گروه بین‌الملل: تنش بین هند و پاکستان به حد تهدید به عملیات نظامی رسیده است

تنش بین این دو رقیب مجهز به تسلیحات هسته‌ای پس از حمله ماه گذشته شبه نظامیان به چند ساختمان در بمبئی و کشته شدن 179نفر بر اثر این حملات ایجاد شد.

پس از این حملات، مقامات هند اعلام کردند در برخورد با پاکستان به‌دلیل نقش این کشور در حملات بمبئی، هرگونه گزینه‌ای از جمله گزینه نظامی محتمل است.

در پی این تهدیدات لفظی، روز گذشته مطبوعات پاکستان از آماده باش کامل نیروهای نظامی این کشور در پی تشدید احتمال حمله هند خبر دادند.

دولت هند هم اعلام کرد که مان ‌موهان سینگ نخست‌وزیر این کشور دیروز با فرماندهان نیروی دریایی، زمینی و هوایی ارتش این کشور دیدار و مسائل امنیتی و نظامی را با آنها بررسی کرده است.

شبکه العربیه هم به نقل از منابع امنیتی در دهلی نو گزارش داد که هند 5هزار هدف را در پاکستان برای حمله تعیین کرده است.

بنا بر گزارش این شبکه، سازمان‌های اطلاعاتی هند و پاکستان اکنون در مرحله جنگ پنهان قرار دارند. یگان سلاح‌های راهبردی پاکستان و شماری از یگان‌های مستقر در مرزهای پاکستان هم در حالت آماده باش کامل هستند.

با تشدید این آماده باش، ارتش پاکستان صبح دیروز مرخصی همه نظامیان را لغو کرد. در این باره یک منبع نظامی پاکستانی گفت: در پی استقرار نظامیان هند در مناطق مرزی کشمیر و راجستان واقع در مرزهای مشترک با پاکستان، نظامیان از روز جمعه به حالت آماده باش کامل درآمده‌اند.

وی افزود: پرواز هواپیماهای جنگی پاکستان بر فراز شهر لاهور و دیگر مناطق مرزی با هند افزایش یافته است.

از سوی دیگر، روزنامه جنگ هم به نقل از منابع ارتش پاکستان از استقرار بخشی از نظامیان این کشور در مرز کنترل کشمیر خبر داد. از سوی دیگر، ارتش پاکستان با جابه‌جایی 80هزار نظامی خود از مرز با افغانستان به سمت مرز هند در حال کسب آمادگی برای مقابله با تجاوز احتمالی هند است.

بنابر اعلام مقامات اطلاعاتی پاکستان، لشگر 14ارتش این کشور در نزدیکی مرز هند در منطقه کاسور و سیالکوت مستقر شده است. این منابع همچنین گفتند حدود 20هزار نیروی نظامی دیگر نیز در حال انتقال به این منطقه هستند.

سطح آمادگی نیروی هوایی پاکستان به‌منظور مقابله با ورود احتمالی جنگنده‌های هندی به حریم هوایی این کشور، در سطح قرمز قرار گرفته است.

شبکه الجزیره هم گزارش داد، در پاکستان نوعی بسیج عمومی برای مقابله با هرگونه درگیری که ممکن است هند بر این کشور تحمیل کند، وجود دارد.

پیش از این شاه محمود قریشی وزیر امور خارجه پاکستان هر گونه حمله هند به خاک پاکستان را اشتباهی بزرگ از سوی مقامات دهلی نو دانسته بود و اعلام کرده بود: مردم و ارتش پاکستان آماده مقابله با متجاوزان هستند.

بوسف‌رضا گیلانی، نخست‌وزیر پاکستان هم روز پنجشنبه درباره تنش در روابط با هند گفت: نیروهای مسلح ما هم‌اکنون سرگرم ارزیابی اوضاع هستند. من فکر نمی‌کنم جنگی رخ دهد. اما اگر هند به  ماجراجویی نظامی دست بزند، پاکستانی‌ها متحد هستند.

روز گذشته، پرویز مشرف رئیس‌جمهوری و فرمانده سابق ارتش پاکستان هم در یک گفت‌وگوی رسانه‌ای اعلام کرد که نیروهای مسلح پاکستان قادر به دفاع از این کشور هستند.

پاکستان حملات بمبئی را محکوم و هرگونه دست داشتن در این حملات را تکذیب کرده است.

پاکستان و هند از زمان استقلال خود از حاکمیت انگلیس در سال1947، 3جنگ با یکدیگر داشته‌اند و پس از حمله دسامبر سال2001 به پارلمان هند که شبه نظامیان مستقر در پاکستان عامل این حمله اعلام شده بودند، تا آستانه چهارمین جنگ با یکدیگر پیش رفتند.

کد خبر 71585

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز