چین ممکن است برنامه‌هایی برای توسعه تلسکوپی داشته باشد که بتواند به ما در کشف سرنخ‌هایی درباره ماده تاریک کمک کند.

ماده تاریک

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از روزنامه سان، آکادمی علوم چین تعداد انگشت‌شماری از ماموریت‌ها از برنامه ثروت فضایی تا مطالعه اکتشاف سرس را پیشنهاد کرده است.

با این حال، یک مأموریت به طور خاص می‌تواند به ما در رمزگشایی اسرار پیرامون ماده تاریک کمک کند.

ماده تاریک چیست؟

به عبارت ساده، ماده تاریک ماده‌ای فرضی است که از ذراتی تشکیل شده که نور را جذب، بازتاب یا ساطع نمی‌کنند. این بدان معنی است که آنها را نمی‌توان با مشاهده تابش الکترومغناطیسی تشخیص داد. ماده تاریک را نمی‌توان مستقیماً مشاهده کرد، اما دانشمندان چندین دهه است که وجود آن را مطرح کرده‌اند.

این به دلیل تأثیر فرضی آن بر روی اجسامی است که می‌توانیم مستقیماً آنها را مشاهده کنیم.

ماموریت چین

در مجله چینی علوم فضایی، محققان پیشنهاد ساخت تلسکوپی به نام VLAST یا تلسکوپ فضایی پرتو گامای بسیار بزرگ را ارائه کردند. VLAST به دنبال تشخیص سیگنال‌های ماده تاریک از طریق تشعشعات پرتو گاما است. این رصدخانه ۱۶ متری تنی باید با موشک لانگ مارچ ۵ پرتاب شود.

رازهای ماده تاریک

تعداد اسرار پیرامون ماده تاریک از زمانی که دانشمندان نظریه وجود آن را مطرح کردند، افزایش یافته است. به عنوان مثال، در اوایل سال جاری، ستاره شناسان گزارش دادند که کهکشانی فاقد ماده تاریک است. این کهکشان که AGC ۱۱۴۹۰۵ نام دارد، یکی از چندین کهکشان است که اخترشناسان در چند سال گذشته کشف کرده‌اند.

پس از چهل ساعت رصد با تلسکوپ پیشرفته، محققان به این نتیجه رسیدند که AGC ۱۱۴۹۰۵ که ۲۵۰ میلیون سال نوری از ما فاصله دارد، نسبتاً به اندازه کهکشان خودمان است.

با این حال، این کهکشان حدود ۱۰۰۰ برابر کمتر از کهکشان راه شیری ستاره دارد و به دلیل درخشندگی متزلزلش در زمره کهکشان‌های کوتوله فوق پراکنده طبقه‌بندی می‌شود.

اتفاق نظر پیرامون کهکشان‌ها (و کهکشان‌های کوتوله فوق پراکنده) این است که آنها تنها زمانی می‌توانند وجود داشته باشند که توسط ماده تاریک در کنار هم نگه داشته شوند.

اگر دانشمندان بتوانند تأیید کنند که AGC ۱۱۴۹۰۵ واقعاً عاری از ماده تاریک است، مجبور خواهند شد تئوری را در مورد اینکه جرم غیبی کیهان شامل چه چیزی است، ارزیابی کنند.

بیشتر بخوانید:

پاول ای. مانسرا پینا، یکی از اعضای تیم هلندی که AGC ۱۱۴۹۰۵ را مورد مطالعه قرار داد، گفت: «انواع مختلف کهکشان‌هایی که دقیقاً یکسان نیستند و با تکنیک‌های مختلف اندازه‌گیری می‌شوند، به نظر می‌رسد تا حدودی [داستان] مشابهی را بیان می‌کنند.»

کهکشان‌هایی که از نظر تئوری عاری از ماده تاریک هستند، نه تنها برای دانشمندان گیج‌کننده هستند، بلکه با این فرض که کهکشان خودمان و آندرومدا در نزدیکی آن دارای آن هستند، متناقض هستند.

کد خبر 713416

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha