سه‌شنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۲
۰ نفر

نامش مجید است چهره اش را آفتاب سوزانده و تفنگی در دست دارد که با شلیک یک تیر هوایی در تاریکی شب به استقبالمان آمده بود . تفنگ برای عشایر حکم فرزندشان را دارد فرزندی خلف که از آنها در برابر خطرات مسیرهای پر پیچ و خم کوچ محافظت می‌کند.

مجید می‌گوید برای تحصیلات دانشگاهی، ایل بختیاری و زندگی عشایری را رها کرده و به شهر رفته اما زندگی شهری به مذاقش خوش نیامده و به ایلش بازگشته است ولی با یک ایده خاص حالا فصل بزرگ ترین کوچ ایران است، کوچ ایل بختیاری که بزرگترین ایل در ایران از لحاظ جمعیت و وسعت حرکت است.

۲ هزار سال پیش اقوام کوچنده ای به نام آریایی ها از نواحی ماورا نهر و قفقاز به منطقه کنونی ایران آمدند و می‌توان گفت همه مردم ایرانی پیشینه‌ای عشایری دارند. با ورود آریایی‌ها به منطقه، آن‌ها قوم غالب شدند و فرهنگ خود را در این منطقه رواج دادند. تحقیق در گویش قوم بختیاری نشان می‌دهد که این گویش، ادامه دهنده زبان‌های باستانی ایران است.

گیوه هایی سفید به پا کرده و تند تند راه می‌رود از تپه‌های کنار سیاه چادرها تا چشم کار می‌کند گون ها مثل مرواریدهای سبز غلتان چشم ها را نوازش می‌کنند. مجید تمام دوران کودکی‌اش را در سیاه چادرها همراه ایل‌اش کوچ کرده .ایل بختیاری از جالب ترین و پیچیده ترین نمونه ها در میان اقوام کوچ نشین در جهانند، عشایر با شیوه خاص زندگیشان خود از جاذبه
های گردشگری به حساب می‌آیند.

در اینجا تا قبل از فصل پاییز میتوان زندگی را به سبک آنها تجربه کرد تجربه ای که به مانند سفریست به اعماق تاریخ.

گزارش، تصویر و تدوین: مهلا داریان

کد خبر 711567
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تی وی همشهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha