سازمان جهانی بهداشت می‌گوید شمار افراد دچار عفونت سل از جمله سل مقاوم به داروها برای نخستین بار پس از سال‌ها در جهان افزایش یافته است.

ُ‌TB

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آسوشیتدپرس سازمان جهانی بهداشت وابسته به سازمان ملل در گزارشی که روز پنجشنبه منتشر کرده است، می‌گوید ۱۰ میلیون نفر در سال ۲۰۲۱ در سراسر جهان به بیماری سل مبتلا شده‌اند که افزایشی ۴/۵ درصدی نسبت به سال پیش را نشان می‌دهد. بر اساس این گزارش ۱/۶ میلیون نفر هم در این سال به علت سل مرده‌اند. به گفته این سازمان ۴۵۰۰۰۰ مورد از این موارد به افراد دچار سل مقاوم به دارو مربوط می‌شد که افزایشی ۳ درصدی را نسبت به سال ۲۰۲۰ نشان می‌دهد.

دکتر مل اسپیگلمن، رئیس سازمان غیر انتفاعی TB Alliance (اتحاد سل) می‌گوید بیش از یک دهه پیشرفت در مهار شیوع سل در جهان در نتیجه شروع پاندمی کرونا در سال ۲۰۲۰ از دست رفت.

اسپیگلمن می‌گوید: «با وجود پیشرفت‌ها در زمینه‌هایی مانند درمان پیشگیرانه، ما هنوز به تحقق هیچکدام از وعده‌ها و اهداف مربوط به سل نرسیده‌ایم.»

پاندمی کرونا پیشرفت‌ در زمینه مهار سل را متوقف کرد

ساازمان جهانی بهداشت نیز افزایش در موارد سل را به شیوع بیماری کووید-۱۹ ناشی از کروناویروس نسبت می‌دهد و می‌گوید، این پاندمی «همچنان اثرات مخربی بر دسترسی به امکانات تشخیصی و درمانی برای سل دارد.» به گفته این سازمان، پیشرفت‌های انجام‌شده پیش از سال ۲۰۱۹، پس از شروع پاندمی «سرعتشان کاهش یافت، متوقف یا معکوش شدند.»

هنگامی که شمار کمتری از افراد مبتلا به این بیماری بسیار واگیر تشخیص داده شوند، بیماران بیشتری نادانسته باکتری عامل سل را به دیگران منتقل می‌کنند و شیوع‌هایی را ایجاد می‌کنند که در کشورهای دارای سیستم‌های بهداشتی ضعیف ممکن است شناسایی نشوند.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، شمار افراد با تشخیص تازه سل از ۷ میلیون مورد در سال ۲۰۱۹ به ۵/۸ میلیون مورد در سال ۲۰۲۰ کاهش یافته بود.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید محدودیت‌های مربوط به کووید-۱۹ از جمله قرنطینه‌های عمومی و پروتکل‌های فاصله‌گیری جسمی خدمات درمانی سل را هم مختل کردند و ممکن است ترس از گرفتن کرونا مانع از آن شده باشد که برخی از افراد به مراکز بهداشتی مراجعه کنند. همچنین روند نزولی در اقتصاد جهانی نیز ممکن است یک عامل مؤثر باشد و حدود نیمی از کل بیماران سل و خانواده‌هایشان برای درمان‌هایشان با «هزینه‌های سرسام‌آوری» مواجه هستند. 

مرگبارترین بیماری عفونی پس از کرونا

بیماری سل پس از کووید-۱۹ مرگبارترین بیماری عفونی در جهان است. این بیماری ناشی از باکتری است که به طور معمول ریه‌ها را مبتلا می‌کند. این باکتری معمولا هنگام سرفه یا عطسه کردن فرد مبتلا از طریق ها از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌شود.

سل عمدتا بزرگسالان به خصوص بزرگسالان دارای سوءتغذیه یا دچار عوارضی مانند اچ‌آی‌وی را مبتلا می‌کند و بیش از ۹۵ درصداز موارد سل در کشورهای در حال توسعه رخ می‌دهد.

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، فقط یک سوم افراد مبتلا به «سل مقاوم به دارو» درمان‌های لازم را دریافت می‌کنند. «سل مقاوم به دارو» قابل‌علاج است، اما برای نخستین بار پس از سال‌ها موارد آن در حال افزایش است. برای جلوگیری از این افزایش نیاز به درمان‌های کوتاه‌مدت‌تر، بی‌خطرتر و کارآمدتر وجود دارد. همچنین لازم است قیمت درمان‌های سل کاهش یابد.

سازمان جهانی بهداشت همچنین می‌گوید منازعه‌های در جریان در اروپای شرقی، آفریقا و خاورمیانه وضعیت را برای بیمارانی که به دنبال تشخیص و درمان سل هستند، بدتر کرده است.

اوکراین حتی پیش از اینکه روسیه در ماه فوریه امسال به آن حمله کند، یکی از بدترین همه‌گیری‌ های سل را داشت. کارشناسان بهداشتی نگران هستند که ناتوانی بیماران در دسترسی به درمان‌ها باعث افزایش موارد سل مقاوم به دارو در سراسر این منطقه شود.

کد خبر 715518

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha