مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: قرار است از سال آینده ۹ خودروی جدید داخلی وارد بازار شود.

سایپا خودرو

به گزارش همشهری آنلاین، عبدالله توکلی لاهیجانی امروز در نشست خبری در محل وزارت صنعت، معدن و تجارت افزود: این خودروها بر پایه ساماندهی توسعه محصول در صنعت خودروی کشور از حیث توسعه پلتفرم و محصول به جمع تولیدات خودروسازان داخلی اضافه خواهد شد.

وی با اشاره به اسامی خودروها گفت: در سال آینده شاهد تولید این ۹ خودرو  از سوی ایران خودرو و سایپا به شرح زیر خواهیم.

۱-واریانت نخست خودروی اقتصادی سایپا بر پایه پلتفرم خودروی اقتصادی مشترک سایپا و ایران خودرو

۲- خودروی ری را (کراس اور پلتفرم اختصاصی ایران خودرو)

۳- خودروی اختصاصی پارس خودرو p۹۰ بر پایه پلتفرم به‌روز شده ال۹۰ و قطعات کاملاً بومی

 ۴- خودروی آریای اتومات (بر پایه مگا پلتفرم اختصاصی سایپا)

۵- خودرو TF۲۱ بر پایه پلتفرم به‌روزآوری شده ایران خودرو

۶-خودروی اطلس بر پایه پلتفرم به‌روزآوری شده ایکس ۲۰۰ سایپا

۷- خودروی سهند بر پایه پلتفرم به‌روزآوری شده ایکس ۲۰۰ سایپا

۸- وانت آریسان سه منطبق بر استانداردها شرکت ایران خودرو

۹- وانت اختصاصی گروه سایپا منطبق بر استانداردها و فیس لیفت‌های محصولات جاری (مدل‌های سال) به منظور ارتقا استانداردها.

وی اضافه کرد: یکی از معضلات اصلی صنعت خودروی کشور عدم توجه به دانش‌بنیان شدن این صنعت در سال‌های گذشته بوده است و اگر بخواهیم ترجمه‌ای از دانش بنیان شدن در این صنعت ارائه کنیم همانا پرداختن به حلقه طراحی و توسعه محصول و بن‌سازه (پلتفرم) های بومی را می‌توان حلقه مفقوده این صنعت در کشور دانست.

مدیرکل صنایع خودرویی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: بر این اساس در گام دوم برنامه‌های تحولی تلاش شد تا نقصان فقدان بن‌سازه‌های باکیفیت در صنعت خودروی کشور که مالکیت فکری آن در اختیار خودروسازان داخلی باشد مدنظر قرار گیرد.

توکلی بیان کرد: در شهریورماه سال جاری نمایشگاه تحول صنعت خودرو با تکیه بر دو مفهوم بن‌سازه‌های بومی و هم افزایی در صنعت خودرو با مشارکت شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی برگزار شد که طی آن نقشه‌راه آینده صنعت خودرو با تکیه بر بن‌سازه‌های با کیفیت بومی به همراه نمونه محصولات به نمایش گذاشته شد.

وی خاطرنشان کرد: بنابراین در گام دوم پوست اندازی پلتفرمی صنعت خودروی کشور برای گذار از محصولات فعلی به سمت محصولات با کیفیت که ابتکار عمل تولید آنها در دست شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی باشد آغاز شد و هم‌اکنون توسط معاونت حمل و نقل وزارت صنعت معدن و تجارت به صورت هفتگی مورد پایش قرار می‌گیرد.

این مقام مسئول وزارت صمت ادامه داد: در این برنامه یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های مشتریان در صنعت خودروی کشور که همانا دستیابی به محصول اقتصادی باکیفیت با سازوکار اجرایی به‌روز لحاظ شده و هم اکنون مراحل طراحی و توسعه این پلتفرم توسط دو خودروساز کشور در حال اجرا است.

وی اظهار کرد: در محصول اقتصادی مدنظر که با توان مهندسان ایرانی در یک شرکت دانش‌بنیان داخلی طراحی انجام شده است، خودرویی با مصرف سوخت زیر پنج لیتر در صد کیلومتر طراحی شده است و البته در این خانواده محصول خودروی برقی ارزان نیز در حال طراحی و تکوین در یک شرکت دانش‌بنیان داخلی دیگر است.

توکلی لاهیجانی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱ گونه‌های مختلف بر روی پلتفرم اقتصادی مشترک سایپا و ایران خودرو مشتمل بر گونه برقی و همچنین دو محصول هاچ بک و SUV بر روی پلتفرم sp۰ عرضه خواهد شد.

کد خبر 715064

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha