دهه۹۰ حرکت قطار تهران - تبریز زیرزمینی شد، اما هنوز لب خطی‌ها از معضلات این همسایگی خلاص نشده‌اند. شهروند ساکن همین محدوده می‌گوید: «سال‌های زیادی است که دود این همسایگی به چشم ساکنان لب خط می‌رود و مشکلات این محدوده مانند توپ مدام توسط شهرداری تهران و مسئولان راه‌آهن پاسکاری می‌شود.»

بچه های لب خط

به گزارش همشهری آنلاین، دهه۳۰ وقتی کارگران مشغول ریل‌گذاری مسیر قطار تهران - تبریز بودند، خبری از خانه و سکونتگاه‌ها نبود تا اینکه کم‌کم چهره شهر تغییر کرد و ساخت‌وسازها رونق گرفت و به همسایگی ریل رسید؛ همجواری نامیمونی که همواره گلایه و نارضایتی ساکنان لب خط را در پی داشت و بیش از نیم‌قرن طول کشید تا طرح زیرزمینی شدن این مسیر اجرایی شود؛ طرحی که مردم گمان می‌کردند خط پایانی است برای مشکلاتشان، اما گویا دردسرهای این مسیر و غول‌های آهنین تمامی ندارد. دیری نپایید که رها شدن زمین فوقانی ریل راه‌آهن مشکلات جدیدی (بیتوته معتادان، آسیب‌دیدگان و...) را به ساکنان منطقه ۱۷ و ۱۸ تحمیل کرد. با کوچ قطارهای پرسروصدا حالا نوبت شهرداری بود که پا در میدان بگذارد و وضعیت محوطه آزادسازی شده که زمین وسیعی بود را تعیین‌تکلیف کند و گامی در راستای حل مشکلات اهالی بردارد.

پروژه ۹کیلومتری باغ‌راه حضرت فاطمه(س) با کاربری‌های فرهنگی، ورزشی، تفریحی و گردشگری، مطرح و عملیات عمرانی شروع و مرداد سال گذشته فاز اول این طرح پس از رسیدن به مرز منطقه۱۸، بهره‌برداری شد. وضعیت لب خطی‌های منطقه۱۷ به‌واسطه این پروژه تا حدود زیادی تعیین‌تکلیف شد، اما توقف در مرز منطقه۱۸، همسایگان ریل را همچنان بلاتکلیف گذاشت؛ موضوعی که سبب واکنش علیرضا نادعلی، سخنگوی شورای شهر تهران شد و گفت که ضرورت دارد مدیران شهری در راستای پیگیری مطالبات مردم توافقاتی با مسئولان راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران انجام دهند.

 دهه۹۰ حرکت قطار تهران - تبریز زیرزمینی شد، اما هنوز لب خطی‌ها از معضلات این همسایگی خلاص نشده‌اند. آنطور که علیرضا قهرمانی، شهروند ساکن همین محدوده گفته: «سال‌های زیادی است که دود این همسایگی به چشم ساکنان لب خط می‌رود و مشکلات این محدوده مانند توپ مدام توسط شهرداری تهران و مسئولان راه‌آهن پاسکاری می‌شود. وقتی پروژه باغ‌راه کلید خورد، اهالی خوشحال شدند و منتظر روزهای خوش بودند، اما توقف ناگهانی آن سبب گلایه مردم شده است. در این محدوده ۸سوله وجود دارد که رها و تبدیل به پاتوق معتادان شده و تردد افراد آسیب‌دیده امنیت مردم را به خطر انداخته و امروز مطالبه جدی ساکنان اجرای فاز دوم پروژه باغ‌راه و همچنین تعیین‌تکلیف ۴۰باب خانه است.»

 حل مشکل از طریق همکاری دوجانبه

بازدیدهای میدانی از محله‌ها و گفت‌وگوهای رودررو با مردم، سبب درک بهتر مشکلات می‌شود؛ به همین دلیل مدیریت شهری این رویه را در دستور کار قرار داده‌ و پیگیری مشکل لب‌خطی‌های منطقه۱۸ توسط سخنگوی شورای شهر تهران هم نتیجه این رویکرد است. علیرضا نادعلی روزهای چهارشنبه به محله‌های مختلف می‌رود و در قالب چهارشنبه‌های فرهنگی با مردم گفت‌وگو می‌کند و در جریان مسائل و مشکلات قرار می‌گیرد. در بازدید اخیر قرعه به نام منطقه۱۷ افتاد و او حضوری هم در پروژه باغ‌راه حضرت فاطمه(س) داشت؛ پروژه‌ای که انتظار می‌رفت پس از افتتاح فاز اول، بلافاصله عملیات عمرانی آن در فاز دوم شروع شود، اما نه‌تنها این امر محقق نشد، بلکه به‌گفته علیرضا نادعلی برخلاف تذکرات و پیگیری اعضای شورای شهر تهران، مشکلات و موانع چون سد، مسیر فاز دوم را مسدود کرده‌اند و در این مدت اقدامی از سوی شهرداری تهران صورت نگرفته است.

او هم سوله‌های رها شده را عامل تشدید آسیب‌های اجتماعی دانسته و عنوان کرده: «سوله‌های صنعتی رها شده راه‌آهن در میان باغ‌راه به پاتوق معتادان تبدیل و عملا شاهد شکل‌گیری آسیب‌های اجتماعی در این محور هستیم. پروژه‌ای که برای افزایش سرانه‌های فرهنگی و فضای سبز مناطق (۱۷ و ۱۸) برنامه‌ریزی‌شده بود اکنون به یکی از معضلات مهم منطقه تبدیل شده است. این معضلات توسط شهرداران مناطق پیگیری شده‌اند، اما برای رفع موانع نیاز به پیگیری توسط شهردار تهران است و امیدواریم از طریق توافق با مسئولان راه‌آهن کشور شاهد رفع مشکلات و اجرایی‌شدن ادامه پروژه باغ‌راه حضرت فاطمه(س) باشیم.»

باغ‌راه، کلید حل معضلات است

مشکلی که امروز اهالی لب خط با آن دست‌به‌گریبان هستند،  باید در سطح کلان و توسط شهرداری پایتخت پیگیری شود، اما شهردار منطقه۱۸ هم در حد اختیارات پیگیر مطالبات اهالی بوده و هست. آنطور که محمدجواد خسروی گفته: «پروژه باغ‌راه، کلید حل معضلات دیرینه است. چرا که بهره‌برداری از آن بخش عمده‌ای از مطالبات شهروندان و سرانه‌های موردنیاز محلات را برطرف خواهد کرد. همچنین اجرای این ابرپروژه شهری سبب بازگشایی برخی از معابر بن‌بست و حل معضلات ترافیکی می‌شود؛ چراکه نزدیک به ۳دهه شهروندان مناطق ۱۷ و ۱۸ درگیر معضلات عدم‌دسترسی به بزرگراه فتح و ترافیک منشعب از معابر پرتردد، بودند. با وجود پیگیری‌های انجام‌شده از سوی شهرداری منطقه، نیاز به هماهنگی و تعاملات بین شهرداری تهران و راه‌آهن کشور است که انتظار داریم این کار انجام و به‌زودی شاهد شروع مجدد پروژه باشیم.»

۲منطقه تحت‌تأثیر یک مشکل
پرویز سروری- نایب‌رئیس شورای شهر تهران

مشکل ریل راه‌آهن تهران - تبریز و توقف ادامه پروژه باغ‌راه حضرت فاطمه(س) موضوع بسیار مهمی است که ۲منطقه جنوبی (۱۷ و ۱۸) را تحت‌تأثیر قرار داده و سال‌هاست برای رفع و تعیین‌تکلیف آن پیگیری می‌شود، اما نتایج مطلوبی حاصل نشده است. با حضور میعاد صالحی (مدیرعامل راه‌آهن کشور) که فردی انقلابی است، توقع داریم با نگاه حل مسئله، موضوع پیگیری شود. استمرار این مشکل سبب ناراحتی و گلایه‌مندی مردم شده است؛ به همین دلیل شخصا پیگیر موضوع و مطالبه اهالی خواهم بود.

کد خبر 715095
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha