نخست‌وزیر انگلیس استعفا کرده و بار دیگر بحث انتخاب نخست‌وزیر در لندن داغ است.

بوريس جانسون

به گزارش همشهری آنلاین، نخست‌وزیر انگلیس استعفا کرده و بار دیگر بحث انتخاب نخست‌وزیر در لندن داغ است. در این میان گمانه‌زنی‌ها در مورد بازگشت بوریس جانسون، نخست‌وزیر پیشین به‌قدرت هم افزایش پیدا کرده است. همین باعث شده که او تعطیلات خود را نیمه‌تمام رها کند و به کشورش بازگردد. پنجمین نخست‌وزیر انگلیس در ۶سال اخیر باید ظرف یک هفته انتخاب شود. طبق مقررات، ۳نفر در انتخابات درون‌حزبی دوشنبه (فردا) شرکت می‌کنند و نفرات اول و دوم برای رقابت نهایی که جمعه برگزار می‌شود، انتخاب خواهند شد.

ریشی سوناک، یکی از جدی‌ترین گزینه‌های رهبری حزب محافظه‌کار و کرسی نخست‌وزیری، اعلام کرده که حمایت کافی نمایندگان برای حضور در رقابت بر سر کرسی رهبری حزب و نخست‌وزیری را به‌دست آورده است. بوریس جانسون هم فقط ۶هفته پس از استعفایش از مقام نخست‌وزیری دوباره آماده رقابت برای این کرسی می‌شود. کاندیداها برای حضور در این رقابت باید حمایت ۱۰۰نماینده را داشته باشند. لیز تراس، نخست‌وزیر مستعفی انگلیس که جانشین جانسون شده بود، پنجشنبه ضمن کناره‌گیری از قدرت اعلام کرد که قادر به عملی‌کردن برنامه‌اش برای بهبود شرایط اقتصادی انگلیس نیست و به همین دلیل از رهبری حزب محافظه‌کار و نخست‌وزیری استعفا می‌کند.

گفته شده، برخی از مقام‌های ارشد حزب محافظه‌کار همچون پریتی پاتل وزیر کشور سابق، از نامزدی جانسون حمایت کرده‌اند. به‌گزارش الجزیره، پنی موردانت، وزیر دفاع دولت ترزا می، نخستین عضو ارشد حزب محافظه‌کار است که نامزدی خود برای احراز مقام نخست‌وزیری را اعلام کرده است. مجله اسپکتیتور با اشاره به حمایت طیف گسترده‌ای از نمایندگان حزب محافظه‌کار از بازگشت بوریس جانسون به دفتر نخست‌وزیری، نوشته: «جانسون برای کسب حمایت نمایندگان باید به آنان اطمینان می‌داد که از اشتباهات گذشته درس گرفته است؛ وعده‌ای که احتمالا شامل ترکیب کابینه آینده هم خواهد شد. جانسون به نمایندگان محافظه‌کار وعده داده که درصورت پیروزی کابینه باتجربه‌تری را انتخاب خواهد کرد.

او با در پیش گرفتن رویکرد واقع‌بینانه‌تر احتمالا در امور اقتصادی اولویت را به جرمی هانت یا حتی ریشی سوناک خواهد داد.» گمانه‌زنی‌ها درباره بازگشت جانسون در شرایطی است که او ۶هفته پیش در پی مجموعه‌ای از رسوایی‌های پی‌درپی، شورش نمایندگان حزب محافظه‌کار و استعفای جمعی وزرای کابینه مجبور به کناره‌گیری از قدرت شد.

کد خبر 714193
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha