انتخابات پارلمانی پیش رو در سرزمین‌های اشغالی را برخی به منزله همه پرسی برای بازگشت بنیامین نتانیاهو به قدرت می‌دانند.

انتخابات اسرائیل

به گزارش همشهری آنلاین، شمارش معکوس برای برگزاری پنجمین انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی طی کمتر از ۴ سال آغاز شده است. این انتخابات قرار است ۲ روز دیگر در اول نوامبر برگزار شود، اما از هم‌اکنون چشم‌انداز روشنی از وضعیت سیاسی پس از این انتخابات دیده نمی‌شود.

از آوریل ۲۰۱۹تاکنون، ۴ انتخابات پارلمانی در فلسطین اشغالی برگزار شده تا تکلیف کابینه سیاسی این کشور مشخص شود، اما از دل هیچ‌کدام از این انتخابات‌ یک کابینه سیاسی باثبات در تل آویو شکل نگرفته است؛ چراکه هیچ حزب سیاسی در این رقابت‌ها نتوانسته اکثریت مطلق و قاطعی را برای تشکیل یک کابینه یکدست به‌دست آورد. طولانی‌ترین عمر کابینه تشکیل شده در این۴ سال مربوط به کابینه نفتالی بنت بود که پس از انتخابات تابستان سال گذشته تشکیل شد، اما فقط یک‌سال دوام آورد و جدایی برخی از احزاب سیاسی از آن به فروپاشی کابینه و حرکت پارلمان به سمت انتخابات زودهنگام منجر شد. انتخاباتی که حال قرار است تکلیف نخست‌وزیران موقت تل آویو را مشخص کند.

المانیتور در گزارشی می‌نویسد که هیچ‌یک از نتایج نظرسنجی‌ها امید واقعی برای تشکیل دولت جدید باثبات و مورد حمایت اکثریت در اسرائیل را ارائه نمی‌دهد. همزمان، برخی رسانه‌های داخلی اسرائیل انتخابات پیش رو را یک همه‌پرسی برای بازگشت بنیامین نتانیاهو به قدرت توصیف کرده‌اند. نتانیاهو، نخست‌وزیر پیشین رژیم صهیونیستی، یکی از نامزدهای اصلی انتخابات پیش رو است و حزب لیکود با چاپ تصویری از او روی پوسترهای انتخاباتی خود به زبان عبری نوشته است: «شصت‌ویکمین مأموریت (نخست‌وزیری) متکی به تو است».

نتانیاهو که به لحاظ دسته بندی سیاسی در زمره گروه‌های راست افراطی به شمار می‌رود، به حامیان خود اطمینان داده که حزب لیکود و احزاب راست متحد او در آستانه پیروزی انتخاباتی هستند، اما المانیتور با استناد به نتایج آخرین نظرسنجی‌ها شانس نتانیاهو برای کسب اکثریت قاطع در انتخابات پیش رو را کمی دشوار می‌داند. براساس این نظرسنجی‌ها، حزب لیکود نمی‌تواند ۶۱کرسی لازم برای کسب اکثریت مطلق در پارلمان و تشکیل دولت به‌صورت مستقل و بدون نیاز به ائتلاف با دیگران را به‌دست آورد.

یورونیوز با استناد به آخرین نظرسنجی‌ها گزارش داده که حزب لیکود تحت رهبری نتانیاهو احتمالا کمی بیش از ۳۰ کرسی از ۱۲۰ کرسی پارلمان را به‌دست خواهد آورد. این تعداد کمی بالاتر از کرسی‌های حزب «یش عتید» به رهبری «یائیر لاپید»، خواهد بود که اکنون مسئولیت دولت موقت را در تل آویو در دست دارد. بر این اساس، طبیعی است که هم نتانیاهو و هم لاپید به‌عنوان رهبر حزب حاکم و رقیب اصلی نتانیاهو فقط در سایه ائتلاف با دیگر احزاب سیاسی قادر به تشکیل کابینه پس از انتخابات خواهند بود. علاوه بر نتانیاهو و یائیر لاپید، ائتلاف جریان راست افراطی تحت هدایت «بزالل اسموتریچ» و «إیتمار بن غفیر» نیز بازیگر سوم این انتخابات به شمار می‌روند. ائتلاف راست افراطی در انتخابات سال گذشته تنها ۶ کرسی به دست‌آورد اما طبق نظرسنجی‌های اخیر این ائتلاف ۱۴ نماینده در پارلمان خواهد داشت و بدین‌ترتیب حزب راست افراطی صهیونیسم دینی به سومین نیروی سیاسی در این کارزار تبدیل خواهد شد.

۱. ۳ سناریوی پیش‌رو

 ائتلاف راست‌گرایان: با توجه به گرایشات راست افراطی نتانیاهو، محتمل‌ترین گزینه او پس از انتخابات، ائتلاف با احزاب به‌شدت افراطی خواهد بود. بزالل اسموتریچ، رئیس حزب افراطی صهیونیسم دینی، نزدیک‌ترین متحد نتانیاهو در میان احزاب دست راستی است. اما یک هفته پیش، کانال ۱۱، به‌عنوان تلویزیون رسمی تل‌آویو، فایل‌هایی صوتی افشا کرد که در آن اسموتریچ متحد سیاسی خود یعنی نتانیاهو را با زشت‌ترین الفاظ توصیف می‌کند. در این فایل صوتی اسموتریچ، نتانیاهو را دروغگو توصیف کرده و او را به خیانت پشت پرده و همکاری با احزاب لیست عربی متهم می‌کند. افشای این فایل باعث شده تا در آستانه انتخابات، ائتلاف نتانیاهو و اسموتریچ تحت‌تأثیر قرار گیرد. شریک دیگر بزالل اسموتریچ، إیتمار بن غفیر است. بن غفیر رهبری حزب قدرت یهودی را برعهده دارد. ۲ حزب قدرت یهودی و صهیونیسم مذهبی در کنست با هم در ائتلاف هستند و نتانیاهو تلاش دارد تا با این دو حزب، یک ائتلاف دست راست به‌شدت افراطی را تشکیل دهد. البته در آستانه انتخابات پارلمانی رژیم صهیونیستی، تبلیغات صهیونیست راست افراطی در مناطق اشغالی خریداران بسیاری داشته است؛ چرا که کرانه باختری و برخی دیگر از مناطق اشغالی به‌شدت با تنش و عملیات‌های مبارزان فلسطینی روبه‌رو هستند. اوضاع پرتنش کرانه باختری باعث شده تا اقبال به سمت راست‌گرایان صهیونیست بیش از گذشته افزایش یابد. در انتخابات قبلی، حزب صهیونیسم مذهبی، ۸کرسی و حزب قدرت یهودی یک کرسی را به‌دست آورده بود. با توجه به تشدید تنش‌ها در مناطق فلسطینی، احتمال اینکه این دو حزب افراطی در انتخابات آتی کرسی‌های بیشتری را به‌دست آورند، زیاد است. با این حال به‌نظر نمی‌رسد که نتانیاهو حتی با ائتلاف با این دو حزب قادر باشد بتواند به ۶۱کرسی لازم برای تشکیل کابینه مورد نظرش دست یابد.

۲.ائتلاف جریان حاکم:

سناریوی دیگر آرایش سیاسی پس از انتخابات، ائتلاف نتانیاهو با حزب حاکم به رهبری یائیر لاپید است. یائیر لاپید که دارای پیشینه روزنامه‌نگاری است، در انتخابات سال گذشته میلادی با گردهم آوردن طیفی ناهمگون از احزاب مخالف بنیامین نتانیاهو موفق شد وی را که با ۱۵سال سابقه زمامداری، بادوام‌ترین نخست‌وزیر تل آویو محسوب می‌شود، از قدرت کنار بزند. اما به گزارش یورونیوز و براساس نظرسنجی‌ها، این ائتلاف هم‌اکنون ۵ یا ۶ کرسی تا رسیدن به آستانه اکثریت فاصله دارد و اگر بخواهد در قدرت بماند، باید شبکه خود را گسترده‌تر کند.

یک استاد علوم سیاسی در دانشگاه عبری بیت‌المقدس می‌گوید: «یائیر لاپید خود را تنها فردی می‌داند که توان جمع‌آوری آرا در برابر نتانیاهو را دارد. هدف او افزایش حمایت از حزب تحت رهبری خود است، اما باید دید که شرکای بالقوه‌اش در انتخابات رأی خواهند آورد یا خیر.» بخشی از ائتلاف حاکم از ابتدا با مشارکت جریان‌های عربی شکل گرفت، اما هم‌اکنون گروه‌های عربی به‌صورت پراکنده و در ۳ بلوک رقابت می‌کنند. از این‌رو این خطر وجود دارد که برخی از آنها نتوانند تعداد آرای لازم برای حضور در پارلمان راکسب کنند. در نظام انتخاباتی تناسبی رژیم صهیونیستی، احزاب باید حداقل ۳.۲۵ درصد آرا را برای انتخاب نمایندگان به‌دست آورند. اگر احزاب و گروه‌های عربی نتوانند حداقل آرا را به‌دست آورند، در عمل، ائتلاف لاپید نیز با چالش روبه‌رو خواهد شد و به ناچار می‌بایست به ائتلاف با دیگر گروه‌ها فکر کند. همزمان آنگونه که المانیتور گزارش می‌دهد، برخی نزدیکان نتانیاهو، از جمله اعضای ارشد کنست، پیشنهاد کرده‌اند که او و لاپید دولت ائتلافی وحدت ملی تشکیل دهند، اما یک مانع کار در این دولت ائتلافی، بنی گانتز، وزیر جنگ فعلی است. گانتز، رهبر حزب آبی و سفید، هرگونه ائتلاف با نتانیاهو را به‌شدت رد کرده و گفته که برای بار دوم وارد چنین ماجراجویی سیاسی با نتانیاهو نخواهد شد. در این شرایط، لاپید ناچار خواهد بود که بین نتانیاهو و گانتز دست به انتخاب بزند، اما حتی با ائتلاف نتانیاهو و لاپید به‌نظر نمی‌رسد آرای لازم برای تشکیل کابینه به‌دست‌آید، چون ائتلاف لاپید و نتانیاهو به جدایی گانتز منجر خواهد شد

۳.شورش در لیکود:

سناریوی دیگری که در عرصه سیاسی مورد بحث قرار می‌گیرد، شورش در صفوف حزب لیکود و حمایت از یک نامزد دیگر غیراز نتانیاهو، ازجمله یاریو لوین، رئیس سابق پارلمان است. این شورش در لیکود شرایط را برای شکل‌گیری یک دولت ائتلافی بدون نتانیاهو با ائتلاف احزاب راست و بنی گانتز فراهم خواهد کرد. حذف نتانیاهو از لیکود اگرچه احتمال ائتلاف این حزب با دیگران را تقویت می‌کند، اما به‌نظر نمی‌رسد نتانیاهو حاضر به کناره‌گیری از ریاست حزب لیکود باشد. او حتی در پاسخ به درخواست موشه گافنی، رهبر «اتحاد یهودیت توراتی» برای کناره‌گیری از ریاست حزب جهت تشکیل یک دولت راست گرا، این پیشنهاد را رد کرد و گفت که برای رقابت سیاسی مصمم است.

افراطی‌ترین چهره انتخابات 

در انتخابات پیش‌رو، چهره‌های راست افراطی بسیارند اما إیتمار بن غفیر ۴۶ ساله یکی از معروف‌ترین  آنهاست. او یکی از چهره‌های به‌شدت راست‌گرا و تندروی تل آویو است. إیتمار بن غفیر به نفرت‌پراکنی علیه اعراب معروف است، اما بسیاری از رأی‌دهندگان جوان در مناطق اشغالی او را به‌عنوان صدای حقیقت می‌ستایند. او به خبرگزاری فرانسه گفته است: «من تغییر کردم. دیگر به شعار ۲۰سال پیش برای اخراج همه اعراب فکر نمی‌کنم، اما بابت آن اظهارات هم عذرخواهی نمی‌کنم.» بن غفیر که در آوریل ۲۰۲۱ به کنست راه یافت، سال‌ها در مبارزات انتخاباتی برای جناح راست افراطی حضور داشته و برنامه‌های خود را شامل حمایت از الحاق کرانه باختری و انتقال اجباری بخشی از اعراب به خارج از فلسطین اشغالی عنوان کرده است. او در شهرک‌های اشغالی کرانه باختری زندگی می‌کند و در تصاویر زیادی، سرکردگی جمعی از صهیونیست‌ها برای یورش و هجوم به مسجدالاقصی را برعهده دارد.

کد خبر 716042
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha