دوشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۱ - ۱۸:۳۵
۱ نفر

واسطه‌های ملکی از تشدید رکود معاملات مسکن در پی کاهش انتظارات تورمی و افت توان طرف تقاضا در مهر خبر می‌دهند. بررسی‌های میدانی از ادامه کسادی بازار مسکن تهران حکایت دارد. رکود معاملات که از سه ماه قبل آغاز شده، تشدید شده است. محدودیت‌های اینترنت هم به کاهش معاملات ملک منجر شده است.

به گزارش همشهری آنلاین، برآوردها نشان می‌دهد نه تنها حجم عرضه فایل به استارت‌آپ‌های پرکاربرد بازاریابی ملکی در یک ماه گذشته، ۳۰ درصد کمتر شده، بلکه بازدید از بازار مجازی ملکی نیز با افت ۱۰ درصدی روبرو شده است.

سرعت رشد قیمت‌ها با رکود معاملات به طور چشمگیری کاهش یافته و به صفر رسیده است. رشد ماهیانه قیمت مسکن تهران در شهریور ۱.۱ درصد بود که پایین‌ترین رقم از اردیبهشت تاکنون محسوب می‌شود. با وجود تورم ۴۲ درصدی شهریور، رشد قیمت نهاده‌های ساختمانی و کاهش ۴۶ درصدی ساخت و ساز در تهران، پیش بینی اغلب کارشناسان بازار ملک، ثبات بود.

در حال حاضر هر دو طرف عرضه و تقاضا در بازار مسکن کم‌تحرکند و نوعی آرامش در این بازار حکمفرماست. بازار مسکن شهر تهران در نیمه نخست امسال روند کاهشی معاملات را از خرداد به بعد داشت؛ فروردین ۳۴۲۷ معامله، اردیبهشت ۱۰۴۹۰ معامله، خرداد ۱۳ هزار معامله، تیر ۱۰ هزار معامله، مرداد ۷۸۲۵ معامله و شهریور ۶۰۳۳ معامله.

متوسط قیمت هر متر خانه در تیرماه به ۴۳.۲ میلیون تومان رسید که افزایش ۱.۱ درصدی نسبت به ماه قبل و ۳.۳۶ درصد در مقایسه با ماه مشابه سال قبل را نشان داد. فرایند کاهش خرید و فروش از تیرماه شروع شد. طبق اعلام بانک مرکزی، شهریور امسال ۶۰۳۳ فقره معامله مسکن در تهران منعقد شد، یعنی کاهش ۲۳ درصدی نسبت به مرداد.

کد خبر 712982
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha