سه‌شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۳۳
۰ نفر

افزایش زودهنگام موارد ابتلا و شیوع‌ تیپ‌های مختلف آنفلوآنزا، همزمانی آنفلوآنزا و کرونا، کاهش سطح ایمنی و کمبودهای دارویی، متخصصان را نسبت به شیوع گسترده این بیماری در ماه‌های آینده‌ نگران کرده است.

موارد ابتلا در برخی استان‌ها از کووید-۱۹ هم پیشی گرفته و طی ۲ هفته اخیر میزان مراجعه افراد با علائم شبه‌آنفلوآنزا ازجمله تب، سردرد، سرفه، بی‌حالی و تهوع افزایش قابل‌توجهی یافته است.

متخصصان می  گویند در حال حاضر علاوه بر موارد آنفلوآنزهای A و B، شاهد همه تیپ‌های آنفلوآنزا مانند H۱، H۲ و سایر گونه‌های دیگر هستیم.

اما مسئله نگران‌کننده علاوه بر افزایش موارد ابتلا، کمبودهای دارویی است، آنتی‌بیوتیک‌ها به‌شدت کمیاب شده‌اند و قیمت آزادشان هم تا ۳برابر افزایش داشته که این خود مشکلات متعددی را برای بیماران ایجاد کرده است.

شیوع آنفلوآنزا در همه گروه‌های جامعه وجود ندارد، اما گروه‌های پرخطر مانند مادران باردار، افراد مسن، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای و بچه‌های زیر ۶ سال احتمال ابتلا به شکل شدید آنفلوآنزا در آنها بسیار زیاد است

پزشکان در مواجهه با علائم خفیف، خودمراقبتی توصیه را می‌کنند؛ یعنی اگر تب بالا نبود و سرفه و بی‌حالی شدید وجود نداشت یا فرد تنها با آبریزش و سرفه خفیف مواجه بود، با استراحت در منزل و مصرف مایعات می‌تواند این دوره را پشت سر بگذارد. اما اگر پس از ۵ روز علائم بهبود پیدا نکرد، باید به پزشک مراجعه کند.

تا اواسط آبان فرصت تزریق واکسن آنفلوآنزا هست. بهتر است گروه‌های پرخطر ازجمله سالمندان، افراد دارای بیماری‌های خاص و زمینه‌ای، مادران باردار، کادر بهداشت و درمان این واکسن را تزریق کنند.
 

کد خبر 713261
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تی وی همشهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha