را برای کسب‌وکار فراهم بیاورد: «ما مکلف کردیم تا برای آنها فالوور بگیرند، با پین کردن و تبلیغ کردن و... که این روزها شاهد بودیم با چند دقیقه پین کردن برخی کسب‌وکارها در یک پلتفرم بومی، هزاران فالوور و خریدار واقعی به آن اضافه شده چرا که میلیون‌ها کاربر در این بسترها فعال هستند.

کد خبر 717258
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha