معاون امور زنان و خانواده ریاست‌جمهوری گفت: نقش فرهنگی و تربیتی خانواده‌ها در تشکیل شخصیت و شکل‌دهی هویت نوجوانان و جوانان کمرنگ شده و عمدتا به فضای مجازی سپرده شده است.

انسیه خزعلی

به گزارش همشهری آنلاین، انسیه خزعلی معاون امور زنان و خانواده ریاست‌ جمهوری در نشست تبیین سیاست‌های کلی برنامه هفتم توسعه با محوریت بررسی و تبیین بند ۱۵ این سیاست‌ها با موضوع تحکیم نهاد خانواده و رفع موانع رشد و شکوفایی بانوان، افزود: در معاونت زنان ریاست جمهوری از روزهای ابتدای ابلاغ سیاست‌های کلی رهبر معظم انقلاب پیگیر اجرای برنامه هفتم توسعه هستیم و در این راستا نشست‌های مختلفی برگزار و رایزنی‌هایی نیز با مجمع تشخیص مصلحت نظام انجام شد.

بیشتر بخوانید: 

معاون زنان ریاست جمهوری افزود: به همین منظور اطلاعاتی از مدیران استانی و مشاوران و بخش‌های مختلف در مساله بانوان جمع‌آوری شده است که امیدواریم با همکاری و تعامل بیشتر، کارها و اقدامات را ارتقاء دهیم.

خزعلی به بحث سبک زندگی، خانواده و جوانی جمعیت اشاره کرد و گفت: در مساله زنان و خانواده در سطح سیاست‌گذاری و فرآیند برنامه هفتم از ۲ منظر باید به آن پرداخت که مواردی مربوط به حوزه زنان و خانواده و نقش محوری آن و نگاه جنسیتی و خانواده محوری است که در همه برنامه‌ها و گروه‌ها باید به آن توجه شود.

در پایان برنامه ششم توسعه ۸ درصد افزایش طلاق داشتیم

معاون زنان ریاست جمهوری به اهداف برنامه‌ریزی شده در برنامه هفتم توسعه اشاره کرد و گفت: مساله آسیب‌زدایی در بخش مشاوره و یکپارچه‌سازی در سطح سیاست‌گذاری برای صیانت از تحکیم خانواده و کاهش نرخ طلاق از سوی این معاونت دنبال می‌شود.

وی یادآور شد: در برنامه ششم توسعه قرار بود تا ۲۰ درصد کاهش طلاق را داشته باشیم در حالیکه در پایان برنامه ششم، هشت درصد افزایش طلاق داریم.

خزعلی با بیان اینکه مساله آسیب‌زدایی یکی از برنامه‌ها و اهداف معاونت زنان ریاست جمهوری است، اظهار کرد: باید بتوانیم الگوی مناسبی برای زنان در سطح داخلی و نیز معرفی آن در سطح بین‌المللی داشته باشیم و این یکی از کاستی هایی است که با آن مواجه هستیم.

وی به تبعات زیاد از هم‌پاشیدگی خانواده در جامعه اشاره کرد و گفت: نقش فرهنگی و تربیتی خانواده‌ها در تشکیل شخصیت و شکل‌دهی هویت نوجوانان و جوانان کمرنگ شده و عمدتا به فضای مجازی سپرده شده است.

نظام آماری زنان را سیاست‌گذاری کنیم

وی افزود: ما باید نظام آماری زنان را سیاست‌گذاری کنیم تا برنامه‌ریزی و مبنای دقیقی از وضعیت زنان داشته باشیم در مساله عدالت محوری کار چندانی روی آن انجام نشده و جلسات مختلفی داشتیم تا شاخص‌ها به عدالت محوری بپردازد و این مسائل باید در برنامه هفتم به آن پرداخته شود.

خزعلی با بیان اینکه در موضوع زنان با مرکز ملی آمار هماهنگ هستیم تا مسائل زنان و خانواده را با دقت پیگیری کنیم، گفت: چهره و تصویر زن ایرانی در سطح بین‌الملل صدمه دیده و نیاز به کار جدی و وسیع دارد.

برنامه هفتم توسعه خانواده‌محور باشد

فاطمه قاسم‌پور نماینده مجلس شورای اسلامی نیز، گفت: متاثر بودن سیاست‌های اجتماعی و فرهنگی از سیاست‌های اقتصادی موضوعی جدی است که همگنی برنامه را نشان می‌دهد.

وی تصریح کرد: سیاست‌های فرهنگی در حوزه خانواده و فرزندآوری به شکل مستقیم است برنامه هفتم توسعه باید به سمتی برود که مانند قانون اساسی، به نحو کلان و کلی خانواده محور باشد.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیستم بروکراسی منجر به اجرا نشدن برنامه‌ها می‌شود، افزود: در حوزه ساختار مدیریتی اجتماعی، زنان و خانواده در برنامه هفتم باید ورود جدی داشته باشیم و این موضوع تقویت شود تا در برنامه هفتم توسعه، دستاویزی برای دولت و متولیان مربوطه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مجمع تشخیص مصلحت نظام به سیاست های کلی نظام جامعیت و اشراف مناسبی دارد، تصریح کرد: باید آسیب‌شناسی‌ها در کنار این سیاست‌ها قرار گیرد تا زمان برنامه‌ریزی قابلیت اجرایی شدن و سنجش‌پذیری سیاست‌ها و احکام و مواد قانونی مستخرج از آن مورد توجه قرار گیرد.

قاسم‌پور گفت: مباحث و چالش‌های حوزه زنان و خانواده در حال تبدیل شدن به میراثی انباشتی از دولت‌ها به یکدیگر است و باید این سیاست‌ها به گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا در صورت تغییر دولت‌ها منجر به اجرایی شدن در دولت بعدی شود.

 نیاز به بازنگری و عمق‌بخشی به سیاست‌های کلان در حوزه زنان داریم

لیلا سادات زعفرانچی معاون بررسی‌های راهبردی معاونت امور زنان ریاست جمهوری نیز گفت: حوزه زنان یکی از مسائلی است که با سرعت بیشتری در برنامه هفتم توسعه به آن پرداخته شد و یک چارچوب منسجم و ساختارمندی پیدا کرده است.

وی ادامه داد: باتوجه به وضعیت موجود جامعه و اتفاقات اخیری که در حوزه زنان اتفاق افتاده نیاز به  بازنگری و عمق‌بخشی به سیاست‌های کلان داریم و با تلاش‌های انجام شده یک بند  از این سیاست‌ها به همت مجمع تشخیص مصلحت نظام در حوزه خانواده و زنان است.

زعفرانچی گفت: بندهای پیشنهادی ما در سه فاز اصلی تحکیم خانواده، رفع موانع رشد و شکوفایی و همچنین شکوفایی بانوان بوده است که باید به هر سه بخش این بند در سیاست‌ها توجه کنیم اینکه ما یک رویکرد حداقلی به اهداف را داریم و هماهنگی بین اعتبارات و برنامه‌ها دیده نمی‌شود آسیب مهمی است.

وی اضافه کرد: تمام بازیگران اصلی صحنه حوزه زنان و خانواده باید به این اصل ملزم شوند که ما نمی توانیم و نباید در یک بازه ۵ ساله ادعای حل کلیه مشکلات حوزه زنان و خانواده را داشته باشیم. ما باید اولویت بندی و هدف زنی کنیم.

اکثر دختران در اغتشاشات از خانواده‌های طلاق هستند

فرشته روح‌افزا کارشناس حوزه خانواده نیز معتقد است که در موضوع آسیب‌های حوزه اجتماعی باید دقیق تر ورود کرد بنابراین در برنامه هفتم توسعه باید به موضوع تعالی خانواده، ریشه‌ها و چگونگی اجرای آن پرداخته شود.

وی با بیان اینکه یکی از علت‌های طلاق در جامعه پیوست هویت‌بخشی است، افزود: ایجاد فضای سالم برای روابط زن و مرد موضوع مهمی است باید از کلی‌گویی با عناوینی نظیر حمایت از اشتغال خارج شویم موضوع هویت بخشی به خانواده مهم است و در بحث بنیان خانواده و هویت‌بخشی زن و خانواده کمتر پرداخته شده است.

وی افزود: در آمارگیری از دختران حاضر در اغتشاشات اخیر به نتیجه رسیدیم که اکثر آنها از خانواده‌های طلاق هستند ما باید آسیب‌پذیری هویتی را در قشرهای مختلف زنان شهری و روستایی در اولویت برنامه هفتم قرار دهیم و این نقطه در سیاست‌های فرهنگی حوزه زنان و خانواده مغفول مانده است‌.

روح‌افزا افزود: در برنامه هفتم توسعه و سیاست‌های کلی باید موضوعات تحکیم خانواده، ارتقا سرمایه اجتماعی، تربیت فرزندان، جایگاه همسری و مادری مهم باشد.

وی تصریح کرد: مجلس باید به حوزه ساعات کار اشتغال زنان و مادران بپردازد و اینکه زنان نمی توانند همانند مردان به کار بپردازند همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند که امورات بانوان باید به دست بانوان برگردد.

روح‌افزا با بیان اینکه باید در قوانین بحث هویت بخشی خود را نشان دهد، افزود: مسائل زنان و خانواده در موضوع آسیب‌های اجتماعی خود را نشان می‌دهد و در بحث حمایت از خانه و خانواده باید ریشه قضیه که بتواند بحران خانواده را به نتیجه برساند مورد توجه قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه بالا رفتن سن ازدواج خیلی مهم و قابل رسیدگی است گفت: سیاست‌های خانواده در حوزه فرزندآوری در مجلس قانون شد بنابراین چگونگی اجرای آن در برنامه هفتم  آورده شود آسیب‌شنایی نشان می‌دهد برنامه‌های ما اجرا نمی‌شود و سیاسی‌کاری و گروه‌گرایی حوزه زنان و خانواده بسیار آسیب‌زننده است.

کد خبر 716565
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 3
  • نظرات غیرقابل انتشار: 11
  • امیر IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    21 1
    بعضی ازمسئولین ما انگار ازپشت کوه آمده اند. بابا اجاره خونه، فقر، بیکاری، فساد و،، باعث شده جوانان مجردبمانند واین امر بالاترین عامل فساد شده است. آن هم که می گوید اکثر اغتشاشگراندختر حاصل طلاق هستند باید مدرک معتبر ارائه دهد که یقینا. چرند میگوید. خانم خزئلی هم نه تنها کارشناس نیست، بلکه دنیا را وارونه می بیند
  • ممد قلی IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    18 1
    پس عجب آمار طلاق در ایران زیاد است .....خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ راست میگه من هم بچه طلاق بودم سال 57
  • ممد قلی IR ۱۹:۴۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    19 2
    این خانم پسرش اقامت گرفته داره توهم می زنه ...............توفقط نظر نده فقط بگو مرگ بر آمریکا
  • DE ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    7 1
    خدایی این همه متن رو چجوری حوصله میکنید تایپ کنید و روی سایت قرار بدید وقتی هیشکی باور نمیکنه
  • باران IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    0 5
    متاسفانه والدین امروزی مثل آب خوردن براحتی از هم طلاق میگیرند نمیدونن یک عده فرزند عقده یی رو به جامعه تحویل میدن بچه های طلاق حتی با بهترین امکانات و بهترین نا مادری و بهترین ناپدری باز هم احساس خلا عاطفی داره و نوعی احساس طردشدگی از طرف یکی والدین دارند که طلاق گرفته و از کنارش رفته این احساس بخصوص برای بچه های طلاقی شدید هس که تجربه طلاق والدین و در سن کم کودکی یا نوجوانی تجربه کردند طلاقهای امروزی بیشتر بخاطر تنوع طلبی یکی از والدین هس بیشتر بخاطر فقر نیس تحقیق کنید می بینید طلاق در خانواده های پولدار بیشتره
  • دریا IR ۲۳:۵۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۰۹
    21 0
    هر کی هر آماری دوست داشته باشه میده کی به کیه منم آمارمو میگم 93/5 درصد مردم ایران خواستار برکناری انسیه خزعلی هستند