مجموع نظرات: ۰
پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۵۰
۲ نفر

سومین و آخرین ماژول به ایستگاه فضایی چین رسید تا این تیانگونگ که رؤیای چینی‌ها بود، تکمیل شود.

ایستگاه فضایی چین

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از اسپیس، براساس گزارش‌های رسیده، ماژول منگتیان ۳۱ اکتبر از ونچانگ در جنوب چین، از طریق یک موشک سنگین باربری به نام Long March 5B به مدار زمین پرتاب شد. به‌گفته آژانس فضایی سرنشین دار چین، منگتیان طبق برنامه حدود ۱۳ ساعت پس از بلند شدن به تیانگونگ رسید. این پرتاب نهمین ماموریت مرتبط با ایستگاه فضایی چین از زمان ارسال ماژول هسته تیانه به مدار زمین در آوریل سال گذشته بود.
منگتیان که به‌معنای رؤیای بهشت است، یک فضاپیمای ۱۷.۹ متری و تقریبا ۲۲ تنی است که عمدتا برای میزبانی مجموعه‌ای از پروژه‌های علمی و آزمایش‌ها طراحی شده است. تجهیزات نصب شده روی این ماژول برای آزمایش‌های مربوط به ریزگرانش، فیزیک سیالات، علم مواد، علم احتراق، فیزیک بنیادی و موارد دیگر مورد استفاده قرار خواهند گرفت. مقامات فضایی چین گفته‌اند که اتصال منگتیان به ایستگاه فضایی تیانگونگ پایان مرحله مونتاژ ایستگاه فضایی و آغاز عملیات کامل است.

ورود منگتیان به ایستگاه فضایی به چین اجازه می‌دهد تا چشم‌اندازی را برای یک ایستگاه فضایی که در سال ۱۹۹۲ ترسیم کرده بود، تحقق یابد. ایستگاه فضایی تیانگونگ از سه ماژول با نام‌های تیانه، منگتیان و یک ماژول به نام ونتیان تشکیل شده است.
تیانگونگ که به شکل T است میزبان سه فضانورد به‌مدت ۶ ماه در یک زمان یا ۶خدمه برای مدت کوتاهی حین تحویل خدمه خواهد بود. انتظار می‌رود نخستین پرتاب خدمه به این ایستگاه فضایی قبل از پایان سال، زمانی که فضانوردان ماموریت شنژو ۱۴ از خدمه جدید شنژو ۱۵ استقبال می‌کنند، انجام شود. پیش از این پرتاب، چین ماموریت باری Tianzhou5 را در ماه نوامبر به سمت تیانگونگ پرتاب خواهد کرد تا تدارکاتی را برای پشتیبانی از ورود خدمه به این ایستگاه، تحویل دهد. تیانگونگ تاکنون میزبان سه ماموریت خدمه بوده است که با ماموریت سه ماهه شنژو ۱۲ از ژوئن تا سپتامبر ۲۰۲۱ شروع شده است.

بیشتر بخوانید:

خدمه ماموریت شنژو ۱۳ در اکتبر همان سال پرتاب شدند و در ۱۶آوریل به زمین بازگشتند. فضانوردان شنژو ۱۴نیز از ۵ ژوئن در مدار بوده‌اند و برای دریافت هر دو ماژول ونتیان و منگتیان آماده بودند. برنامه‌های بیشتری برای تیانگونگ در کنار میزبانی برنامه‌های علمی و فضانوردان رسمی وجود دارد.

رؤیای ایستگاه فضایی چین محقق شد

کد خبر 717235

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha