همشهری آنلاین: حذف چند صفر از پول ملی در شرایط فعلی به صلاح اقتصاد کشور نیست.

به گزارش ایسنا، حیدر مستخدمین حسینی - معاون پارلمانی بانک مرکزی - درباره آخرین دیدگاه‌ها در مورد حذف‌ صفرها از پول ملی تصریح کرد: این پیشنهاد در قالب یکی از محورهای هفت‌گانه طرح تحول اقتصادی مطرح شد و در بانک‌ مرکزی بررسی‌هایی در مورد آن صورت گرفت که آخرین مراحل خود را طی می‌کند ولی هنوز به جمع‌بندی نهایی نرسیده است گرچه به اعتقاد من در صورت نهایی شدن بررسی‌ها و تایید حذف تعداد صفر از پول ملی انجام این کار در شرایط فعلی به صلاح نیست.

وی در تشریح علل مخالفت خود با اجرای پروژه تغییر واحد پول ملی در زمان حاضر اظهار کرد: به عقیده من بهترین زمان برای اجرای چنین برنامه‌هایی زمانی است که اقتصاد و شاخص‌های کلان آن در وضعیتی رو به بهبود و نسبتا مثبت قرار دارند و بنابراین حذف صفر از پول ملی باید در شرایطی صورت بگیرد که نرخ رشد فزاینده نقدینگی کنترل شده و تورم نیز در سیر نزولی قرار گرفته باشد چرا که اجرای این برنامه در وضعیت تورم فزاینده به نتایج مطلوبی نخواهد رسید.

معاون پارلمانی بانک مرکزی گفت: چنین تجربه‌ای را همین اواخر در مورد مالیات بر ارزش افزوده شاهد بودیم و دیدیم که یک قانون خوب و مترقی به علت اجرای نادرست و نا به هنگام دچار چالش‌های فراوانی شد.

به اعتقاد وی واقعیت این است که یک قانون خوب نباید تنها انشای خوبی داشته باشد بلکه برای موفقیت نیازمند زمینه‌ها و بسترهای اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و برخورداری از زمان مناسبی برای اجرا نیز هست.

وی ادامه داد: به همین تناسب، بانک مرکزی هر مقدار نیز قوانین و برنامه‌های خوب و مفید تدوین کند تا زمانی که در سایر حوزه‌های اقتصادی مانند سیاست‌های مالی، بودجه و... از حمایت، همراهی و هماهنگی سایر نهادها وارگان‌ها برخوردار نباشد، نمی‌توان به اثر بخشی این سیاست‌ها امید داشت.

وی گفت: نمونه این مساله را در تلاش‌های بانک مرکزی برای مهار تورم فزاینده طی یک سال اخیر مشاهد می‌کنیم که با وجود اعمال سیاست‌های انضباطی شدید برای کنترل نقدینگی، به علت عدم هماهنگی سایر سیاست‌های اقتصادی اثرات مثبت این سیاست ظاهر نشد و در واقع بخش عمده آن توسط بقیه فاکتورهای دخیل در تورم خنثی شد.

کد خبر 71622

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز