برای ارائه راهکارهای مناسب مقابله با فقر و نابرابری آموزشی، نشستی تحلیلی و انتقادی با حضور کنشگران خیر به میزبانی موسسه خیریه و عام‌المنفعه خانه کرامت، برگزار شد.

بهاره خسروی / محله

به گزارش همشهری آنلاین، مدیرروابط عمومی موسسه خیریه‌دارالاکرام با اعلام این خبر درباره جزئیات آن گفت:« این نشست برای بررسی بازخوردهای اولین همایش فقر و نابرابری که هشتم شهریور ماه در خانه اندیش‌مندان علوم انسانی برگزار شد به میزبانی خانه کرامت حامی بیش از ٨ هزار کودک فاقد مراقبان اصلی از سراسر کشور با حضور کنشگران خیر اجرا شد. »

به گفته «محمد ابراهیم خانی» در این نشست که کنشگران عرصه خیر داشتند به تحلیل گزارش‌های مربوط به حوزه آموزش، معرفی چالش‌های نظام آموزشی و نیز نقش سمن‌ها و ارائه پیشنهادات در این حوزه پرداختند.

لزوم هم‌افزایی با محور نهادهای مدنی

در ادامه این نشست، دکتر علی ربیعی، وزیر تعاون دولت پیشین و استاد دانشگاه، گزارشی از اقدامات انجام شده تاکنون ارائه داد: «اثر این کنش‌ها علاوه برخیر فردی و جمعی بر مسائل جامعه نیز گذاشته می‌شود؛ بنابراین باید در یک هم‌افزایی بیشتر، این کار را با محور سایر سازمان‌ها و نهادهای مدنی تداوم دهیم تا در آینده شبکه‌هایی از فعالیت‌های همگن داشته باشیم.»

ربیعی خاطرنشان کرد: «موضوع کودک قطعا یکی از بحران‌های آینده و رشد کشور است؛ بنابراین مساله کودکان و بازماندگی از تحصیل آنها اولویت ماست. در انجمن مطالعات فرهنگی و جامعه‌شناسی نیز این موضوع به یکی از موضوعات مطالعاتی و پژوهشی تبدیل شد. با توجه به اینکه کنشگران حوزه‌های رسانه نیز در کنار ما قرار گرفته‌اند، این مساله به موضوعی اجتماعی و نیز سیاستگذاری تبدیل شده است. در میان کش‌وقوس‌های مختلف هیچ کاری موثرتر و شیرین‌تر از کار سمن‌ها نیست.‌ ای کاش میان دارها و میانجی‌ها خیلی بیشتر از اینها در جامعه وجود داشتند. بدخواهان ایران هم نمی‌خواهند میاندارها باشند،حال اینکه سمن‌ها در میانه ایستادن را حفظ کرده‌اند. »

ربیعی در ادامه به اهمیت نقش سمن‌ها در جامعه اشاره کرد : «سعادت جامعه ما به بزرگ شدن سمن‌ها و خیریه‌ها است؛ نهادهایی میانی که می‌توانند در شرایط تلخ به کمک مردم بروند و آشتی ایجاد کنند. »

اصلاح نظام انتخاب مدیران مدارس ابتدایی

همچنین دکتر احمد میدری، اقتصاددان، نیز در این نشست مشکلات ساختاری نظام آموزشی را در عناوین زیر اولویت‌بندی‌ و معرفی کرد و شامل کودکان بازمانده از تحصیل در دوران ابتدایی،کودکان دوزبانه، دوره پیش‌دبستانی، کمبود معلم، حجم کتاب درسی، نظام سنجش یادگیری و کیفیت معلمان دانست.

میدری در ادامه درباره دلایل فقر و نابرابری آموزشی افزود : « فقر و نابرابری آموزشی زاییده نظام آموزشی نامناسب است و در دوره ابتدایی حداکثر دو درصد کودکان فاقد آموزش هستند. درازای یادگیری باید درآمد حاصل بشود و اگر چنین نباشد، نظام آموزشی فاقد کارکرد است. نیروی اصلی بازار را باید نظام، آموزشی تامین کند. »

او در ادامه پیشنهاد داد که « برای کودکان در هر مقطع تحصیلی با نیازهای ویژه باید یک نقشه راه تهیه شود. در دوره ابتدایی بخشی از این کار انجام شده و با ١۵ نفر از کارشناسان باتجربه و برجسته مصاحبه شده است. مصاحبه‌ها و گزارش‌ها در پاسخ به تاثیر کرونا برفقر آموزشی، ارائه پیشنهادات برای رفع فقر آموزشی و نیز مقابله با تاثیرات کروناست. 

میدری از ترجمه و تلخیص دو الی سه سند مربوط به فقر آموزشی خبر داد که از سوی سازمان ملل نوشته شده است.این اقتصاددان از اهمیت برگزاری دوره‎‌های آموزشی برای خبرنگاران برای انتقال اخبار به خبرگزاری‌ها و فعال کردن سیاست‌گذاران هم خبر داد و خاطرنشان کرد که باید اخباراین حوزه از طریق مرکز پژوهش‌ها و خبرنگاران، به اطلاع نمایندگان برسد.

او همچنین انتخاب مدیران دوره ابتدایی به شیوه نادرست را موجب فقدان بازدهی معرفی کرد و در ادامه اعمال اصلاحات در نظام انتخاب مدیران مدارس ابتدایی، احیا تربیت معلم، بازتعریف نقش گروه‌های آموزشی، پویش بازگشت کودکان به مدرسه، برگزاری آزمون‌های استاندارد، تاکید بر دروس پایه، افزایش تقویم آموزشی، بازنگری دروس و محتوای کتب را به‌عنوان راهکارهای ایجاد اصلاحات دانست.

این اقتصاددان تشدید فقر آموزشی و نیز اختلال ارتباطات اجتماعی را از پیامدهای منفی ناشی از کرونا دانست و در پایان از انتشار خبرنامه فقر و نابرابری آموزشی با عنوان «مشق ما» خبر داد که کار مشترک دبیرخانه همایش فقر و نابرابری آموزشی و روزنامه «پیام ما» است و به‌صورت ماهانه تولید و منتشر می‌شود و از خبرنگاران و رسانه‌ها تقاضا کرد که پیام دبیرخانه را به گوش جامعه برساند.

١٨ مدرسه در معرض انحلال در حاشیه سیستان‌وبلوچستان

واعظ مهدوی، مدیرعامل انجمن خیریه‌ هاسب، از دیگر حاضران در این نشست با اشاره به مطالعه‌ای که با کمک آموزش‌وپرورش و وضعیت کودکان لازم‌التعلیم انجام شده، از محاسبه فضای مورد نیاز و نیز فضای مطلوب برای آموزش خبرداد و گفت : «به ٣٣٤٠ پروژه با ٢ میلیون مترمربع نیاز است که این عدد کمتر از میانگین کشوری است و عددی بالغ‌بر ٦/۵ متر برای هر دانش‌آموز نیاز است که با محاسبه قیمت‌های تمام‌شده سالانه ۵٠٠ میلیارد تومان اختصاص داده می‌شود. با این تفسیر ٢٨ سال دیگر سیستان‌وبلوچستان به میانگین شهرهای دیگر می‌رسد. »

اوکه از فعالان مدنی در سیستان‌وبلوچستان است، گفت : « ما با مناطقی سروکار داریم که ٨٠ درصد دانش‌آموزها فاقد شناسنامه هستند و اصطلاح «منع خدمات» برای برخی از فاقدین شناسنامه به‌کار می‌رود. »
واعظ مهدوی همچنین از قرار گرفتن ١٨ مدرسه در معرض انحلال در حاشیه سیستان‌وبلوچستان با ۵ هزار دانش‌آموز خبر داد و گفت : « همه اطلاعات موجود ما از این استان با استناد بر افراد شناسنامه‌دار است. »

کد خبر 714972

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha