اثر هنری یوهانس ورمیر که در لاهه به نمایش گذاشته شده، آخرین اثر هنری بود که مورد هدف معترضان به تغییرات آب و هوایی قرار گرفت. یک نفر سرش را به تابلو چسباند و دیگری دستش را به دیوار.

دختری با گوشواره مروارید

به گزارش همشهری آنلاین، یک معترض به تغییرات آب و هوا سر خود را به تابلوی «دختری با گوشواره مروارید»، تابلوی معروف یوهانس ورمیر چسباند که روز پنجشنبه در موزه‌ای در لاهه به نمایش گذاشته شد. در ماه‌های اخیر معترضان به دنبال جلب توجه نسبت به تغییرات آب و هوایی بوده‌اند.

این شیرین‌کاری‌ها اخیرا شامل پرتاب پوره سیب زمینی به سمت نقاشی کلود مونه و پاشیدن سوپ گوجه‌فرنگی روی نقاشی ونسان ون گوگ بوده است.

نقاشی مشهور ورمیر متعلق به سال ۱۶۶۵ بخشی از مجموعه موزه کوچک موریتشویس است که نقاشی‌های هلندی و فلاندری قرن هفدهم را به نمایش می‌گذارد.

کلیپ یک دقیقه ای این اتفاق، مردی را نشان می دهد که به نقاشی نزدیک می‌شود و سر خود را به آن می‌چسباند. در همان زمان، مرد دیگری دست خود را به دیوار کنار اثر هنری می‌چسباند و ماده قرمز رنگی را روی سر و بدن مرد اول می‌ریزد.

عکس | حمله سوم معترضان در یک ماه |  دختری با گوشواره مروارید هدف حمله جدید

معترضی که دست خود را به دیوار چسبانده، تماشاچیان عصبانی را که در اطرافش تجمع کرده‌اند، مورد خطاب قرار می‌دهد:

«وقتی می‌بینید چیزی زیبا و گرانبها جلوی چشمتان نابود می‌شود، چه احساسی دارید؟ آیا احساس خشم می‌کنید؟ خوب وقتی می‌بینید این سیاره جلوی چشمان شما در حال نابودی است، این احساس خشم شما کجاست؟»

او سپس به مردم اطمینان می‌دهد که نقاشی با شیشه محافظت شده است، جمله‌ای که ظاهرا از میزان خشم آنها می‌کاهد. شنیده می‌شود که چند نفر به او می‌گویند: «خفه شو.»

رنه تیمرمنز، سخنگوی موزه موریتشویس، تایید کرد که این حادثه حوالی ساعت ۲ بعد از ظهر به وقت محلی رخ داده است. او گفت که این اثر هنری زیر یک لایه شیشه قرار داشته و آسیب ندیده است و در اسرع وقت دوباره به نمایش گذاشته خواهد شد.

آقای تیمرمنز گفت: «هنر بی‌دفاع است و موریتشوئی‌ها تلاش برای آسیب رساندن به اثر هنری با هر هدفی را نمی‌پسندد.»

پلیس هلند در توییتر اعلام کرد که سه نفر را در ارتباط با این حادثه دستگیر کرده است.

حواشی پیرامون این نقاشی، که یک زن جوان زیبا با سربند و گوشواره مروارید درخشانی را به تصویر می‌کشد، در طول دهه‌ها افزایش یافته است و احتمالا با رمانی که تریسی شوالیه درباره دختر این نقاشی با همین عنوان نوشت، تقویت شد، که البته فیلمی هم با بازی اسکارلت جوهانسون بر اساس آن ساخته شده است. 

خانم شوالیه در بیانیه‌ای گفت که گرچه با ناراحتی فعالان تغییرات اقلیمی همدردی می‌کند، اما امیدوار است که آن‌ها اهدافی را انتخاب کنند که «به وضوح بیشتر از نقاشی مورد علاقه من با هدفشان مرتبط باشد. برای من، دیدن آن نقاشی که خراب می‌شود، مانند تماشای حمله به دختری واقعی است. خوشحالم که این نقاشی با شیشه محافظت می‌شود.»

حداقل سه حمله به آثار هنری توسط فعالان آب و هوایی در این ماه گزارش شده که دو تا در انگلیس و آلمان و این آخری در هلند اتفاق افتاده است. 

معترضانی که روز پنجشنبه «دختری با گوشواره مرواریدی» را هدف قرار دادند، پیراهن هایی با لوگوی «Just Stop Oil» به تن داشتند که نشانه گروهی مخالف پروژه های نفت و گاز در بریتانیا است. 

لوسی گریوز، سخنگوی این گروه در بیانیه‌ای گفت که این گروه این اقدام را سازماندهی نکرده است.

او گفت: «ما مردم عادی را که حاضرند اقدام کنند و در کنار ما می‌ایستند تحسین می‌کنیم...»

او ادامه داد: «اگر ما جلوی آسیب‌های ناشی از سوزاندن سوخت‌های فسیلی را نگیریم، دیگر کسی نخواهد بود که به شاهکارها نگاه کند.»

در ۱۴ اکتبر، دو نفر از اعضای گروه به تابلوی آفتاب‌گردان‌ ونسان ونگوگ، یکی از محبوب‌ترین نقاشی‌های گالری ملی لندن سوپ گوجه‌فرنگی پرتاب کردند. 

آنا هالند، دانشجوی ۲۰ ساله و یکی از حمله‌ کنندگان به نقاشی ونگوگ، آن اقدام را «درمان‌کننده‌ترین و جذاب‌ترین لحظه زندگی‌ام» و اقدامی «در سمت درست تاریخ» نامید.

یکی دیگر از شرکت‌کنندگان در اعتراض نگران است که ممکن است به زندان بیفتند. فیبی پلامر گفت: من جنایتکار نیستم؛ من یک بچه ترسیده هستم که سعی می‌کنم برای آینده خود بجنگم. وقتی سیاره ما و مردم در حال نابودی است، آن واکنش احساسی کجاست؟ وقتی قرار است آفتابگردان‌های واقعی خود را از دست بدهیم، این شوک کجاست؟»

روز یکشنبه، دو فعال گروه «Last Generation» پس از پرتاب پوره سیب زمینی روی «Grainstacks» اثر کلود مونه در موزه «Barberini » در پوتسدام، آلمان، دستان خود را به دیوار چسباندند.

و در اوایل سال جاری، در پاریس، یک فعال محیط زیست حقه‌ای مفصل را به کار گرفت و خود را به شکل زنی روی ویلچر درآورد و شیرینی‌ای را روی مونا لیزا در موزه لوور مالید.

در نهایت هیچ آسیب ماندگاری به آثار هنری وارد نشده است، چرا که همه پشت شیشه بودند.

منبع: ترجمه از نیویویرک‌ تایمز با کمی تغییر. 

کد خبر 715807
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha