سخنگوی کاخ سفید گفت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا به دنبال همکاری با کنگره برای ارزیابی رابطه با عربستان سعودی بر سر حمایت این کشور از کاهش تولید نفت است که به نفع روسیه شمرده می‌شود.

biden

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از گاردین این اظهارات از طرف جان کیربی، سخنگوی شورای امنیت ملی دولت بایدن عمدتا تاکیدی بر گفته‌های بایدن در هفته گذشته در هنگامی است که «اوپک پلاس»، اتحادیه تولیدکنندگان نفت که در آن عربستان نقش پیشگام ایفا می‌کند (شامل کشورهای عضو اوپک و کشورهای  غیر عضو اوپک) اعلام کرد تولید نفت را تا ۲ میلیون بشکه در روز کاهش می‌دهد. این در حالی است که کشورها از هنگام شروع جنگ اوکراین با اوج‌گیری قیمت‌های انرژی درگیر هستند.

کیربی در مصاحبه‌ای با سی‌ان‌ان درباره درخواست دموکرات‌ها در کنگره برای متوقف کردن فروش سلاح و کمک‌های امنیتی به ریاض بر سر این تصمیم گفت بایدن علاقمند است درباره این پیشنهادها با قانونگذاران صحبت کند.

کیربی گفت: «این رابطه‌ای است که لازم است به طور مداوم ارزیابی مجدد شود و یقیینا انجام چنین کاری در پرتو تصمیم اوپک هم لازم است.»

روزنامه وال استریت ژورنال هم در این باره نوشت مقامات آمریکایی از عربستان سعودی خواسته بودند تا از فشار بر اتحادیه تولیدکنندگان نفت خام اوپک برای کاهش در میزان تولیدشان دست بردارد، اما ریاض ای نخواسته را نپذیرفته بودند.

گزارش وال استریت ژورنال نشان می‌دهد که روابط میان ریاض و واشینگتن حتی پس از آنکه جو بایدن در ماه ژوئیه (خرداد) برای ترمیم روابط و قانع کردن بالقوه این کشور برای صدور نفت بیشتر و در نتیجه پایین‌ آوردن قیمت سوخت در آمریکا به این کشور سفر کرد، بهبود نیافته است و بدتر از آن حدی است که به نظر می‌رسد.

این دیدار بایدن مورد انتقاد بسیاری از متحدان رئیس‌جمهور آمریکا قرار گرفت که از او خواسته بودند به وعده انتخاباتی‌اش برای تبدیل عربستان سعودی به کشوری «مطرود» به خاطر زیرپاگذاشتن موازین حقوق بشر عمل کند.

به نوشته وال استریت ژورنال، مقامات سعودی تقاضای دولت بایدن برای به تاخیر انداختن کاهش در تولید نفت بوسیله کشورهای اوپک پلاس برای یک ماه را به عنوان کوششی برای افزایش بخت‌شان در آستانه انتخابات میان‌دوره‌ای ارزیابی کرده‌اند که دموکرات‌ها در آن برای حفظ کنترل کنگره مبارزه می‌کنند. به نوشته این نشریه، اکنون کاخ سفید راه‌هایی را برای تنبیه ریاض به خاطر این تصمیم‌گیری جستجو می‌کند.

وال استریت ژورنال نوشت مقامات آمریکایی می‌گویند یکی از نخستین پاسخ‌هایی که دولت بایدن در حال بررسی آن است قطع مشارکت با عربستان سعودی در نشست سرمایه‌گذاری «ابتکار عمل سرمایه‌گذاری برای آینده» است که بعدا در این ماه برگزار می‌شود.

مقامات آمریکایی می‌گویند تصمیم اوپک پلاس در حالی که تورم اوج‌گرفته به علت قیمت‌های بالای انرژی رشد اقتصاد جهانی را تهدید می‌کند و سلاحی اقتصادی را برای مقابله با غرب در اختیار ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه می‌گذارد.

تاخیر یکماهه‌ای که واشینگتن تقاضا کرده بود، باعث می‌شد که کاهش تولید چند روزی پیش از انتخابات انجام شود و در نتیجه اثر چندانی بر قیمت‌های بنزین در آمریکا و جیب مشتریان نمی‌گذاشت.

کد خبر 711605

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha