علیرضای ۱۶ ساله می‌گوید که از محل بازی‌های آنلاین تا ۲۰ میلیون تومان درآمد دارد.

گیمر

به گزارش همشهری آنلاین، اتومبیلرانی و موتورسواری با سرعت غیرمجاز، دور زدن قانون، زد و خورد، جنگ و گریز و خلاصه هر چیزی که در دنیای واقعی خط قرمز است و تاوان دارد، آنجا آزاد است و می‌توانند حسابی آدرنالین بسوزانند؛ هیچ اتفاقی هم نمی‌افتد و حتی اعضای خانواده باخبر نشده و سرزنش هم نمی‌شوند و باز هم دختر و پسر خوب خانه باقی می‌مانند. سروصدایی هم ندارند و مزاحم همسایه‌های آپارتمان‌نشین خود نیستند.

این مزیت‌ها و ده‌ها مزیت دیگر باعث شده نوجوانان امروزی، وقت‌گذرانی و بازی در صفحات رایانه و تلفن همراه را به دورهم‌نشینی‌های خانوادگی و سرگرمی‌های دسته‌جمعی دنیای واقعی ترجیح دهند، اما این بازی‌های پرجاذبه روی دیگری هم دارند و گاهی پیامدهای پرسه‌زنی در دنیای مجازی، زندگی واقعی گیمرهای نوجوان را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد.

وریا از پایه‌های ثابت بازی‌های رایانه‌ای است و هر روز با چند ساعت شمشیربازی، شرکت در رالی‌های ماشین‌های اسپرت یا مسابقه فوتبال خستگی را از تن و ذهنش در می‌کند. او گاهی هم در شهر جی‌تی‌ا گشتی می‌زند و با بی‌قانونی‌هایش حسابی شهر را به هم می‌ریزد. وقتی وریا وارد این شهر می‌شود اکیپ کاملی از پلیس انتظامی و راهنمایی رانندگی بسیج می‌شوند تا او را به دام بیندازند! در خانواده وریا شیطنت به کلی ممنوع است و پدر و مادرش دوست دارند او «یک آقای جنتلمن» باشد که لفظ قلم صحبت می‌کند و حسابی درسخوان است.

وریا می‌گوید: «من دوست دارم آتش بسوزانم!از بچه‌هایی که مثل پیرمردها مدام سرشان توی کتاب است، بدم می‌آید.» وریا دانش‌آموز درس‌خوانی است و در آزمون ورودی دبیرستان‌های نمونه پایه دهم پذیرفته شده است. او می‌گوید: «من به روزی یکی، دوساعت گل کوچک بازی کردن یا سینما رفتن با دوستانم راضی هستم، ولی با سختگیری‌های پدر و مادرم مجبورم به همبازی‌ها و دوستان رایانه‌ای قانع باشم.»

 متین هر روز لااقل ۲، ۳ساعت بدون صرف بنزین و گازوئیل موتورسواری و اتومبیلرانی می‌کند! متین همکلاسی وریاست.

او می‌گوید: «من تنها پسر خانواده هستم و فقط یک خواهر دارم که سرگرمی‌هایش با من فرق می‌کند. دورهم‌نشینی‌های خانوادگی ما هم هفتگی است و باید ۷روز انتظار بکشم تا در تعطیلات پایان هفته یکی، دو ساعت با فامیل دور هم جمع شویم.» در دسترس بودن همبازی‌های رایانه‌ای سبب شده متین آنها را به هم‌سن و سالان واقعی ترجیح دهد. او معتقد است بازی‌های رایانه‌ای از نظر اقتصادی هم به‌صرفه هستند: «خرج بازی‌های رایانه‌ای فقط اینترنت است دیگر. آن وقت اگر بخواهی حتی یک کلاس ورزشی ثبت‌نام کنی باید چند میلیون هزینه صرف کنی.» متین از جنگ، قتل و غارت خوشش نمی‌آید، اما به قول خودش «آدم خوبه» بازی‌های جنگی است که به دوستانش کمک می‌کند تا به سلامت از مهلکه‌های آدمکشان و هفت‌تیرکشان حرفه‌ای نجات پیدا کنند.

تجارت با طعم سرگرمی

بسیاری از بازی‌های رایانه‌ای محبوب نوجوانان فقط وسیله سرگرمی و وقت‌گذرانی آنها نیستند و وقتی گیمری حرفه‌ای می‌شوند، از این بازی‌ها درآمد کسب می‌کنند. در بازی پابجی موبایل کسی حریف علیرضا نیست و اگر صد همبازی و رقیب از ۴گوشه دنیا داشته باشد، او می‌داند چطور همه آنها را از میدان به‌در کند و به قول پابجی‌بازان«لول» (سطح) اکانت خود را بالاتر ببرد.

علیرضای ۱۶ساله توانسته با درآمد خرید و فروش اکانت‌های بازی خود گوشی تلفن همراه آیفون ۱۳پرومکس ۴۳میلیون تومانی را که سال‌ها در حسرتش بوده، بالاخره بخرد. گوشی تلفن همراه خوب و مجهز از ابزار کار گیمرهاست و با گوشی‌های ارزان و قدیمی کاری از پیش نمی‌برند.

علیرضا می‌گوید: «گوشی من قدیمی بود و بازی روی آن نصب نمی‌شد. وسط گیم و در جاهای حساس هم مرتب از بازی بیرون می‌پریدم و بازنده می‌شدم، ولی با همین اوضاع لول اکانت‌هایم را بالا بردم و آنها را به قیمت خوبی فروختم.»

علیرضا اعتقاد محکم و جدی دارد که نان زحمتش را می‌خورد و قصد دارد در بزرگسالی هم این سرگرمی پولساز را ادامه دهد. او از ۷ماه پیش که با اکانتی تازه وارد بازی شده، روزی لااقل ۸ساعت آنلاین بوده و بازی کرده تا قیمت آن را به ۲۰میلیون تومان برساند. اکانت‌های قبلی را هم کمتر از ۱۵میلیون تومان نفروخته است.

علیرضا می‌گوید: «پدر و مادرها یاد گرفته‌اند که همیشه دنبال شغل و حقوق کارمندی باشند، ولی برای پول درآوردن راه‌های جدیدی هست که بچه‌های امروزی آنها را زود کشف می‌کنند.»

پدر علیرضا در یک شرکت خصوصی به‌عنوان پیک موتوری کار می‌کند و توان خرید لوازم مورد نیاز گران‌قیمت علیرضا را ندارد. او تا زمانی که گوشی تلفن همراه و دیگر وسایل لوکس و تازه علیرضا را ندیده بود، نمی‌دانست چرا مصرف اینترنت خانگی آنها سر به فلک زده، ولی وقتی متوجه کاسبی علیرضا شد، نتوانست او را از این سرگرمی جذاب و پردرآمد منصرف کند.

زندگی مجازی با غریبه‌های آشنا

در میان همسالان ارشیا شاید کمتر نوجوانی به اندازه او خوش‌اقبال باشد که اعضای خانواده‌اش هم گیمرهای آبرومندی باشند و او را نزد رقبایش روسفید کنند. در خانواده «حق وردی» ارشیا تنها کسی نیست که ساعت‌ها برای بازی‌های کلش رویال و کلش آف کلنز وقت صرف می‌کند و پدر و مادر ارشیا هم از گیمرهای لول بالا هستند.

پدر ارشیا می‌گوید: «نوجوانان امروزی کنجکاو هستند و طبیعی است که به طرف چنین سرگرمی‌هایی کشیده شوند.» او با گیمر بودن پسرش مخالفتی ندارد و در پرسه‌زنی در دنیای مجازی پسرش را همراهی می‌کند. پدر ارشیا می‌گوید: «باید بپذیریم که بچه‌های امروزی را نمی‌توانیم در فضای مجازی محدود کنیم و بهترین راه مراقبت از بچه‌ها، همراهی کردن با آنهاست.»

«سینا» خوب بلد است لول اکانتش در بازی پابجی موبایل را بالا ببرد، ولی در پابجی موبایل گیمرهای آشنا و غریبه‌ای که با سینا آنلاین بازی می‌کنند می‌توانند صدای او را بشنوند و تا وقتی در حال بازی هستند، اهل خانه هم باید مراقب باشند که قیل و قال و اختلاط‌های خانوادگی آنها را همبازی‌های سینا نشنوند.

اعتراض پدر و مادر باعث شده سینا وقت، انرژی و حجم اینترنتش را برای ارتقای اکانت بازی «کلش رویال» صرف کند که فقط با کارت بازی می‌کنند و نیازی نیست گروه تشکیل دهند. وقتی رنکینگ اکانت سینا بالا می‌رود، از خوشحالی خانه را روی سرش می‌گذارد.

مادر سینا می‌گوید: «همه فکر و ذکر پسرم بالا بردن لول اکانتش شده. اصلا در واقعیت زندگی نمی‌کند و حتی اگر ناهار و شامش را به اتاقش نبریم برای غذا خوردن از اتاق بیرون نمی‌آید.»

او از دمخور بودن پسر نوجوانش با آدم‌های غریبه دنیای مجازی نگران است و می‌گوید: «سینا با همبازی‌هایش رابطه گرم و صمیمی دارد و بدون آنکه بداند از کدام نقطه شهر، کشور یا حتی دنیا وارد بازی شده‌اند، مسائل خصوصی زندگی‌اش را با آنها درمیان می‌گذارد. او به همبازی‌های غریبه‌ خود بیشتر از اعضای خانواده‌اش اعتماد دارد.»

در بازی کلش رویال برای «اتک» زدن (حمله کردن به رقبا) زمان‌های طلایی وجود دارد و سینا دور از چشم مسئولان مدرسه، گوشی تلفنش را به کلاس می‌برد تا لابه‌لای درس معلم، اتک‌های کلش را بزند!

کلاهبرداران به دام نمی‌افتند

بازیکنان نوجوان در بازی‌هایی مانند پابجی موبایل در ازای پوشاندن لباسی لاکچری بر تن جنگجوی خود یا تصاحب اسلحه‌ای پرقدرت بسته تخفیفی بازی «سیزن» خریداری می‌کنند. در میان گیمرها این لباس‌ها و سلاح‌های خاص به نام «اسکین» شناخته می‌شود و در هر سیزن تعداد زیادی اسکین وجود دارد.

این مهمات و لباس‌های لاکچری یا همان اسکین‌ها که در بازی‌های آنلاین رد و بدل می‌شود، فقط در زمین بازی و دنیای مجازی کاربرد دارند و برای خرید آنها اسکناس‌های مجازی به نام «یوسی» رد و بدل می‌شود، ولی برای به‌دست آوردن این اسکناس‌های مجازی باید پول واقعی خرج کرد. تحریم بودن ایران باعث شده شرکت‌ها و سایت‌هایی که در حوزه بازی‌های آنلاین فعالیت دارند با دلالی و واسطه‌گری حسابی سبیل چرب کنند.

این شرکت‌ها برای گیمرهای بازی کلش آف کلنز «الماس» یا «جم» هم تهیه می‌کنند. این الماس‌ها به گوهرهای گرانبهایی که به این نام می‌شناسیم شباهتی ندارند و مکمل‌های مجازی نیروزایی هستند که شانس برنده شدن گیمر را افزایش می‌دهند. قیمت هر جعبه الماس(جم) ۲۸هزارتایی حدود یک و نیم میلیون تومان است. در معاملات الماس، پوشاک و مهمات لاکچری مجازی بازار کلاهبرداران هم حسابی گرم است و با وعده تهیه یوسی بیشتر و ارزان‌تر، نوجوانان را تطمیع می‌کنند، اما بعد از دریافت پول یکباره از دسترس خارج می‌شوند و برای به دام انداختن آنها دست گیمرها به جایی بند نیست.

سینا می‌گوید: «بسیاری از بچه‌ها برای سرگرمی به بازی‌های آنلاین ‌رو می‌آورند، ولی وقتی لول اکانتشان بالا رفت، خریداران با پیشنهادهای وسوسه‌کننده سراغ گیمرهای خفن می‌آیند.»

سینا هر ماه لااقل یک اکانت کلش رویال را می‌فروشد. او می‌گوید: «قیمت هر اکانت از ۳۰۰-۲۰۰هزار تومان شروع می‌شود و تا ۵-۶میلیون تومان می‌رسد. بچه پولدارها حوصله ندارند آنقدر بازی کنند تا رنکینگ اکانتشان بالا برود. من برای آنها وقت صرف می‌کنم و با استفاده از مهارتم جام‌های بازی را می‌گیرم. وقتی تعداد جام‌ها و رنکینگ اکانتی بالا باشد، بچه پولدارها آن را می‌خرند تا از اول با قدرت وارد بازی شوند.»

در یکی از معاملات اکانت کلاه‌گشادی سر سینا رفته و نتوانسته پول اکانتش را از خریدار بگیرد. او می‌گوید: «چون نمی‌توانیم از چنین افرادی شکایت کنیم، چنین اتفاقاتی زیاد پیش می‌آید و حتی یکی از دوستانم را به بهانه پرداخت حضوری قیمت اکانت به آدرس عجیب و غریبی دعوت کرده بودند که اگر مانعش نمی‌شدیم معلوم نبود چه اتفاقی پیش می‌آمد.»

نبردهای گروهی در فضای مجازی

در پابجی موبایل گیمرهای ‌تر و فرز که از زمین مجازی مهمات بیشتری جمع‌آوری می‌کنند شانس برنده شدن دارند. این بازی که جزو بازی‌های شوتینگ (تفنگی) به‌شمار می‌آید، به میدان‌های جنگ واقعی شباهت زیادی دارد و گیمری که اسلحه‌ها و مهمات پیشرفته‌تری خریداری می‌کند یا از بازنده‌ها به غنیمت می‌گیرد، برنده است و قیمت اکانتش بالاتر می‌رود.

بازی آنلاین کالاف دیوتی به پابجی موبایل شباهت زیادی دارد.
در بازی کلش آف کلنز جنگ و گریزها، قبیله‌ای است و هر گیمر با دهکده یا قبیله‌ای که درست می‌کند، به جنگ و غارت دهکده‌ها و قبیله‌های دیگر می‌رود. «جام» مسابقه نصیب کسانی می‌شود که دهکده و قبیله‌های بیشتری را تصاحب کنند و افزایش و ارتقای جام، قیمت اکانت گیمر را بالاتر می‌برد.

در بازی کلش رویال هم میدان جنگ برپاست و گیمرها برای به‌دست آوردن جام، چالش‌های زیادی را پشت سر می‌گذارند. ابزار جدال گیمرها ۱۰۶کارت است و بازیکنی که در چیدن کارت‌ها از قابلیت‌های منحصر به فرد هر کارت به خوبی استفاده کند، رقبا را از میدان به در می‌کند.

کلش رویال از اعتیادآورترین و مهیج‌ترین بازی‌های آنلاین است و اکانت‌هایی که جام‌های بیشتری به‌دست آورند، در رنکینگ جهانی موقعیت بهتری پیدا می‌کنند و قیمت آنها هم قابل توجه است.

کد خبر 712818
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha