کریم بنزما امشب توپ طلا را می‌برد و شاید او فصل آینده با پیراهن منچستریونایتد به میدان برود.

بنزما

به گزارش همشهری‌آنلاین، ساعت۲۱ امشب در پاریس مراسم توپ طلای سال که توسط فرانس فوتبال در تئاتر دو شاتل پاریس اهدا می‌شود، برگزار خواهد شد. کریم بنزما به اعتراف همگان و طبق پیش‌بینی‌ها برنده این جایزه خواهد بود و به نخستین فوتبالیست فرانسوی پس از زین‌الدین زیدان (۱۹۹۸) تبدیل خواهد شد که برنده این جایزه مهم شده است. این شصت‌وسومین دوره این مراسم است. لواندوفسکی که ۲‌سال پیاپی حقش خورده شده، درباره جایزه امسال گفته است: «قطعا کریم آن را می‌برد، مگر آنکه مراسم لغو شود!» این مراسم یک‌سال به‌دلیل کرونا برگزار نشد و سال گذشته جایزه در میان انتقادات به مسی رسید و دست لوا خالی ماند.

خبر رسیده که کریستیانو رونالدو هم در مراسم امسال شرکت می‌کند. کریستیانو با ۱۸بار نامزدی رکورددار این جایزه است اما تنها ۵بار آن را برده و ۲‌تا از مسی عقب است. او به احترام کسی که همیشه تحسینش کرده به پاریس می‌رود. بنزما در دوره‌ای که رونالدو در رئال پشت‌هم گل و رکورد می‌زد، کمک زیادی به او کرد. کریستیانو ۴‌سال است که این جایزه را نبرده. شاید یکی از دلایل این تصمیم رابطه خوب کریستیانو رونالدو با کریم بنزما، برنده احتمالی این جایزه است. همچنین ممکن است دلیل دیگر نیز غیبت لیونل مسی در بین ۳۰نامزد دریافت جایزه باشد و شاید ستاره پرتغالی می‌خواهد با حضور خود در مراسم، ثابت کند حداقل در سال۲۰۲۲ از رقیب قدیمی‌اش شرایط بهتری داشته است.

غیبت مسی و نیمار در فهرست ۳۰نفر اول انتقاداتی را به همراه داشت. شاید فرانس فوتبال می‌خواست تلافی جایزه‌ای را که فصل پیش از لواندوفسکی گرفت و به مسی داد در بیاورد.

چندی پیش فهرست نفرات نهایی توپ طلا لو رفت. در این فهرست کریم بنزما نفر اول شده و سادیو مانه، محمد صلاح، وینیسیوس، لواندوفسکی، امباپه، دی‌بروینه، مودریچ، هالند، کورتوا، رونالدو، سون هیونگ مین و کانسلو در رده‌های دوم تا سیزدهم قرار گرفته‌اند.

درباره کریم یک خبر تازه منتشر شده که او را مثل واران، رونالدو و کاسمیرو به منچستریونایتد لینک می‌کند. کریم بنزما درحال مذاکره با رئال‌مادرید برای تمدید قرارداد خود با این باشگاه است اما ممکن است آنها به توافق نرسند. بنزما درصورت تمدید نشدن قرارداد خود، به بازی در لیگ جزیره با پیراهن منچستریونایتد علاقه دارد و برنامه‌های او، به این سمت تغییر خواهد کرد.

رئال مادرید امشب احتمالا تعداد توپ طلاهای خود را با بارسلونا در عدد۱۲برابر می‌کند. ۶بازیکن بارسا ۱۲توپ طلا برده‌اند و بنزما هشتمین‌بازیکن رئال خواهد بود که توپ طلا می‌برد. یوونتوس و میلان با ۸توپ طلا (۶بازیکن) و بایرن‌مونیخ با ۵توپ طلا (۳بازیکن) و منچستریونایتد با ۴توپ طلا (۴‌بازیکن) در رده‌های بعدی بهترین باشگاه‌های اروپا در این جایزه هستند.

کریم در ۹بازی این فصل با رئال ۴گل و یک‌پاس‌گل داشت اما در فصل پیش کولاک کرد و علاوه بر تأثیرگذاری مستقیم در قهرمانی رئال در لیگ قهرمانان، لالیگا، سوپرجام اسپانیا و سوپرجام اروپا، آقای گل لالیگا هم شد.

اگر توپ طلا زودتر به بازیکنان غیراروپایی داده می‌شد، پله ۷‌بار و مارادونا ۲‌بار این عنوان را می‌بردند چون در زمان اهدای توپ طلا از برنده این جایزه عملکرد بهتری در یک‌سال داشتند. مشکل پله این بود که اصلا در اروپا بازی نمی‌کرد.

زلاتان ایبراهیموویچ، اینیستا، لواندوفسکی، فرانک ریبری، بوفون و چندین بازیکن دیگر را می‌توان فهرست کرد که با وجود شایستگی فراوان نتوانسته‌اند توپ طلا ببرند.

لو یاشین (شوروی) تنها دروازه‌بانی است که توپ طلا را برده است. او در سال۱۹۶۳ بالاتر از جانی ریورا و جیمی گریوز صاحب این جایزه شد.

ژرژ وه‌آ نخستین بازیکن غیراروپایی بود که این جایزه را برد. او در سال۱۹۹۵ بالاتر از کلینزمان و یاری لیتمانن اول شد. وه‌آ هم‌اکنون رئیس‌جمهور لیبریاست و پسرش هم بازیکن فوتبال است.

در این ۱۵سال اخیر فقط یک‌بار مودریچ به جز رونالدو و مسی برنده جایزه سال۲۰۱۸ شد و حالا بنزما قرار است به دوران سلطه این ۲ ابرستاره بار دیگر پایان دهد.

بنزما پس از ریمون کوپا، میشل پلاتینی، ژان پیر پاپن و زیدان پنجمین بازیکن فرانسوی صاحب توپ طلا خواهد بود.

آرژانتین با ۷جایزه در رده‌بندی کشورها اول است که هر ۷جایزه را مسی برده. زمانی که مارادونا بازی می‌کرد، جایزه به بازیکنان غیراروپایی نمی‌رسید. آلمان (۵بازیکن)، هلند (۳بازیکن) و پرتغال (۳بازیکن) هم ۷بار جایزه را به کشورشان برده‌اند.

عجیب‌ترین نکته این است که ۳‌بازیکن اوکراینی فاتح توپ طلا شده‌اند. شوچنکو با تیم ملی اوکراین و ایگور بلانوف و اولگ بلوخین با پیراهن تیم ملی شوروی.

علاوه بر اعلام توپ طلای مردان، برنده زنان، جایزه کوپا که به بهترین بازیکن زیر ۲۱‌سال اهدا می‌شود و جایزه یاشین (شناسایی بهترین دروازه‌بان) هم امشب مشخص خواهد شد.

احتمالا این آخرین سالی است که جایزه توپ طلا به هالند یا امباپه نمی‌رسد. در سال‌های آینده باید شاهد رقابت بین این دو به‌جای دوقطبی مسی- رونالدو باشیم، مگر آنکه افرادی مثل وینیسیوس یا جوان‌های دیگر که تازه درخشش را آغاز کرده‌اند برای ۲‌ ابرستاره دنیای جدید فوتبال مشکل درست کنند.

۸بازیکن (زیدان، بکن‌باوئر، بابی چارلتون، گرد مولر، پائولو روسی، ریوالدو، رونالدینیو و کاکا) هم توپ طلا، هم جام‌جهانی و هم لیگ قهرمانان را برده‌اند. کریم بنزما حالا ۲تا از این جایزه‌ها را می‌برد. او در قهرمانی فرانسه در جام‌جهانی۲۰۱۸ حضور نداشت و به تیم ملی کشورش دعوت نشده بود.

کد خبر 712804
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فوتبال جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha