سدهای اکباتان، آبشینه همدان، تهم زنجان، چاه نیمه‌های سیستان و بلوچستان، ایلام، کرخه خوزستان و شهید رجایی مازندران ازجمله سدهای مهمی هستند که در پایان سال آبی گذشته با کاهش شدید موجودی آب مخزن وارد سال آبی جدیدی شدند که بارش‌های آن حداقل تا نیمه زمستان ناچیز خواهد بود.

سد تالوار

به گزارش همشهری آنلاین، سال آبی گذشته (ابتدای مهر ۱۴۰۰ تا آخر شهریور ۱۴۰۱) نیز یکی از سال‌های کم آب و خشک اخیر بود به‌گونه‌ای که میزان بارش‌های آن در مقایسه با دوره بلندمدت با کاهش ۲۴ درصدی همراه شد.

این کاهش چشمگیر بارش‌ها گرچه در بازه زمانی کوتاهی با بروز پدیده مونسان سبب بروز سیلاب‌های سهمگینی در کشور شد؛ اما اثر ناچیزی بر منابع آبی باقی گذاشت.

بر اساس آمارهای مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی از ابتدای مهر ۱۴۰۰ که سال آبی آغاز شد تا انتهای شهریور ۱۴۰۱ در مجموع ۱۸۰.۴ میلیمتر بارش در کشور رخ‌ داده است.

این میزان بارش در مقایسه با دوره بلندمدت که ۲۳۷.۱ میلیمتر بارندگی ثبت شده، ۲۳.۹ میلیمتر کاهش داشته است.

بررسی آمارهای از ابتدای فصل تابستان در سال آبی مهر ۱۴۰۰ تا آخر شهریور ۱۴۰۱ نشان از آن دارد که در این فصل میزان بارش‌ها به رقم ۱۹.۷ میلیمتر رسیده که در مقایسه با دوره بلندمدت که میزان بارش‌ها ۱۱.۵ میلیمتر بوده با رشد ۷۱.۳ میلیمتری همراه شده است.

گزارش تازه دفتر داده‌ها و اطلاعات آب کشور نیز بیانگر آن است که از مجموع ۱۹۸ سد مهم و بزرگ کشور ۷ سد با وضعیت نگران‌کننده‌ای از سال آبی گذشته (مهر ۱۴۰۰ تا آخر شهریور ۱۴۰۱) وارد سال آبی جدیدی شده‌اند که به استناد گزارش‌های منتشره سازمان هواشناسی تا نیمه‌های زمستان وضعیت بارشی مطلوبی نخواهد داشت.

بر اساس گزارش دفتر داده‌ها و اطلاعات آب کشور سد اکباتان، آبشینه همدان تا آخر شهریورماه با کاهش ۹۴ درصدی موجودی آب نسبت به سال آبی قبل (ابتدای مهر ۱۳۹۹ تا آخر شهریور ۱۴۰۰) همراه بود به‌گونه‌ای که با موجودی صفر وارد سال آبی تازه شد.

سد تهم زنجان نیز سال آبی گذشته را با کاهش ۵۱ درصدی حجم مخزن پشت سر گذاشت و با ۱۸ میلیون مترمکعب موجودی آب و ۲۱ درصد پرشدگی مخزن وارد سال آبی جدید شد.

وضعیت چاه نیمه‌های سیستان و بلوچستان در پایان سال آبی تازه گذشته‌نگران کننده است به‌طوری‌که این چاه نیمه‌ها تا آخر شهریور ۱۷۲ میلیون مترمکعب آب داشتند که در مقایسه با سال آبی قبل (ابتدای مهر ۱۳۹۹ تا آخر شهریور ۱۴۰۰) با کاهش ۵۱ درصدی روبرو شده‌اند و تنها با ۱۲ درصد پرشدگی سال آبی جدید را آغاز کرده‌اند.

سد ایلام نیز از وضعیت چندان مناسبی برخوردار نیست، این سد با ۲۱ میلیون مترمکعب حجم آب وارد سال آبی جدید شد درحالی‌که در مقایسه با سال آبی قبل (مهر ۱۳۹۹ تا آخر شهریور ۱۴۰۰) کاهش ۴۸ درصدی را تجربه کرده و درصد پرشدگی آن برای سال آبی جاری ۳۵ درصد است.

وضعیت سد کرخه خوزستان نیز نگران‌کننده است؛ زیرا این سد سال آبی جاری را در حالی آغاز کرد که تنها ۷۸۲ میلیون مترمکعب آب داشت که در مقایسه با سال آبی قبل (مهر ۱۳۹۹ تا آخر شهریور ۱۴۰۰)۴۸ درصد کاهش را نشان می‌دهد.

سد شهید رجایی مازندران نیز با وضعیتی نگران‌کننده سال آبی جاری را آغاز کرد به‌گونه‌ای که موجودی آب آن در آخر شهریورماه ۲۴ میلیون مترمکعب بود که در مقایسه با سال قبل کاهش ۴۰درصدی دارد.

فیروز قاسم‌زاده، سخنگوی صنعت آب روز ۲۰ شهریورماه امسال در باره وضعیت منابع آبی و بارش‌های کشور گفت: امسال هم مانند سال گذشته خشکسالی تداوم دارد و همین امر سبب شده با کاهش سطح منابع آب‌های زیرزمینی و آبخوان‌ها روبرو شویم.

وی افزود: بارندگی‌های امسال باوجودآنکه نسبت به پارسال ۳۰ درصد رشد داشته؛ اما نسبت به شرایط نرمال ۱۸ درصد کاهش نشان می‌دهد.

سخنگوی صنعت آب گفت: ۳۰ درصد رشد بارندگی تنها ۵ درصد حجم ورودی به سدها را افزایش داده است.

قاسم‌زاده ادامه داد: اکنون سدها ۴۱ درصد پرشدگی دارند درحالی‌که می‌بایست ۵۰درصد پرشدگی داشته باشند که این کاهش ناشی از شرایط خشکسالی است.

کد خبر 711460
منبع: ایرنا

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha