تهران از روزگاری که عنوان پایتختی را یدک کشید همواره در توسعه و راه‌اندازی فضاهای آموزشی پیشگام بود. این کهنه پایتخت ایرانی در روزگاری نه‌چندان دور مهد نخستین‌های علم و دانش و فضاهای آموزشی بود. اما جالب است که بدانید این شهر پر آوازاه ایرانی این‌روزها در فقر کامل فضاهای آموزشی به سر می‌برد.

بهاره خسروی

همشهری آنلاین - بهاره خسروی : این میان، در بین مناطق ٢٢‌گانه شهر تهران سهم پازل دهم از مدارس فرسوده و بافت‌ریز دانه‌ای بیشتر است. در حال حاضر ٢٤ مدرسه منطقه ١٠ تهران خیرساز است که به همت یا با مشارکت خیّران ساخته شده است. به بهانه افتتاح مدارس خیرساز «گل نراقی» در خیابان آزادی و «حضرت زهرا (س)» در خیابان شهید صفدری محدوده بریانک توسط خیّران مدرسه‌ساز در منطقه ١٠ با «محمدرضا قربانی» رئیس مجمع خیّران مدرسه‌ساز شهر تهران درباره مدارس خیرساز و بناهای‌های آموزشی این منطقه گفت‌وگو کردیم.

خواندنی‌های تهران را اینجا بخوانید

فقر سرانه‌های آموزشی در پایتخت

وقتی نام از پایتخت و شهر تهران به میان می‌آید، نخستین تصور وفور نعمت فراوانی و شهر گل و بلبل است. اما همین تهران گل و بلبل در فقر کامل سرانه‌های آموزشی بسر می‌برد. بر اساس آمارهای موجود سرانه میانگین فضای آموزشی در کشور به ازای هر دانش‌آموز ۵/٢‌مترمربع است و در کنار استان‌های سیستان‌وبلوچستان، البرز و تهران در ردیف آخر کشور قرار دارند. سرانه فضاهای آموزشی در شهر تهران حدود ٣/٦‌مترمربع برای هر دانش‌آموز است. درواقع ١/٦‌مترمربع کمبود فضای آموزشی برای هر دانش‌آموز از نظر تراکم کلاسی داریم.

رئیس مجمع خیّران مدرسه‌ساز شهر تهران با بیان مطلب درباره نیازهای آموزشی این شهر می‌گوید: «اصولا شهر تهران به لحاظ فقر و کمبود فضاهای آموزشی در بین سه استان آخر کشور قرار دارد. آمارهای موجود نشان می‌دهد، وضعیت مدارس پایتخت چندان مناسب نیست. تراکم کلاس‌های درس در مقیاس کشوری حدود ٢٤ نفر در هر کلاس است، این رقم در شهر تهران ٣٤ نفر و در واقع ١٠ نفر شلوغ‌تر از میانگین کشوری است. بنابراین لازم است مدارس بیشتری در شهر تهران ساخته شود تا وضعیت مدارس پایتخت به سطح میانگین کشور نزدیک شود. »

بیشترین مدارس خیرساز در دل پازل دهم تهران |  ساخت، نوسازی و تجهیز ٢٤ مدرسه

٢٤ مدرسه، سهم اهالی پازل دهم شهر تهران

اما در این تقسیم‌بندی به‌ویژه چند دهه اخیر تغییراتی هم حاصل شد و سهم مناطق مختلف پازل پایتخت حسابی تغییر کرد. برای مثال به همت خیّران مدرسه‌ساز در تکه دهم شهر تهران که روزگاری بیشتر حجم مدارس فرسوده و استیجاری داشت در حدود ٢٤ مدرسه نوسازی و تجهیز شد. از جمله مدارس معروف خیّران مدرسه‌ساز، مدارس محمد مردانی آذر، زهرا مردانی آذر، دکتر حافظی، مدرسه فرهاد، مدرسه مرحوم احمد عدل‌پرور و... و. هستند که در این سال‌ها به همت خیّران به نیت باقیات الصالحات و خیر اموات ساخته شده‌اند.

«محمدرضا قربانی» در باره وضعیت مدارس پازل دهم شهر تهران و نیازهای آموزشی دانش‌آموزان این منطقه توضیح می‌دهد : «منطقه ١٠ آموزش‌وپرورش شهر تهران از مناطق نیازمند به ساخت و تجهیز فضاهای آموزشی در شهر تهران به شمار می‌آید. البته در ١۵ سال اخیر مدارس زیادی در منطقه ١٠ ساخته شده است اما تراکم دانش‌آموز و فرسودگی بافت مدارس این منطقه ضرورت ساخت مدارس جدید و مشارکت خیّران در نوسازی مدارس این منطقه پایتخت را دو چندان کرده است و  حدود ٢٤ مدرسه به همت یا با مشارکت خیّران ساخته شده است. »

بیشترین مدارس خیرساز در دل پازل دهم تهران |  ساخت، نوسازی و تجهیز ٢٤ مدرسه

مدرسه دکتر گل نراقی در خیابان آزادی

مدرسه پسرانه دکتر گل نراقی در خیابان آزادی محله رودکی شمالی از جمله مدارس خیرسازی است به گفته قربانی در سال تحصیلی جاری با حضور «ناصر قفلی» رئیس مجمع خیّران مدرسه‌ساز، «رضا گل نراقی» خیر مدرسه‌ساز، «زهرا طوسی» مدیر آموزش‌وپرورش منطقه ١٠ و جمعی دیگر از مدیران و اهالی افتتاح شد. ‌بانی ساخت مدرسه دکتر رضا گل نراقی از نخبه‌های جامعه دندانپزشکی بود. رئیس مجمع خیّران مدرسه‌ساز کشور با اشاره به ویژگی‌های این مدرسه ادامه داد : «این مدرسه ١٠٠٠‌مترمربع زیر بنا و ٦ کلاس دارد که ویژه دانش‌آموزان دوره دوم ابتدایی است. »
دکتر رضا گل نراقی دندانپزشک متولد محله سرچشمه است. این دندانپزشک، استاد دانشگاه و از خیّران مدرسه‌سازی است که تاکنون برای اعتلای آموزش‌وپرورش کشور بانی ساخت ۶ مدرسه در اطراف تهران و محله‌های محروم شده است. او معتقد است برای پرورش نسلی پویا و نخبه تا جایی که بتواند مدرسه‌سازی می‌کند.

بیشترین مدارس خیرساز در دل پازل دهم تهران |  ساخت، نوسازی و تجهیز ٢٤ مدرسه

مدرس حضرت زهرا (س) در خیابان شهید صفدری

یکی از مدارس فرسوده و پر خطری که نیاز به نوسازی ویژه‌ای داشت، مدرسه دخترانه حضرت زهرا (س) بود. قربانی در وضعیت فرسودگی این مدرسه قبل از نوسازی تعریف می‌کند : «سال ٩٦ یا ٩٧ بود از این مدرسه بازدیدی داشتیم. آن زمان مدرسه اوضاع آشفته‌ای داشت به نحوی که دانش‌آموزان امکان استفاده از سرویس بهداشتی مدرسه را نداشتند. فضای مدرسه و حیاط برای تحرک دانش‌آموزان چندان ایمن نبود و هر لحظه امکان ریزش بخش‌هایی از آن می‌رفت و هر لحظه امکان ریزش آن وجود داشت. »
به گفته او این مدرسه در طرح یاران که برای ساخت آن حدود ٢٢ خیر مشارکت داشتند افرادی چون مرحوم دکتر سایه، دکتر صباحی، خانم طاهری، و... مشارکت داشتند. او ابراز امیدواری کرد که این مدرسه کانون پرورش نخبه‌های بزرگی در عرصه و علم آموزش شود.
به گفته مدیرعامل مجمع خیّران مدرسه‌ساز کشور، مدارس نویدی مقدم و گلرنگ هم تا پایان آبان ماه در منطقه ١٠ افتتاح می‌شوند: «مجمع خیّران مدرسه‌ساز همه تلاش‌های خود را به‌کار می‌گیرد تا مشکل کمبود مدارس شهر تهران را برطرف شود. از خیرین محترم انتظار داریم همچون گذشته در نهضت مدرسه‌سازی که یک خیر ماندگار است مشارکت داشته باشند و در اعتلای نظام تعلیم و تربیت نقش‌آفرین باشند.»
مدرسه حضرت زهرا (س) ٧٢٠‌مترمربع مساحت دارد و در دو طبقه ساخته شده است و دارای ٦ کلاس دو اتاق اداری، اتاق معاونان و آزمایشگاه است و در آن ٢٣٠ دانش‌آموز دختر در مقطع دوره اول ابتدایی مشغول تحصیل هستند.

کد خبر 716185

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مجید IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۱/۰۸/۱۵
    0 0
    منظور همون خیرین مدرسه ساز هست دیگه