عمران‌خان ۶ ماه قبل با رأی عدم‌اعتماد مجلس پاکستان از قدرت برکنار شد و از آن زمان چندین تجمع در سراسر کشور برگزار کرده است

عمران خان

به گزارش همشهری آنلاین، عمران‌خان، نخست‌وزیر پیشین پاکستان روز جمعه راهپیمایی اعتراضی خود را از منطقه لیبرتی چوک لاهور در فاصله ۴۰۰ کیلومتری اسلام آباد آغاز کرد. این راهپیمایی قرار است تا ۴ نوامبر یعنی به‌مدت ۸ روز ادامه داشته باشد.

یک روز قبل از برگزاری این راهپیمایی، عمران‌خان، هدف خود از برگزاری این مراسم اعتراضی را مجبور کردن دولت به‌منظور موافقت با انحلال مجلس ملی و اعلام انتخابات زودهنگام اعلام کرده بود. عمران‌خان ۷۰ساله که اخیرا با حکم کمیسیون انتخابات بابت عدم‌اطلاع‌رسانی درباره پول‌های ناشی از فروش هدایای دریافتی موسوم به پرونده «توشه‌خانه» رد صلاحیت شده، درباره فراخوان خود گفته بود: «خودم رهبری این اعتراضات را برعهده خواهم داشت؛ ما ساعت ۱۱ صبح به وقت محلی به سمت اسلام‌آباد حرکت می‌کنیم. این راهپیمایی به واقع نبرد حقیقی کشور برای آزادی واقعی است و معترضان از طریق اعتراض صلح‌آمیز به خواسته‌های خود خواهند رسید. ما برای درگیری و خشونت به اسلام‌آباد نمی‌رویم. ما به‌دنبال نقض قوانین نیستیم. ما وارد منطقه امنیتی قرمز نمی‌شویم، بلکه در منطقه‌ای که توسط دیوان عالی تعیین شده، اعتراض‌مان را برگزار می‌کنیم.» 

عمران‌خان ۶ ماه قبل با رأی عدم‌اعتماد مجلس پاکستان از قدرت برکنار شد و از آن زمان چندین تجمع در سراسر کشور برگزار کرده است. همزمان با آغاز دور جدیدی از اعتراضات عمران‌خان، منابع خبری پاکستان گزارش داده‌اند که برخی جاده‌های اصلی و مکان‌های عمومی مهم در اسلام آباد با کانتینر و موانع خاص بسته شده‌اند. پیش‌تر رسانه‌های پاکستانی گزارش داده بودند که دادگاه درخواست دولت برای توقف فوری راهپیمایی طولانی حامیان عمران‌خان را رد کرده است.

هنوز مشخص نیست که آیا عمران‌خان پس از تظاهرات به خانه بازخواهد گشت یا این راهپیمایی اعتراضی را تبدیل به یک تحصن طولانی مدت خواهد کرد. عمران‌خان البته سابقه تحصن‌های اعتراضی طولانی مدت را هم دارد و در سال ۲۰۱۴ اعتراض خود را تبدیل به یک تحصن ۱۲۶ روزه با همراهی هوادارانش در مقابل ساختمان مجلس کرد. اکنون این احتمال وجود دارد که راهپیمایی روز جمعه درنهایت به تحصن طولانی مدت حزب «تحریک انصاف» عمران‌خان در اسلام آباد منجر شود.

«طلال چودری»، رهبر حزب مسلم لیگ به‌عنوان حزب حاکم در پاکستان گفته است که اعضای معترض حزب تحریک انصاف ممکن است نه یک روز بلکه ۱۰۰ روز در اسلام آباد بمانند. روز جمعه اگرچه راهپیمایی عمران‌خان و حامیانش با چند ساعت تأخیر آغاز شد، اما به‌نظر می‌رسد که مقامات محلی پاکستان نیز اقدامات لازم برای جلوگیری از بی‌نظمی در جریان برگزاری راهپیمایی حامیان عمران‌خان را درنظر گرفته‌اند. «پرویز الهی»، مقام ارشد محلی ایالت پنجاب گفته که امنیت بی‌عیب و نقص همزمان با آغاز راهپیمایان طولانی مدت حزب تحریک انصاف تامین خواهد شد و کل مسیر تظاهرات با کمک دوربین رصد می‌شود. وی در توییتی افزود که همزمان با این راهپیمایی، یک طرح امنیتی آماده شده و در حال اجراست.

کد خبر 715735
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha