به‌دنبال اصلاح ایرادات وارد شده مجلس به آیین‌نامه واردات خودرو و تأیید این آیین‌نامه در هیأت وزیران، واردات خودرو به‌طور رسمی وارد فاز عملیاتی و روند ثبت سفارش شد.

واردات خودرو

به گزارش همشهری آنلاین، دوشنبه‌شب در نشست مسئولان خودرویی وزارت صمت با نمایندگان ۲۴شرکت‌ واردکننده‌ای که از میان ۳۸۰متقاضی اولیه، احراز صلاحیت شده و مجوز واردات خودرو دریافت کرده‌اند، جزئیات بیشتری درباره روند واردات مورد بحث قرار گرفت.

در این نشست که با حضور «منوچهر منطقی» معاون صنایع حمل‌ونقل و «عبدالله توکلی لاهیجانی» مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت برگزار شد، اهداف و برنامه‌های دولت در تصویب آیین‌نامه واردات خودرو به‌عنوان راهکاری برای افزایش عرضه و رقابتی‌تر کردن بازار خودرو تشریح شد.

اولویت‌های واردات خودرو، اقدامات مورد نیاز برای هدایت بخشی از واردات به سمت تولید و افزایش ساخت داخل، توسعه تولید خودروهای اقتصادی، انتقال فناوری و دانش فنی، مشوق‌های سرمایه‌گذاری و تولید، منابع ارزی مورد نیاز، ثبت سفارش و تخصیص ارز، سرمایه‌گذاری خارجی، هم‌افزایی خودروسازان و قطعه‌سازان و فرصت‌های فناورانه پیش روی صنعت خودرو، ازجمله موضوعاتی بودند که در این نشست مشترک از سوی سیاستگذار صنایع حمل‌ونقل کشور مورد تأکید قرار گرفت.

اولویت‌های واردات خودرو

مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صنعت، معدن و تجارت درباره اولویت‌های مورد بحث در جلسه با نمایندگان شرکت‌های متقاضی واردات خودرو، به همشهری‌ گفت: ما یک قانون ساماندهی داریم که مطابق آن داشتن شبکه خدمات پس از فروش مهم‌ترین اولویت انتخاب خودرو برای واردات است؛ اینکه گستره وسیعی از خدمات پس از فروش وجود داشته باشد و مردم مطمئن باشند در طول زمان استفاده از خودرویی که خریداری می‌کنند، می‌توانند قطعات و خدمات مورد نیاز را به‌راحتی دریافت ‌کنند.

عبدالله توکلی لاهیجانی، داشتن نمایندگی شرکت اصلی را دیگر اولویت مهم وزارت صمت برای انتخاب خودروهای وارداتی از سوی واردکنندگان عنوان کرد و افزود: در جلسه با نمایندگان شرکت‌های متقاضی واردات، همچنین حوزه‌های فناوری مورد نیاز برای صنعت خودرو کشور برای شرکت‌هایی که تمایل به فعالیت در زمینه انتقال این فناوری‌ها دارند، تشریح و استانداردهای مورد نظر تبیین شد.

توکلی با تأکید بر شفاف‌تر شدن جزئیات، ابهامات و مشکلات احتمالی مسیر واردات در آینده، افزود: به هر حال چند سال بود که جریان واردات خودرو به کشور متوقف بود و حالا که بعد از ۳، ۴سال این روند دوباره در حال آغاز است در نتیجه طبیعی است که در ابتدا مشکلاتی وجود داشته باشد اما در طول مسیر موانع و مشکلات به‌تدریج بررسی و رفع خواهد شد.

توکلی در پاسخ به این پرسش همشهری که آیا مواردی از قبیل کشور، برند یا نوع خودرو جزو اولویت‌ها و محدودیت‌های واردات هست یا خیر، گفت: اینکه واردات از چه کشوری انجام شود، جزو اولویت‌های سیاستگذاری نیست و در این جلسه نیز درباره آن صحبتی نشد، این موضوع بحثی است که هر بنگاه اقتصادی و واردکننده با توجه به ابزارها و امکاناتی که در اختیار دارد، درباره آن تصمیم می‌گیرد.

وی اضافه کرد: درخواست‌هایی که از سوی متقاضیان واردات ارائه شده، کشورهای مختلفی را از کره و ژاپن تا کشورهای اروپایی شامل می‌شود اما آنچه با توجه به آیین‌نامه واردات خودرو باید مورد توجه قرار گیرد، این است که ما برای انتخاب خودروهای وارداتی سقف قیمت داریم؛ بر این اساس خودروهای بالای ۲۰هزار دلار نمی‌توانند وارد کشور شوند و اولویت نیز با خودروهای زیر ۱۰هزار دلار است تا بتوان تعداد بیشتری ماشین ‌وارد کرد و عرضه بیشتری در بازار خودرو کشور اتفاق بیفتد، با این حال این‌صرفا در حد اولویت‌ است و مانعی برای واردات محسوب نمی‌شود.

مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت تأکید کرد: وزارت صمت معتقد است که برای رقابتی‌تر کردن بازار خودرو کشور جریان واردات را باید همیشه زنده نگه‌داشت و اجازه داد که فضا رقابتی شود تا خودروسازان ما هم برای عرضه محصولات خود بتوانند رقابت منصفانه‌ای داشته باشند.

واردات نامحدود با استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی

برای واردات خودرو به کشور سقفی از لحاظ تعداد تعیین نشده اما محدودیت رقم ارزی عنوان شده برای واردات عملا تعداد خودروهای وارداتی را محدود خواهد کرد.

وزارت صمت سقف ارزی تخصیصی به واردات خودرو برای امسال را یک میلیارد یورو اعلام کرده و تأکید بر اولویت‌دادن به واردات خودروهای زیر ۱۰هزار دلار نیز بر همین اساس است.

براساس برآوردهای انجام‌شده ۷۰هزار دستگاه خودرو با رقم ارزی اعلام‌شده می‌تواند تا پایان سال به کشور وارد شود، اما در این زمینه تبصره‌ای نیز وجود دارد.

توکلی در این زمینه گفت: رقمی که برای تخصیص ارز واردات درنظر گرفته شده محدود است اما واردکنندگان می‌توانند از طریق سرمایه‌گذاری خارجی یا رفتن به سمت حمل‌ونقل عمومی و فعالیت در مناطق آزاد فراتر از سقف اعلام شده واردات داشته باشند.

سقفی برای اعطای مجوز واردات نداریم

اظهارات مدیرکل دفتر صنایع خودرو وزارت صمت درباره واردات نامحدود با استفاده از سرمایه‌گذاری خارجی در حالی است که گفته می‌شود تعداد شرکت‌های واردکننده نیز محدودیتی نخواهد داشت.

سخنگوی وزارت صنعت، معدن و تجارت روز گذشته درباره شرکت‌های احراز صلاحیت‌شده برای واردات خودرو به همشهری گفت: درباره اینکه کدام شرکت‌ها برای واردات خودرو مجوز گرفته‌اند اطلاعی ندارم اما نکته مهم این است که بحث انتخاب شرکت‌های واردکننده خودرو، بحثی نیست که بخواهیم آن را ببندیم و به دیگر افراد یا شرکت‌های متقاضی مجوزی داده نشود.

امید قالیباف اضافه کرد: در گام اول چند شرکت برای آغاز روند واردات، احراز صلاحیت شده‌اند و به بقیه درخواست‌کنندگان نیز اعلام شده مدارک مورد نیاز را ارائه کنند و به آنها نیز اگر الزامات آیین‌نامه‌ای را رعایت کرده باشند، مجوز واردات داده می‌شود.

او تأکید کرد: به هیچ عنوان سقفی برای دادن مجوز و ایجاد انحصار برای شرکت‌هایی که می‌خواهند خودرو وارد کنند، وجود ندارد.

قالیباف درباره اینکه هر شرکت واردکننده چه میزان و بر پایه چه معیاری ارز دریافت خواهد کرد، گفت: فعلا قرار نیست در این زمینه اطلاع‌رسانی شود چون علاوه بر اینکه سودی برای کسی ندارد، برای شرکت‌های واردکننده نیز حساسیت ایجاد می‌کند، با این‌حال شاید در آینده شرایط به‌گونه‌ای پیش رود که بشود بدون ایجاد حاشیه در این زمینه اطلاع‌رسانی کرد.

سخنگوی وزارت صمت همچنین در پاسخ به این پرسش که واردات خودرو از چه زمانی وارد فاز عملیاتی می‌شود، گفت: ثبت سفارش از همین امروز می‌تواند انجام شود.

کد خبر 715020
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha