محققان در آخرین تحقیقات خود دریافته‌اند که محلول ماده کلسیت که از پوسته اندام موجودات ریز دریایی به دست می‌آید، می‌تواند در پیشگیری از زلزله‌های بزرگ موثر باشد.

صفحه

این ماده در واقع می‌تواند به عنوان یک مایع روان‌کننده طبیعی میان دو صفحه تکنونیکی قرار گیرد و باعث لغزش روان تر این دوسطح شود و مانعی برای ایجاد زلزله‌های بزرگ‌تر ایجاد کند.

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از نیواطلس، پیش‌بینی احتمال و شدت زمین لرزه مهم است، اما در نظر گرفتن همه عوامل وقوع زلزله و عواملی که می‌توانند به صورت بالقوه در پیشگیری از وقوع زلزله موءثر باشند، کار دشواری است. محققان نیوزیلندی اکنون عاملی را کشف کرده‌اند که قبلاً نادیده گرفته شده بود. در نتیجه کشفیات این محققان؛ فسیل‌های موجودات کوچک دریایی می‌توانند تأثیر زلزله بزرگ بعدی را تحت تاثیر قرار دهد.
منطقه فرورانگی هیکورانگی (فرورانگی به مرزی در امتداد یک ورقه لیتوسفر گفته می‌شود، در واقع مرز میان دو صفحه تکتونیکی که با جابه جای‌شان باعث وقوع زلزله‌ای بزرگ می‌شوند) بزرگ‌ترین خط گسل نیوزیلند است که از ساحل شرقی جزیره شمالی این کشور می‌گذرد. این خط گسل مرز بین صفحات اقیانوس آرام و استرالیا را مشخص می‌کند و صفحه اولی در هنگام برخورد زیر صفحه دوم می‌رود. این باعث می‌شود که این منطقه قادر به ایجاد برخی زمین‌لرزه‌های قدرتمند باشد، تا کنون زلزله‌های قوی‌تر از ۸ ریشتر در این منطقه ثبت شده و امکان وقوع زلزله‌های بزرگ‌تر از ۹ ریشتر نیز در این خط گسل نیوزلند پیش بینی می‌شود.

بررسی دقیق‌تر منطقه «فرورانش» برای پیش‌بینی دقیق‌تر زمین‌لرزه‌ها ضروری است، اما موقعیت و عمق آن در دریا این امر را دشوار می‌کند. بنابراین، برای مطالعه جدید، محققان در «ته هرنگا واکا»  (دانشگاه ویکتوریا ولینگتون)، سنگ‌های مشابهی از جمله سنگ آهک، گل سنگ و سیلتستون را در مصب رودخانه‌ای نزدیک در خشکی بررسی کردند.

از میان این سنگ‌ها، گروه تحقیقاتی مقادیر زیادی کلسیت، یک ماده معدنی کربناته معمولی را یافت که در این مورد از پوسته اندام موجودات ریز و کهن دریایی می‌آید. اگر کلسیت بتواند در مقادیر کافی حل شود، می‌تواند مانند مایعی روان کننده برای دو صفحه تکتونیکی عمل کند و به آن‌ها اجازه دهد به راحتی بدون ایجاد زمین لرزه‌های قابل توجه در سطح، بلغزند. با این حال، اگر حل نشود، خط گسل می تواند قفل شود و انرژی زیادی را ذخیره کند که در نهایت می‌تواند به صورت یک زلزله بزرگتر آزاد شود.

بیشتر بخوانید:
 


دکتر کارولین بولتون، نویسنده اصلی این تخقیق، گفت: کلسیت زمانی که تحت فشار زیاد است در دماهای پایین راحت تر حل می شود، به عنوان مقال مانند دمای اتاق. اما با بالا رفتن دما حل شدن آن سخت تر می شود، به عنوان مثال کلسیت در عمق زمین به سختی حل می‌شود.

کد خبر 711521

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha