یک متخصص بیماری‌های عفونی درباره افزایش مراجعه دانش‌آموزان به مراکز درمانی و بیمارستانی به دلیل ابتلا به آنفلوآنزا هشدار داد.

آنفلوآنزا

به گزارش همشهری آنلاین، دکتر حمید عمادی متخصص بیماری‌های عفونی درباره افزایش مراجعه دانش‌آموزان به مراکز درمانی و بیمارستانی به دلیل ابتلا به آنفلوآنزا هشدار داد و گفت: تزریق واکسن آنفلوآنزا برای کودکان تا ۱۲ سال و بیماران ضروری است.

او با اشاره به اینکه همه‌گیری بیماری آنفلوآنزا در کشور نسبت به سال‌های گذشته زودتر آغاز شده و به نوعی بیماری‌های تنفسی رو به افزایش است، افزود: مشاهده می‌شود که بسیاری از افراد به‌ویژه دانش آموزان با علائم سرماخوردگی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی اظهار داشت: اکنون کرونا در حال کنترل است اما همه‌گیری جدید آنفلوآنزا آغاز شده است و با توجه به بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، ضرورت دارد افراد در مکان‌های شلوغ حتما از ماسک استفاده کنند و اگر فردی دچار علائم سرماخوردگی است، از رفتن به مراکز آموزشی خودداری کند.

عمادی گفت: آنفلوآنزا یک عفونت ویروسی است که سیستم تنفسی فرد از جمله بینی، گلو و ریه‌ها را مورد تهاجم قرار می‌دهد و برخلاف سرماخوردگی، به طور ناگهانی روی می‌دهد و حس بسیار بدتری را در سیستم ایمنی بدن ایجاد می‌کند.

گروه‌های پرخطر واکسن آنفلوآنزا را بزنند

این متخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به این که تب بالا، درد عضلانی، لرز و عرق، سردرد، سرفه خشک و مداوم و خستگی و ضعف از علائم آنفلوآنزا است، گفت: در صورت داشتن علائم آنفلوآنزا و بروز عوارض جانبی، سریع به پزشک مراجعه کنید. مصرف داروهای ضد ویروسی ممکن است طول بیماری را کاهش دهد و از بروز مشکلات جدی‌تر جلوگیری کند.

عمادی تصریح کرد: کودکان، سالمندان، زنان باردار، مبتلایان به بیماری‌های قلبی، ریوی، دیابت و دارای نقص ایمنی بدن در معرض خطر ابتلا به نوع شدید و عوارض بیماری آنفلوآنزا هستند و باید واکسن آن را هرچه سریع‌تر تزریق کنند.  

وی اظهار داشت: تزریق واکسن آنفلوآنزا بهترین و موثرترین راه پیشگیری از عوارض و خطرات ناشی از بیماری آنفلوآنزا است و کسانی که جزو گروه پرخطر محسوب می‌شوند، با درخواست خود و تجویز پزشک می‌توانند از داروخانه‌ها واکسن را دریافت کنند.

امسال زودتر از سال‌های قبل درگیر شیوع آنفلوآنزا شدیم

دکتر پیام طبرسی، رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری نیز با عنوان این مطلب که امسال زودتر از سال‌های قبل درگیر شیوع آنفلوآنزا شدیم، گفت: سال‌های قبل شیوع آنفلوآنزا از اوایل آبان رخ می‌داد، اما امسال از مهر ماه با شیوع آن مواجه شدیم.

وی افزود: افرادی که علائم سرماخوردگی دارند، سریع‌تر خوب می‌شوند اما وقتی علائم بیماری با تنگی نفس و سرفه طولانی‌مدت همراه شود باید به پزشک مراجعه کرد تا با استفاده از داروهای ضد ویروسی بهبود یافت.

رئیس بخش عفونی مسیح دانشوری، با بیان این که شیوع کرونا فعلاً کم شده است، گفت: پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا شبیه دستورالعمل‌های کرونا است و افراد باید با شستشوی دست‌ها، رعایت فاصله اجتماعی و زدن ماسک، جلوی شیوع بیماری را بگیرند.

بستری و مرگ و میر آنفلوآنزا کمتر از کرونا نیست

ایرج خسرونیا، رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران هم با عنوان این مطلب که پیش بینی می‌شود امسال شاهد افزایش موارد ابتلا به آنفلوآنزا باشیم، افزود: با توجه به کم شدن موارد کرونا و کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، انتظار می‌رود با افزایش موارد آنفلوآنزا در جامعه مواجه شویم.

وی با بیان این موضوع که موارد مرگ و میر آنفلوآنزا کمتر از کرونا نیست، ادامه داد: متأسفانه مردم، آگاهی زیادی از بیماری آنفلوآنزا ندارند. در حالی که وقتی همه گیری این بیماری رخ می‌دهد، شاهد موارد بستری و مرگ و میر خواهیم بود.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران تاکید کرد: اولویت تزریق واکسن آنفلوآنزا با افرادی است که بیماری‌های زمینه‌ای، مزمن، دیابت و سرطان دارند.

زمان شیوع آنفلوآنزا

آمیتیس رمضانی، استاد تمام بیماری‌های عفونی نیز با اشاره به این که پاییز، زمستان و اوایل بهار زمان شروع آنفلوآنزا است، گفت: ماه‌های شیوع آنفلوآنزا، آذر، دی و بهمن است.

وی در پاسخ به این سوال که ویروس آنفلوآنزا با ویروس سرماخوردگی چه تفاوتی دارد، افزود: این ویروس جزو آدنو ویروس‌ها و رینو ویروس‌ها (عاملان سرماخوردگی) نیست، بلکه شامل آنفلوآنزای A ، B و C است که بیشترین مشکل انسان با گروه‌های A و B آنفلوآنزا است.

استاد تمام بیماری‌های عفونی در خصوص تفاوت آنفلوآنزا و سرماخوردگی، گفت: آنفلوآنزا شدیدتر، جدیدتر و مهم‌تر از ویروس‌های سرماخوردگی است. این بیماری بسیار پر سر و صدا است و با تب و سردرد شدید بروز می‌کند و بعد از یک هفته به تدریج تخفیف پیدا می‌کند.

وی افزود: افرادی که به بیماری‌های زمینه‌ای مانند بیماری‌های قلبی، ریوی، کلیوی، کبدی دیابت و بیماری‌های نقص سیستم ایمنی مبتلا هستند، به تزریق سالانه واکسن آنفلوآنزا اهتمام ورزند. همچنین با توجه به اینکه شکل جدی بیماری آنفلوآنزا در مادران باردار دیده می‌شود این گروه حتماً نیاز به تزریق واکسن آنفلوآنزا دارند. در بیماران مبتلا به سرطان که از داروهای شیمی‌درمانی استفاده می‌کنند نیز ضرورت تزریق واکسن آنفلوآنزا وجود دارد.

مدیر گروه تحقیقات بالینی انستیتو پاستور گفت: با توجه به اینکه ویروس کرونا و ویروس آنفلوآنزا از جمله ویروس‌های تنفسی هستند، از این به بعد، علائم کرونا می‌تواند با علائم آنفلوآنزا اشتباه شود، بنابراین افتراق این دو بیماری به دلیل تفاوت درمان آنها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی درباره راه انتقال آنفلوآنزا افزود: راه اصلی انتقال از طریق قطرات و ترشحات تنفسی است و راه غیر مستقیم آن مانند دست دادن با همدیگر و یا دست زدن به اشیایی است که قبلاً توسط فرد بیمار آلوده شده است.

تمام ویروس‌های تنفسی نیاز به قرنطینه دارند

رمضانی در پاسخ به این سوال که در صورت ابتلا به آنفلوآنزا چه کنیم، گفت: در افراد سالم در صورت ابتلا، با درمان‌های حمایتی مانند استراحت، نوشیدن مایعات گرم، استفاده از مسکن و آنتی‌هیستامین، بیماری کنترل خواهد شد اما افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند، مراجعه به پزشک با احتمال درمان‌های ضد ویروسی برای کاهش موارد شدید بیماری و فوت، ضرورت دارد.

وی تاکید کرد: کودکان، افراد مسن، خانم‌های باردار و مبتلایان به بیماری‌های زمینه‌ای در خطر هستند به خصوص در مادران باردار مبتلا به آنفلوآنزا با احتمال مشکل در جنین روبرو خواهیم بود. بنابراین تزریق واکسن آنفلوآنزا به همه مادران باردار توصیه می‌شود.

رمضانی در پاسخ به این سوال که آیا آنفلوآنزا نیاز به قرنطینه دارد، گفت: تمام ویروس‌های تنفسی نیاز به قرنطینه دارند.

او افزود: امسال آنفلوآنزا زودتر از راه رسیده و باید مراقب‌های بهداشتی را بیش از پیش رعایت کرد.

کد خبر 712632
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha