استاندار تهران با اشاره به برنامه ریزی برای کاهش آلودگی هوا در شش ماهه دوم سال جاری از برنامه‌ریزی‌ها برای جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی با موتورسیکلت‌های کاربراتوری خبر داد.

محسن منصوری

به گزارش همشهری آنلاین، محسن منصوری در پایان جلسه کارگروه کاهش آلودگی هوا در جمع خبرنگاران، گفت: از اواسط پاییز تا اواخر زمستان با تشدید پدیده آلودگی هوا و افزایش آلایندگی مواجه هستیم که البته پدیده‌های طبیعی همچون گرد و غبار نیز روی این موضوع تاثیرگذار است.

او افزود: اخیرا موضوع آلودگی هوا در تهران بیشتر ناشی از ورود ریزگردها از غرب کشور است؛ اما بطور کلی مسئله آلودگی هوا در تهران ناشی از دو موضوع منابع آلاینده در زمستان همچون خودروها و موضوع پدیده‌های طبیعی همچون گرد و غبار است که در دیگر فصول سال نیز رخ می‌دهد.

بخشی از صحبت‌های استاندار تهران را در ادامه بخوانید:

*تاکید شد که مجموعه شرکت پخش فرآورده‌های نفتی طرح کنترل و هدایت بخارات و خروجی‌های بنزین در پمپ‌های بنزین را که موجب ایجاد بخشی از آلودگی هستند را در برنامه مشخص ارائه کند، البته این کار آغاز شده اما سرعت آن باید افزایش پیدا کند.

*باید توزیع گاز در صنایع به گونه‌ای باشد که صنایع به مازوت سوزی روی نیاورند. لذا در این حوزه باید تدبیری انجام شود تا موضوع کنترل شود و اگر استثنائا به هر دلیلی با اخذ مجوز مقرر شد صنایعی از این فرآیند استفاده کند باید تدبیر شود که بیشترین فاصله را با تهران داشته باشد.

*ما سومین پاییز خشک را پیش رو داریم که بارندگی کمتر، موجب تشدید آلایندگی‌ها می‌شود. لذا دستگاه‌ها تکلیف سنگین‌تری بر عهده دارند. بی تردید تحقق قانون هوای پاک نیازمند منابع مالی گسترده است و از سوی دیگر زمانبر نیز خواهد بود؛ اما می‌توانیم تدابیری را اتخاذ کنیم که بخشی از اقدامات لازم برای تحقق این قانون اجرایی شود.

*۳۰ تا ۳۲ درصد آلایندگی مربوط به منابع ثابت همچون کارخانه‌ها و ۶۷ تا ۸۰ درصد آلودگی تهران سهم منابع متحرک همچون اتوبوس، تاکسی و موتورسیکلت است که در این میان موتورسیکلت‌ها سهم زیادی را به خود اختصاص می‌دهند. چرا که اگر موتورسیکلتی استاندارد لازم را نداشته باشد چهار تا پنج برابر یک خودرو آلایندگی ایجاد می‌کند. در تهران به ازای هر نفر تقریبا یک خودرو داریم؛ لذا باید در این حوزه برنامه ریزی دقیقی انجام دهیم. در برنامه‌ها تاکید شده که موتورسیکلت‌های برقی را با کاربراتوری جایگزین شوند و امیدواریم در برنامه‌ای دو تا سه ساله این مشکل را حل کنیم.

کد خبر 713569
منبع: ایسنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha