ران اسمیت، وکیل اهل فلوریدا که مخالف سرسخت قانون استفاده از کلاه‌ایمنی برای  موتورسواران بود، پس از تصادف با موتور به‌دلیل نداشتن کلاه‌ایمنی جانش را از دست داد.

وکیل مخالف کلاه ایمنی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل نیویورک پست، تلاش‌های ران اسمیت برای لغو قوانین مربوط به استفاده از کلاه امینی در فلوریدا از اواخر دهه ۹۰ میلیادی آغاز شد.

او عضو گروهی بود که سال‌ها علیه قانون فلوریدا که موتورسواران را ملزم به استفاده از کلاه ایمنی می‌کرد، تلاش می‌کرد. ران اسمیت، همچنین وکالت بسیاری از افرادی را که به‌دلیل نقض قانون استفاده از کلاه ایمنی دادگاهی می‌شدند را به‌عهده می‌گرفت و برای تبرئه آنها تلاش می‌کرد.

تلاش‌های این وکیل آمریکایی و همفکرانش در نهایت باعث شد که در سال ۲۰۰۰، مقامات ایالت تغییراتی در قانون استفاده از کلاه‌ایمنی انجام دهند. بر این اساس موتورسواران بالای ۲۱ سال اجازه داشتند بدون کلاه ایمنی رانندگی کنند مشروط بر اینکه بیمه آنها دست‌کم مبلغ ۱۰هزار دلار صدمات ناشی از تصادفات موتورسیکلت را پوشش دهد.

یک سال پس از اجرایی شدن این قانون، تحقیقی که از سوی یک مجله سلامت عمومی صورت گرفت نشان داد که با تغییر قانون استفاده از کلاه ایمنی، مرگ‌ومیر ناشی از تصادف رانندگی میان موتورسواران افزایشی ۴۸.۶ درصدی داشته است.

با گذشت سال‌ها از این حادثه، چند روز پیش وکیل اسمیت ۶۶ ساله به همراه زن مورد علاقه‌اش به نام برندا جینان، سوار بر موتورسیلکت خود شدند تا همراه با گروهی از موتورسواران به سمت جنوب فلوریدا رانندگی کنند. آنها در حال رفتن به مراسم خاکسپاری یکی از اعضای گروه موتورسواری‌شان بودند که در طول مسیر، وقتی موتورسوار با ترافیک روبه‌رو شدند و اسمیت تلاش کرد موتورش را متوقف کند، کنترل آن را از دست داد. او هرچه تلاش کرد موفق به کنترل موتورش نشد و لحظاتی بعد از پشت سر با یک وانت که در ترافیک توقف کرده بود تصادف کرد. اسمیت و زن موردعلاقه‌اش که هر دو سوار موتور بودند و کلاه ایمنی نداشتند در جریان این تصادف کشته شدند. چند روز بعد پزشکی قانونی

علت مرگ هر دوی آنها را وارد آمدن ضربه شدید به سر اعلام کرد و این یعنی اگر هنگام تصادف کلاه ایمنی داشتند، از این حادثه جان سالم به در می‌بردند.

یکی از دوستان این وکیل آمریکایی گفته است: اسمیت طرفدار سرسخت استقلال بود و دوست نداشت به او گفته شود چه کار کند. او فکر می‌کرد که هرکس باید انتخاب خود را داشته باشد اما به‌نظر می‌رسید که او در جریان مبارزاتش علیه قانون استفاده از کلاه ایمنی، از تمسخر کردن این قانون لذت می‌برد.

حالا با مرگ این وکیل مخالف قانون استفاده از کلاه ایمنی، بحث لزوم تغییر قانون و ملزم کردن موتورسواران به استفاده از کلاه ایمنی در رسانه‌های آمریکا داغ شده است. یک مؤسسه بیمه‌ای با انجام تحقیقاتی مدعی شده که از سال ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ آمار مرگ‌ومیر موتورسواران در جاده‌های این کشور ۹ درصد افزایش داشته است و ۵۷ درصد افرادی که در این حوادث جان باخته‌اند، کلاه ایمنی استفاده نکرده بودند.

کد خبر 716070
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار حوادث

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha