دانشمندان هشدار می‌دهند که شانس وقوع یک آتشفشان سهمگین در قرن بیست و یکم که منجر به تغیرات گسترده در سطح جهانی شود، یک به شش است و بشریت برای مواجهه با این حادثه آماده نیست.

آتشفشان

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از دیلی میل، دانشمندان باور دارند، وقوع چنین آتشفشانی بر آب و هوای دنیا تاثیرات عمیقی خواهد گذاشت و زندگی میلیون‌ها نفر را به خطر خواهد انداخت. زمانی که آتشفشان «هونگا تونگا – هونگا هاپای» در سواحل تونگا در اقیانوس آرام جنوبی در ماه ژانویه سال جاری به وقوع پیوست، موج فوران این آتشفشان و لرزه ناشی از آن چنان عظیم بود که باعث وقوع سونامی در سواحل ژاپن، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی و خود کشور تونگا شد. در این میان، خسارت‌های وارده به تونگا برابر یک پنجم درآمد ناخالص ملی این کشور بود.
تحقیقی که اخیرا روی یخ‌های قطبی در منطقه گرینلند و آنتارتیکا توسط تیمی از پژوهشگران موسسه نیلس بوهر کپنهاگ انجام گرفته است، نشان می‌دهد که یک آتشفان با قدرت ۷ می‌تواند ۱۰ تا ۱۰۰ برابر قدرتمندتر از آتشفانی باشد که در تونگا در ماه ژانویه سال جاری رخ داد. این پژوهشگران وقوع چنین آتشفشانی را در قرن بیست و یکم بسیار محتمل دانسته‌اند.
وقوع چنین آتشفشان‌هایی در چنین حجمی در گذشته باعث تغییرات ناگهانی و گسترده آب و هوایی و از میان رفتن تمدن‌ها شده‌ است. یکی از متخصصان بریتانیایی آتشفشان‌شناسی هشدار داده است که شوربختانه، دنیا در برابر چنین رویداد عظیم احتمالی ناآماده است.
مایکل کاسیدی استاد رشته آتشفشان‌شناسی در دانشگاه بیرمنگام به نشریه نیچر می‌گوید: «هیچ اقدام هماهنگ و سرمایه‌گذاری برای کاهش اثرات جهانی آتشفشان‌های پر قدرت انجام نگرفته است. این وضعیت باید تغییر کند.
کاسیدی در ادامه برداشت خود را نسبت به اوضاع موجود این چنین ارائه می‌دهد: «ناسا و سایر آژانس‌های فضایی صدها میلیارد دلار بابت دفاع از زمین و طراحی پروژه‌هایی به منظور جلوگیری از برخورد شهاب سنگ آسمانی و سایر اجرام پرتاب شونده کیهانی دریافت می‌کنند، اما هیچ طرح جهانی به منظور حفاظت جان انسان‌ها در برابر خسارت‌ها و آسیب‌های ناشی از وقوع یک آتشفشان پر قدرت وجود ندارد. وقوع یک آتشفشان عظیم صدها برابر محتمل‌تر از برخورد یک جرم آسمانی به کره زمین است.

بیشتر بخوانید:

آخرین آتشفشان با قدرت ۷ در سال ۱۸۱۵ در تامبورا واقع در اندونزی رخ داد و طی چند روز بیش از ۱۰۰ هزار کشته برجای گذاشت. اثرات این واقعه را نیز میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا احساس کردند. این آتشفشان چنان حجم وسیعی از خاکستر را در فضا گستراند که بعدها، از سال ۱۸۱۵ به عنوان سال بدون تابستان یاد شد، چرا که میانگین دمای هوای کره زمین بر اثر وقوع این آتشفشان یک درجه کاهش یافت. 

کد خبر 699998

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha