دبیرکل ائتلاف ناتو در شرایطی که احتمال پیروزی جمهوری‌خواهان بدبین به اوکراین در انتخابات میاندوره ای کنگره آمریکا بالا است در مصاحبه با نشریه پلتیکو خواستار جلوگیری از پیروزی روسیه در جنگ با اوکراین به این بهانه که این پیروزی "«پیامی به رهبران مستبد – نه فقط خود پوتین، بلکه همچنین چین» می‌فرستد، شد.

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو به جمهوری‌خواهان آمریکا

به گزارش همشهری‌آنلاین، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو به جمهوری‌خواهان آمریکا که در تبلیغات انتخاباتی وعده کاهش حمایت از اوکراین داده‌اند هشدار داد که چنین کاهش حمایتی فقط چین را قدرتمند می‌کند.

استولتنبرگ در مصاحبه با پایگاه پلتیکو از حضور بلند مدت نظامی آمریکا در اروپا و افزایش گسترده هزینه‌های نظامی حمایت کرد و گفت: «حضور آمریکا - و همچنین کانادا - در اروپا برای قدرت و اعتبار پیوند فراآتلانتیک ضروری است.»

با این حال، این نگرانی در محافل سیاسی غرب مطرح شده مبنی بر اینکه ممکن است یک آمریکای محتاط تر پیش روی آنها باشد. انتخابات میان‌دوره‌ای آتی آمریکا می‌تواند کنترل کنگره را به دست جمهوری‌خواهان بسپرد و در ادامه باعث قدرت گرفتن گروهی در میان جمهوری‌خواهان که طرفدار شعار «آمریکا را دوباره بزرگ کنیم» بوده و کاهش کمک‌های نظامی سطح بالای جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به اوکراین هستند، شود.

استولتنبرگ در این مصاحبه گفت، دستاوردهای اخیر کی‌یف در میدان نبرد بدون حمایت متحدان ناتو ممکن نبود. او در ادامه به سراغ بهره برداری از احساسات  ضد چینی شدید که هر دو حزب سیاسی بزرگ آمریکا دارند رفت.

او ادعا کرد: «پیروزی روسیه برای همه ما در اروپا و آمریکای شمالی و در کل ناتو بد خواهد بود، زیرا این پیام را به رهبران مستبد - نه تنها پوتین بلکه چین - خواهد فرستاد که با استفاده از نیروی بیرحم نظامی می توانند به اهداف خود برسند.»

استولتنبرگ، با این وجود ابراز خوش بینی کرد که آمریکا قرار نیست به همین زودی ها از اروپا - یا از اوکراین کنار بکشد. در واقع، اخیرا گروهی از جمهوری‌خواهان تشکیلاتی از درخواست‌های مکرر بایدن برای ارسال پول و اسلحه به اوکراین حمایت کرده‌اند.

دبیر کل ناتو گفت: «من مطمئن هستم که پس از انتخابات میان دوره ای، همچنان اکثریت آشکاری در کنگره - در مجلس نمایندگان و سنا – که از ادامه پشتیبانی قابل توجه از اوکراین حمایت کنند، وجود خواهد داشت.»

استولتنبرگ ادعا کرد به ادامه کمک‌های واشنگتن به اوکراین مطمئن است «تا حدی از این بابت که اگر پوتین در اوکراین پیروز شود، این یک فاجعه برای اوکراینی‌ها خواهد بود.»

اما او همچنین تلاش کرد در ارتباط با چین هم در حالی که به دغدغه اصل بسیاری از سیاستمگذاران آمریکایی تبدیل شده اظهار نگرانی کند.

دولت بایدن اخیراً در سند استراتژی امنیت ملی  خود، چین را به عنوان «مهم‌ترین چالش ژئوپلیتیکی آمریکا» مطرح کرد.

استولتنبرگ گفت: «انتظار دارم متحدان ناتو در نشست سال آینده سران این ائتلاف در شهر ویلنیوس تعهد روشنی برای سرمایه‌گذاری بیشتر در حوزه دفاعی مطرح کنند.»

استولتنبرگ وجود اختلافات میان متحدان در ناتو در رابطه با چین را پذیرفت. اما او با تاکید بر تصمیم ناتو در اوایل تابستان امسال برای آنکه صراحتاً چین را در سند راهبردی بلندمدت خود به عنوان یک چالش توصیف کند، استدلال کرد که این ائتلاف در مقابله با پکن پیشرفت کرده است.

او اظهار کرد: «برای متحدان ناتو مهم است که کنار هم ایستاده و به عواقب ظهور چین رسیدگی کنند - و ما در مورد آن توافق داریم، و این دقیقاً همان کاری است که انجام می‌دهیم.»

کد خبر 716127
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha