معاون سلامت اداره کل دامپزشکی اصفهان گفت: میزان نمونه گیری موارد مشکوک به هاری و موارد ابتلا به این بیماری بین گربه ها در استان نسبت به سال های گذشته افزایش چشمگیری پیدا کرده و هشدارهای لازم توسط این اداره کل در نامه ای به مدیریت بحران استان ارائه شده است.

گربه هاری

به گزارش همشهری‌آنلاین، دکتر علیرضا ادیبان در این باره توضیح داد: در زمان حاضر نگرانی های زیادی در مورد بحرانی شدن بیماری هاری در کشور و استان اصفهان وجود دارد.  

وی ادامه داد: موارد بروز بیماری هاری هم در ۶ ماه  اول سالجاری در بعضی از شهرستان ها و بویژه مناطق غربی استان اصفهان از جمله فریدن، فریدونشهر و بویین و میاندشت افزایش پیدا کرده که زنگ خطر را در این زمینه به صدا در آورده است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی اصفهان افزود: یکی از موارد خطرناکتر اینکه در سالجاری سه مورد مثبت هاری در گربه های شهری در شهرستان های خوانسار، اصفهان و لنجان گزارش شده است.

وی اضافه کرد: سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده که مشاهده وضعیت هاری در گربه ها خیلی خطرناک تر از ابتلای این بیماری در سگ ها یا سایر حیوانات اهلی است.

ادیبان خاطرنشان کرد: گربه ها از نظر وضعیت زندگی ارتباط نزدیکتری با انسانها دارند و کنترل آنها هم سخت تر است و همین مساله می تواند به شدت موارد بیماری را افزایش دهد.

وی بیان کرد: اداره کل دامپزشکی اصفهان تذکر جدی در مورد هاری گربه ها به مقامات و مسوولان استان داده است و مراقبت‌های بهداشتی در این زمینه از اهمیت ویژه ای برخوردار است و همانطور که برای کنترل جمعیت سگ‌های ولگرد برنامه‌هایی در نظر گرفته شده باید برای گربه‌ها هم اقدامات لازم انجام شود و در صورتی که در این زمینه غفلت کنیم سال‌های بعدی با مشکل مواجه خواهیم شد.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی اصفهان با بیان اینکه خطرات بروز هاری در گربه های شهری بصورت ویژه به مسوولان استان ارائه شده است افزود: گربه های صاحب دار را می توان از طریق واکسیناسیون کنترل کرد اما امکان  کنترل و واکسیناسیون گربه های بلاصاحب وجود ندارد و به همین دلیل دستگاه حاکمیتی باید در زمینه کنترل جمعیت گربه ها ورود پیدا کنند.

وی ادامه داد: وقتی که گربه با بیماری هاری درگیر می شود یعنی حیات وحش و حیوانات اهلی درگیر هستند و ویروس به وفور در محیط وجود دارد.

ادیبان اظهار داشت: گربه ها حالت تهاجمی دارند با توجه به اینکه پنجه های گربه به ویروس آغشته است، احتمال انتقال ویروس به سایر گربه ها و انسان ها وجود دارد و خطر افزایش موارد بروز بیماری انسانی نیز وجود دارد.

وی اضافه کرد: حساسیت های زیادی از نظر اپیدمیولوژیک در مورد وجود ویروس هاری در گربه ها وجود دارد و هشدارهای اولیه لازم در این زمینه ارائه شده است.

واکسیناسیون ۳۲ هزار و ۱۳۶ قلاده سگ صاحب دار در یک سال گذشته علیه بیماری مهلک و کشنده هاری در استان اصفهان انجام شده است.

 سالانه بیش از ۳۰ نفر از نیروهای اکیپ مبارزه با بیماری های دامی دامپزشکی استان بر اثر حمله سگ هنگام عملیات واکسیناسیون هاری مجروح می شوند.

کد خبر 711966
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 10
  • علی اصغر از تهران IR ۲۰:۲۵ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
    10 2
    دیروز توی ایستگاه شاهین شهر نشسته بودم سه پسر دانش آموز داشتند در مورد حمله گربه صحبت میکردند و انگشت زخمی خود را نشان میدادند خدا کند در این مورد اطلاع رسانی شود
  • IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۱
    9 2
    متشکر بابت اطلاع رسانی
  • IR ۰۲:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۷/۲۲
    8 9
    روزی میرسه بخاطر گربه ها و سگ های ولکرد جرات نکنیم بیرون بریم لطفا تا دیر نشده اقدام کنید وعقلتون دست دو تا سلبریتی ندین که ای وای گربه هارا کشتن