چهارشنبه ۴ دی ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۸
۰ نفر

آمنه فرخی: شاعران پارسی زبان ایران زمین، از جمله جویندگان و مشتاقانی هستند که با عشق و یکرنگی تمام اشعار خود را از غزل و قصیده تا مثنوی و رباعی و... پیرامون مسائل مختلف اجتماعی، سیاسی، فرهنگی و اقتصادی سرزمین‌مان با جسارت بسیار در طول دوران‌های مختلف با عموم مردم مطرح کرده‌اند

شاعرانی که نه تنها در علوم مختلف چون حکمت علمی، طبیعیات، عرفان، تصوف، ریاضی، فقه، حقوق و... تبحر داشتند بلکه در کنار آن  درشعر و شاعری نیز دستی داشتند و در این حوزه از جمله افراد صاحب‌نام و متبحر بودند که پیشینه و سابقه برخی از آنها به قرن‌ها و سال‌های بسیار دور سرزمین‌مان ایران باز می‌گردد.

مجموعه دو جلدی « فرهنگ شاعران زبان پارسی از آغاز تا امروز» که به همت عبدالرفیع حقیقت گردآوری و تالیف شده در حقیقت با ارائه شرح احوال و زندگی شاعران پارسی زبان علاوه بر ارائه شرح مختصری از زندگی و آثار این بزرگواران شرح احوالات علمی و فرهنگی آنها را نیز گردآوری و تنظیم کرده است.

مجموعه حاضر که پیش از این با تلاش‌های نگارنده در 6 مجلد و تحت عنوان «نگین سخن» به بازار ادبی عرضه شده بود نه تنها در میان دوستداران شعر و ادب پارسی در داخل ایران بلکه در میان علاقه‌مندان شعر و شاعری ایران زمین نیز مورد استقبال و توجه عمومی قرار گرفته است.

در این مجموعه که حاوی شرح احوالات بالغ بر 2هزار شاعر و عارف پارسی‌گوی ایرانی است تلاش بسیار شده است تا اطلاعات کامل و جامعی از شخصیت‌های ادبی کشورمان در حوزه شعر در اختیار خواننده قرار بگیرد تا علاقه‌مندان به این حوزه به‌راحتی بتوانند با مجموعه‌ای کامل و جامع درباره شخصیت‌های ادبی در حوزه شعر و شاعران پارسی‌زبان روبه‌رو شوند و با مراجعه به آن و جست‌وجو در فهرست الفبایی آن به راحتی به اطلاعاتی مفید و جامع پیرامون زندگی، آثار، حواشی و خصوصیات زندگی این افراد دسترسی پیدا کنند.

اگرچه در این مجموعه انتخاب شاعران بزرگ زبان پارسی بدون محدودیت و به شکل عمومی صورت گرفته است و مخاطب علاوه بر آنکه با اطلاعاتی در مورد معروف‌ترین و مشهورترین شاعران پارسی‌گوی ایرانی را مرور می‌کند، قطعا نام‌ها و عنوان‌هایی را خواهد دید که آنها را برای اولین بار در این مجموعه از نظر خواهد گذراند. از این‌رو یکی از امتیازهای گردآوری و تالیف چنین مجموعه‌هایی، آشنایی هرچند مختصر اما مفید مخاطبان این عرصه با نام‌ها و آثاری است که ممکن است در حالت عادی کمتر اقبال آشنایی با آنها و آثارشان را به دست آورد.

از این‌رو نگارنده تلاش بسیار کرده است تا عموم شاعران از معاصران و گذشتگان را اعم از کهن‌سرا و نوپرداز (که اشعار آنها در تذکره‌های عمومی معاصر و گذشته، به‌صورت مجموعه شعر به رشته تحریر درآمده و یا به‌صورت قطعاتی گزینشی در روزنامه‌ها و مطبوعات به چاپ رسیده است) در این مجموعه به علاقه‌مندان معرفی کند و مجموعه‌ای دقیق و کامل را پیش روی مخاطب خود قرار دهد. اگر چه این مهم با دقت و حوصله بسیار صورت گرفته است اما در تهیه و تنظیم شرح احوال شاعران معاصر به‌نظر می‌رسد که نام برخی از آنان به‌دلیل عدم‌دسترسی کامل به شرح احوال و نمونه آثار آنان به دست مولف، در این تالیف نیامده و در برخی موارد با کاستی‌هایی همراه است.

مجموعه «فرهنگ شاعران زبان‌پارسی از آغاز تا امروز» که شرح احوال الفبایی شاعران را با استناد به تخلص شعر هر شاعر در خود جای داده است به تلاش عبدالرفیع حقیقت و با همت انتشارات کوشش به بازار ادبی کشور ارائه شده است. علاقه‌مندان به تاریخ چند صد‌ساله شعر و ادب ایران زمین می‌توانند این مجموعه دو‌جلدی را از کتاب ‌فروشی‌های سراسر کشور و با قیمت 8هزارو 500تومان تهیه کنند.

کد خبر 71423

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ادبیات و کتاب

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز