چهارشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۸:۴۲
۰ نفر

محمد طبیبیان* حذف 3 صفر از واحد پولی کشور، موضوعی است که در روزهای اخیر، مجددا از سوی برخی دست‌اندرکاران نظام پولی و بانکی کشور مطرح شده است.

انجام این کار برای اقتصاد ما ضرورتی نداشته و همانطور که پیش از این نیز کارشناسان اقتصادی بارها اعلام کرده‌اند،با توجه به شرایط کنونی اقتصادی کشورمان حذف 3 صفر از پول ملی کاری بیهوده بوده و حتی درصورت اجرایی شدن این طرح نیز نمی‌توان تحقق آثار اقتصادی مثبتی را در نظام پولی و بانکی کشورمان انتظار داشت.

همچنین درج عدد 50 یا 100 روی برخی چک‌ پول‌ها از اینکه برای مردم به راحتی ارزش پول را تعیین می‌کند، مفید است.

اما باید توجه کرد که واحد پول قانونی کشور ریال است و نمی‌توان بدون تغییر قوانین آن را به واحدهای دیگری مانند تومان یا غیره تغییر داد؛

چرا که از نظر قانونی اکنون واحد پولی ایران ریال بوده و تا جایی که اطلاع دارم هیچ قانونی برای استفاده از کلمه تومان به جای ریال وجود نداشته یا ندارد. 

همچنین اهداف ناشی از اجرای چنین طرحی معلوم نبوده و مشخص نیست با حذف 3 صفر از پول ملی چه موضوعی را در اقتصاد کشور دنبال می‌کنیم.

اگر ضرورت‌هایی برای انجام این کار وجود دارد باید تبیین شده و ضرورت‌های توجیهی لازم برای اطلاع عموم ارائه شود.

حذف چند صفر از پول ملی در سایر کشورها بنابر ضرورت‌های انجام چنین کاری صورت گرفته است.

علت اینکه در زیمبابوه حذف 11 صفر از واحد پولی این کشور مورد توجه قرار گرفت، آن بوده است که دیگر ماشین‌حساب‌ها امکان در یافت این تعداد صفر را نداشت یا در ترکیه که حذف 6 صفر از واحد پولی این کشور مورد توجه قرار گرفت به‌دلیل رقم‌های میلیونی در این کشور بود و به همین دلیل ابتدا تورم را مهار کرده و سپس نسبت به حذف 6 صفر از واحد پولی اقدام کردند.

این در حالی است که هنوز در کشورمان رقم‌ها میلیونی و بزرگ نشده و از سوی دیگر تورم را مهار نکرده‌ایم و با این روند به‌نظر می‌رسد حذف 3 صفر از پول ملی نیز نتیجه مثبتی به‌دنبال نخواهد داشت.

اگر خواستار حذف 3 صفر از پول ملی هستیم به ناچار باید 3 صفر از سپرده‌های بانکی و 3 صفر از درآمدهای مردم نیز حذف شود. باید این تعداد صفر در حساب‌های بانکی نیز حذف شود که انجام این کار اختلالاتی در روابط اقتصادی را به‌دنبال خواهد شد.

بهتر است به جای انجام چنین اقداماتی به دیگر مسائل اصلی یعنی متقاعد کردن دولت به اجرای سیاست‌های واقعی ضد‌تورمی توجه شود.

* اقتصاد‌دان

کد خبر 63061

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز