همشهری‌آنلاین: ۲۴ جامعه‌شناس و اقتصاددان در نشست هم‌اندیشی خواستار همکاری دولت و مجلس برای کاهش فقر آموزشی کودکان شدند.

نشست ۲۴ اقتصاددان

شهروندان نوشت: «ما حامیان فرصت‌های یکسان، برای دانش‌آموزان ایران هستیم»، شعار نشستی بود که با حضور 24 اقتصاددان و جامعه‌شناس در دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف برگزار شد.

شرکت‌کنندگان این نشست، منتخبی از بالغ بر یکصد اقتصاددان و جامعه‌شناسی بودند که پیش‌تر با انتشار دو نامه علنی (12 اسفند 92 و 16 اردیبهشت ماه 93) خواهان «همکاری دولت و مجلس برای طراحی راهکار‌های بودجه‌ای و غیربودجه‌ای کاهش فقر آموزشی کودکان» شده بودند.

در این نشست که چهارشنبه 7 خرداد 93 و یک روز پس از مبعث رسول اکرم برگزار شد، اقتصاددانانی چون علینقی مشایخی (بنیان‌گذار دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه شریف)، حسین عبده تبریزی (مدرس اقتصاد دانشگاه‌های شریف، امام صادق (ع) و شهید بهشتی)، مهدی عسلی (رییس اسبق دفتر اقتصاد کلان سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی)، علی دینی ترکمانی (هیات علمی مرکز مطالعات بازرگانی)، سید علی مدنی‌زاده (هیات علمی اقتصاد دانشگاه شریف)، میثم هاشم‌خانی (پژوهشگر اقتصاد اجتماعی)، خسرو نورمحمدی (پژوهشگر اقتصادی) و رحمت‌الله علی‌رحیمی (پژوهشگر اقتصاد اسلامی) حضور داشتند.

این اقتصاددانان ضمن ابراز تاسف از فقر شدید پژوهش‌های موجود در حوزه فقر آموزشی، به بیان دغدغه‌های خود درباره مشکلات بودجه‌ای و غیربودجه‌ای تشدیدکننده فقر آموزشی کودکان و تاثیر این فقر آموزشی بر بازتولید فقر اقتصادی و اجتماعی در بزرگسالی و نیز گره‌های «اقتصاد سیاسی» تشدیدکننده این فقر آموزشی پرداختند.

در این نشست جامعه‌شناسانی چون سعید معیدفر (استاد جامعه‌شناسی دانشگاه تهران)، علی‌اصغر سعیدی (هیات علمی برنامه‌ریزی رفاه اجتماعی دانشگاه تهران)، پویا علاءالدینی (هیات علمی برنامه‌ریزی رفاه اجتماعی دانشگاه تهران) و سپیده اکبرپوران (هیات مدیره انجمن جامعه‌شناسی آموزش‌وپرورش) نیز حضور داشتند. این جامعه‌شناسان ضمن ارجاع به موانع موجود در زمینه تبدیل فقر آموزشی کودکان به یکی از نگرانی‌های مهم جامعه، به نکاتی چون اهمیت احیای جایگاه «سیاست‌گذاری اجتماعی» و به‌ویژه «سیاست‌گذاری آموزشی» در کشور و نیز اشتباه بودن اولویت‌بخشی افراطی سیاست‌گذاران به آموزش دانشگاهی در عوض آموزش ابتدایی و دبیرستان اشاره کردند.

در پایان این نشست، حاضران توافق کردند که با تشکیل کارگروه‌هایی تخصصی، تا هفته نخست مهرماه پیشنهادهایی شفاف را در زمینه راهکارهای بودجه‌ای و غیربودجه‌ای بهبود وضعیت عدالت آموزش کودکان در اختیار دولت و مجلس قرار دهند.

لازم به ذکر است دومین نشست هم‌اندیشی اقتصاددانان و جامعه‌شناسان پیرامون فقر آموزشی کودکان، چهارشنبه 28 خرداد برگزار خواهد شد.

منبع: شهروندان

کد خبر 260945
منبع: همشهری آنلاین

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز